Leven als God in Frankr….euh Monaco!
Gewichtsverlies van 90 kilogram en een neuscorrectie. Dat was het doel toen we het vliegtuig vanuit Brussel naar Monaco met een kleine tussenstop in Nice pakten. Niet dat wij meer dan 90 kilo wegen en nog minder dat wij aan onze eigen neus wilden laten sleutel (hoewel?). We zochten geen dure plastisch chirurg op, wel de sympathieke rekels van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) die ons voor een lifestyle-drive met de spiksplinternieuwe Jeep Cherokee uitnodigden in het mondainste mini-staatje ter wereld.
Het werd een tweedaagse met naast een autorit over het nieuw aangelegde circuit ook een culinair uitje met lunch en diner in de beste Italianen die Monaco rijk is. Laten we zeggen dat ze bij FCA weten hoe ze een redacteur van Whatmatters in de watten moeten leggen…en leggen, dat deden ze ons in een room with a view (Hotel Colombus).
Maar we kwamen niet om te eten en te drinken (beetje wel), we kwamen om de nieuwe Jeep Cherokee. Die blijft trouw aan zijn rijke geschiedenis en kenmerkende stijl, maar werd opnieuw ontworpen met het oog op meer comfort en veiligheid dankzij geavanceerde technologieën. Een volledig hertekende voorzijde en een meer harmonieuze achterkant geven de nieuwe Jeep Cherokee een verfijnde en resoluut dynamische look én we denken ook wel aan het milieu.
De 3.2-liter V6 benzine met 272 pk en 315 Nm uit de vorige generatie is in Europa alvast naar de filistijnen geschoten en moet plaats maken voor een geblazen viercilinder benzine met 270 pk en 400 Nm of een 2.2-liter turbodiesel (die we ook kennen bij Alfa). Die laatste kreeg de nodige emissie-aanpassingen en heeft een vermogen van 150 of 195 raspaardjes met respectievelijk 350 en 450 Nm koppel.
De instapper met 150 Arabische volbloeden onder de motorkap geeft je de keuze tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak met twee- of vierwielaandrijving. De sterkere jongens van 195 en 270 pk zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat. De benzine slurpende Jeep heeft standaard vierwielaandrijving, bij de diesel heb je nog steeds de keuze.
Wij reden door het ministaatje (en de heuvels van Monte Carlo) met de 195 pk sterke 2.2l multijet II diesel en waren aangenaam verrast door het weggedrag en souplesse van deze grote SUV. Of dit model potten gaat breken in België dat dieselwagens erger aanziet als pest en cholera is maar de vraag. Waarschijnlijk niet maar dat neemt niet weg dat er zeker met de krachtige benzine een waardig en ‘schoner’ alternatief is.
Pittige noot… voorlopig is enkel de diesel met 195 pk beschikbaar in België. De benzine-versies volgen later op het jaar.