Een dikke vette vis…
Wij hebben onlangs onze krachtpatser, de X5 opnieuw ingeruild voor een iets sportievere versie. Deels omdat er wel wat kosten kwamen aan onze drie liter zespitter en ook omdat hij met 180.000 kilometer op vier jaar zijn beste wielen had voorgezet. Is het een aankomende midlifecrisis, (een jonge vrouw hebben we al!) maar we zeggen vaarwel tegen de SUV en kropen achter het stuur van een BMW 4 Gran Coupé. Een keuze die we ons niet beklagen. Of toch?
Want waar komen de Beierse rekels nu mee af? Een BMW 8 Gran Coupé, een machine waarvan verwacht wordt dat het concurrenten als de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé en Porsche Panamera zal gaan doen bibberen.
Zelf omschrijven de Duitsers uit München de 8 Reeks Gran Coupé als de enige berline die rechtstreeks van een sportwagen werd afgeleid. En gelijk hebben ze want de AMG GT 4-Door Coupé heeft de technische basis van een Mercedes CLS en ook die andere concurrent, de Panamera, heeft weinig gemeen met de Porsche 911.
Waar zit het verschil met de Coupé en Cabriolet? De Gran Coupé krijgt een dik 20 centimeter verlengde wielbasis en een dik 23 centimeter verlengd koetswerk met vier in de plaats van twee deuren. Hij is ook een beetje breder, een tikkeltje hoger wat de binnenruimte alleen maar ten goede komt. Onderhuids blijft alles nagenoeg identiek. Zo kan je, voorlopig, kiezen uit een…
- BMW 840d GC: 3.0T-L6, 320 pk (xDrive en M-sportdifferentieel optioneel)
- BMW 840i GC xDrive: 3.0T-L6, 340 pk
- BMW M850i GC xDrive: 4.4T-V8, 530 pk
Voorlopig…want het zou ons verbazen mocht er binnen de kortste keren geen M8 versie van de band rollen. Prijzen voor de Gran Coupé zijn er nog niet, die gaan we pas te weten komen bij de lancering, vermoedelijk september dit jaar.