Het dak eraf!
Het was geen verrassing dat BMW zijn 8-Reeks Cabrio aankondigde. Naast de coupé en de Gran Coupé een logisch gevolg en nog beter, hij is op zijn stoffen dak na, amper te onderscheiden van zijn coupé-broertje. Een stoffen dak dat nota bene nog beter geïntegreerd is dan zijn voorganger en op een zonnige winterdag als vandaag in amper 15 seconden netjes verdwijnt in de koffer. Meer nog, je hoeft er zelfs niet voor stil te staan. Tot een snelheid van 50 km/u, of zowat heel de bebouwde kom, kan je aan de slag het dak uit- of op te vouwen.
Ook handig is dat zelfs met open dak je genoeg plaats hebt om de nodige koffers mee te zeulen. Een dakloos tripje met je lief, die niet zuinig omgaat met het inpakken van koffers, doorheen het zuiden vormt dan ook geen probleem. In het slechtste geval laat je andere passagiers thuis en kunnen ook de achterzetels nog platgelegd worden. Een windscherm is standaard en optioneel is nekverwarming te verkrijgen…met andere woorden…zoalng het niet regent heb je geen excuus om het dak niet open te gooien.
Typisch aan een cabrio is het hogere gewicht. Dit komt omdat een dakloze variant steeds verstevigd moet worden. Hoewel de dakloze versie dik 100 kilogram zwaarder is dan de coupé-versie, vertaalt zich dit niet in slechtere prestaties. De 530 pk sterke 850i spurt in 3,9 seconden naar 100 (+0,2 s) en de gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u blijft ook behouden. Ondanks het windscherm is het niet aangewezen na het bezoek aan haar kapper, dit dakloos uit te testen. Waste of money, weet je wel. Over money gesproken, prijzen van de twee beschikbare modellen (vanaf maart 2019), de M850i en 840d zijn er vooralsnog niet. Daar komen we zeker nog eens op terug!