By far onze tofste Whatmatters on Tour tot op heden…
Londen, Monaco, Marbella,…wij zijn verwend geweest met perstripjes de laatste maanden bij Whatmatters. Het leven van luchthavens, hotels, lekker eten en tof gezelschap…je zou denken dat we het stilaan gewoon zijn geworden. Vergeet het…we blijven het fascinerend vinden en meer nog…we blijven er dankbaar van genieten! En dan zit je op een doordeweekse dag in juni achter je PC en krijg je volgende mail binnen…
Jens, zin in twee dagen Oostenrijk, met privé-vliegtuig, naar Camp Jeep om er de nieuwe Jeep Wrangler uitvoerig te leren kennen…lees als…het beest over een zwaar offroad-parcours te jagen? Hell Yeah! Mijn bucketlist is alvast twee vinkjes rijker…’private jetplane flight’ check en ‘offroad door de bergen knallen met een Jeep’ check!
En zo stonden we begin juli op de tarmac te kijken naar een privé-vliegtuig dat ons gezelschap naar Spielberg (ook gekend voor zijn F1-circuit, de Red Bull Ring) over zou vliegen. Na een kort oponthoud, een rustige vlucht inclusief maaltijd, landden we op het militair vliegveld van Spielberg waar de nieuwe Jeep Wrangler ons stond op te wachten. Kies maar uit en tot aan Camp Jeep was de boodschap. De GPS, netjes ingesteld over tal van checkpoints, loodste ons in minder dan een uurtje over prachtige Oostenrijkse wegen naar Camp Jeep. Co-piloot van dienst…Christian Lahaye, de man die we ook mochten ontmoeten in Monaco, en vooral gekend is als de stem tijdens de 24h du Spa en de Grand Prix F1 van Spa-Francorhamps. Unieke locatie, uniek gezelschap, unieke verhalen…
We kozen als eerste voor een spiksplinternieuwe witte Jeep Wrangler Rubicon 3-deurs. Mooi afgewerkt en volledig in offroad-setting. De wagen zelf voelt aangenaam aan maar met het natte wegdek (geen hittegolf maar heerlijk nat weer in Oostenrijk) laat de auto af en toe wel wat schuiven. Uiteraard zijn de Offroad-banden op de kleine wielbasis hier de grote boosdoener. Enige voorzichtigheid is geboden en we komen heelhuids aan in Camp Jeep. Eerste indruk? Geslaagd over de hele lijn!
Na de korte presentatie en voorstelling van de nieuwe Jeep, konden we opnieuw een wagen naar keuze oppikken en reden we zo, opnieuw via verschillende checkpoints, naar ons prachtig hotel. Ditmaal kozen we voor de Wrangler Sahara 5-deurs. Zijn grotere wielbasis en gewone banden kleefden aan de weg. Geen geschuif, veel plaats en vooral…erg aangename wagen die, wat blijkt later, op alle terreinen uit de voeten, euh, banden kan.
Kort wat info over de nieuwe Jeep Wrangler…
De inspiratie van het vernieuwde uiterlijk van deze Wrangler komt van de CJ5, ofwel de iconische Wrangler die tussen 1954 en 1987 werd gebouwd. En met in het achterhoofd ‘goede dingen veranderen we niet’ bestaat de nieuwe Wrangler nog steeds uit afneembare deur- en dakpanelen, starre as voor en achter en een neerklapbare voorruit. Zet hier een eigentijds interieur in met startknop en aanraakscherm van Apple Car Play, laat hem in alle richtingen wat groeien en gooi er onderhuids een dikke Italiaanse motor in, een 2L turbo 272PK of een 2.2 diesel van 200 PK (Wij testten de 2.2 CRD van 200PK) met een heerlijke 8-trapsautomaat en je hebt een fantastische Jeep. Er zijn drie uitvoeringen…de Sahara, Sport of voor de echte offroad-puristen, de Rubicon. Zowel voor de stads-, plattelandsmens of ultieme berggeit spek voor de bek dus. Prijzen tussen 45.900€ en 55.900€ exclusief wat extra opties.
Waar waren we gebleven? Aangekomen in het hotel…Schloss Gabelhofen…
Dit indrukwekkende en prachtige kasteelhotel in Fohnsdorf ligt op 2 minuten rijden van de thermale spa Aqualux en op 10 minuten van het racecircuit Red Bull Ring. Mocht je ooit in de buurt zijn…je weet waar te slapen…en heb je je lief bij…dan scoor je sowieso veel punten! Wij hielden het iets minder romantisch met al die mannen hier en schoven rustig aan bij de bar voor een vol rood wijntje en een heerlijk diner waarbij het dessert opgesmukt werd door een ravissante saxofoniste die ons zonder één foute noot naar buiten begeleidde naar een opgetrokken ‘Jeep’-luchtballon. Daar volgde een kleine demonstratie van een Jeep Grand Cherokee Trackhawk Supercharged…een bom van 707 PK waar we enkel van kunnen dromen….of toch niet?
Goed geslapen en een ontbijt later vertrokken we opnieuw naar Camp Jeep. Ditmaal voor het echte werk. We trokken met een Wrangler de woeste bergpaadjes in en leefden ons uit. Wrangler in 4L en de berg op- en afknallen maar. Onze voorganger had dit niet zo begrepen en reed zich na een paar minuten al redelijk vast. 4L had hij nog nooit van gehoord en rook, doorslippende banden en 45 minuten file op de flanken in Oostenrijk waren het gevolg. Heel even dacht ondergetekende de man te gaan helpen maar met het openen van het portier en het tegelijk gas geven van onze leek boven ons, doken we vol modder terug weg achter de veilige ruit van onze Wrangler.
Wat volgde was heerlijk. klimmen, dalen, water, diepe moddergroeven…de Wrangler piloteerde (of wij de Wrangler?) ons in geen tijd over het aangelegde, erg uitdagend parcours. De Wrangler was in zijn sas en zo ook wij. Nu pas besef je tot wat een Jeep in staat is en eerlijkheidshalve moeten we dan ook toegeven dat onze dikke Duitse SUV thuis nooit deze prestaties zal evenaren. Salonrijders…dat zijn we…dat is ons nu wel duidelijk.
Na een voormiddagje spelen in de bossen van Spielberg en omstreken werd het tijd om op te krassen…maar niet voor we nog een lunch tegoed hadden op de Red Bull Ring zelf. Als dessertje mochten we ook hier even de Jeep Grand Cherokee Trackhawk Supercharged en zijn 707PK even loslaten. De meeste dromen zijn bedrog? Niet voor deze gelukzak. De kracht, de snelheid en gemak waarmee we dit beest even rond de ring lieten scheuren zinderen nog steeds na. Indrukwekkend en heerlijker konden we deze tweedaagse niet afsluiten.
Bedankt aan de heren van FCA om er (wederom) een onvergetelijke trip van te maken…what’s next? Evenaren gaat moeilijk worden!
Credits: Whatmatters