Een blijvend asfaltbijtertje vol karakter…
Of we zin hadden na twee Abarth 595 Pista’s eens een nieuwe Competizione, oftewel in de 595-reeks het topmodel, aan de rechtervoet te voelen? Uiteraard! Een spiksplinternieuw schorpioen gifgroen (Verde Adrenalina op de bestelbon) en dakloos (ja, wij hadden de cabrio-versie) exemplaar stond brullend op ons te wachten! Kon hij ons nog verrassen? Het beloofde in ieder geval een week plezier te worden.
En ja, hij kan nog steeds verrassen. De twintig pk extra die in de Competizione zit maakt hem nog net dat tikkeltje sneller, vinniger,…leuker. Nog steeds leuk, de vierdelige Monza-uitlaat, die garant blijft staan voor luide knalletjes die de omgeving wakkerschudden. Eerlijk? Toen we in Antwerpen aan het rondkarren waren, doken mensen gelijk weg…wat de reden hiervan ook moge zijn.
Binnenin kregen we hetzelfde als de Pista, met dat verschil de stevige omarmde kuipzetels niet in hoogte (of liever laagte) verstelbaar zijn. Zo blijf je, beetje jammer met onze 1m89, erg hoog zitten. 10 kilometer ver en wij waren het al vergeten dus heel erg vonden we het niet. Ook hetzelfde, het geavanceerde Uconnect infotainmentsysteem en heerlijke digitale teller mét G-krachten meter als je hem in sportmodus zet…een modus waar hij gedurende een week ook niet is uitgeraakt.
Onderhuids vinden we de gekende 1.4-liter T-Jet viercilinder benzinemotor terug die in de Competizione-uitvoering 180 paardjes en 250 Nm op het asfalt overbrengt. En dat doet hij nu iets milieuvriendelijker dankzij enkele aanpassingen om zo de strenge Euro 6D-TEMP uitstootnormen te halen. Dat neemt niet weg dat hij in volle spurt in 6,7 seconden naar 100 snelt en geen krimp geeft tot 220 km/u. Niet dat we deze topsnelheid gehaald hebben maar (ssst, tegen niemand zeggen) heel ver zaten we er niet af.
Het rijden zelf treft veel gelijkenissen met de Pista’s die we al hebben gereden. Ook hier is hij erg strak afgeveerd en kleeft hij als Tec7 aan de baan als je gaat voor het iets ruigere bochtenwerk.
Met de saloncondities in ons achterhoofd, tikt de uitvoering zoals wij hem hadden ergens af tussen de 25.000 en 28.000 euro. Niet weinig in vergelijking met een paar van zijn zusjes, de Fiat 500, maar wel met tonnen meer plezier. Dat de Fiat 500 en bij uitbreiding ook deze Abarth al een eeuwigheid meegaan en misschien wel nood hebben aan een nieuw model, daar merk je bij deze Abarth niets van. Duimen van andere bestuurders gaan omhoog, mensen draaien zich om en blijven gluren,… laat duidelijk zijn dat dit karakterventje nog steeds de hartslag van rijder en toeschouwer de hoogte injaagt.
Foto’s: Whatmatters