Mag het een beetje minder zijn?
In tegenstelling tot de plaatselijke slager die altijd wat meer wil geven zijn de Japanners van Toyota van mening dat iets minder ook wel heel erg in trek kan zijn. Wat dacht je van een Toyota Supra met vier in plaats van zes cilinders?
Daar waar tot voor kort in ons land enkel de uit de Z4 M40i gepikte 3 liter zes-in-lijn twinscroll-turbo-motor met piekvermogen van 350 pk en maximaal koppel van 500Nm werd voorzien, zal binnenkort een viercilinder variant uit Japan komen aangewaaid. En ook hier wordt beroep gedaan op de Duitse rekels van BMW. Zij verzorgen de tweeliter vierpitter uit de Z4 30i en geven de Toyota Supra hiermee zo’n 258 pk.
En of dit nog snel genoeg is. Daar waar de zespitter 4,3 seconden naar 100 spurt, doet de vierpitter het in 5,2 seconden. De topsnelheid blijft voor beide varianten gelijk, een begrensde 250 km/u. De viercilinder, die zo’n 100 kg minder weegt, heeft dankzij de compactere afmetingen van zijn motor deze laatste ook iets dieper kunnen monteren met als gevolg er een perfecte 50:50 gewichtsverdeling ontstaat. Een leuk extraatje. Wat de viercilinder zal kosten, is nog Japans staatsgeheim.
Om deze lancering in Europa te vieren, komen de Japanners met een tot 200 stuks gelimiteerde Fuji Speedway Edition te herkennen aan zijn specifieke kleur en eigen materialen. Wij zijn klaar voor een Whatmatters Roadtest!