MenStyle Roadtest: Abarth 595 Pista

Pista…de naam niet gestolen!

“Jens, zin in een weekje testrijden met de Abarth 595 Pista?” De mannen van FCA (Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep) weten hoe ze het mannetje hier blij kunnen maken! “Uiteraard, waar en wanneer moet ik hem oppikken!” Enthousiaster dan Januzaj met zijn pré-WK selectie boden we ons aan bij deze vurige Italiaan.

Pista, Italiaans voor circuit, zegt het zelf…een racekarretje voor de openbare weg en een nieuwe telg tussen al het andere Abarth-geweld met als basis de Fiat 500 zoals de ultieme circuitversie 695 Biposto, de iets meer praktische 595 Turismo en de lekker agressieve 595 Compétizione. Onderhuids sluit de Pista het dichts aan bij de 595 Turismo. Dezelfde 1.4 T-Jet turbo goed voor zo’n 160 krachtige paardjes en een vlotte 230 Nm koppel bij 3.000 toeren. Een krachtbron die de kleine vinnige rekel in iets meer dan 7 seconden laat spurten naar 100 km/h. Andere kenmerken haalt hij dan uit de 595 Compétizione, zoals de Konidempers met Frequency Selective Damping-technologie, de  wielen met lichte zwarte velgen en geperforeerde remschijven en de brute en vooral erg luide en heerlijke Record Monza uitlaat die aan elke kant maar liefst twee pijpen knallend en pruttelend net boven het asfalt jaagt.

Mensen kijken om, duimen gaan omhoog en het nodigt uit (sorry aan onze groene vrienden) om af en toe de motor extra te laten grommen en ploffen

Ook binnenin krijgen we een sportieve look te zien. Met de zilverkleurige inleg op het dashbord,  de Sport-knop (nooit afzetten!!!) comfortabele lederen stoelen, het 7” Uconnect Live infotainmentsysteem met Apple CarPlay, De speakers van Beats, etc…en wat meer…een knop om zowaar het hele dak weg te toveren tot een volwaardige cabrio! Soit, het zonnetje scheen, sleutel erin, dakje open, starten, glimlachen en genieten maar…

De eerste bevindingen? Hij trekt de aandacht. Is het de vuurrode Rosso Abarth kleur? Is het het waanzinnig geluid? Zijn het de opzichtig gekleurde schorpioenen (logo) op de flank? In ieder geval, mensen kijken om, duimen gaan omhoog en het nodigt uit om (sorry aan onze groene vrienden) af en toe de motor extra te laten grommen en ploffen. Dat laatste verkrijg je vooral als de motor op temperatuur is…wij zijn fan…het lief dat iets meer in de anonimiteit wil rondkarren, iets minder.

Iets wat nog opvalt is de ruimte die je hebt als bestuurder en passagier vooraan. Ik en het lief zijn gezegend met een lengte van meer dan 1m87 en toch zit het ding comfortabel. Er is nog ruimte over! Iets wat passagiers achteraan niet kunnen zeggen met ons op de voorste rij…maar dat is een detail. Hoewel hij de afmetingen heeft van een stadswagentje, is hij het niet echt…wij hadden hem het liefst op die smalle, bochtige plattelandswegen in niemandsland om hem eens echt aan de tand te voelen…en ja, hij was in zijn element! En toch misstond hij niet bij een avondje uit voor een zomers terras in het midden van onze koekestad.

Qua verbruik kunnen we kort zijn…hoe harder je het gaspedaal indrukt, des te leuker het wordt, des te sneller je naar de pomp moet. Wij klokten af op een gemiddelde van 8,3L/100km…niet weinig maar de sensaties die je ervoor terugkrijgt zijn het waard…bij deze, nogmaals sorry aan onze groene jongens…zij compenseren me wel met hun bakfiets. Uiteraard kan je het verbruik laten zakken tot een gemiddelde van 6L/100km maar dan heb je een ijzeren karakter nodig van de sportknop te blijven en deze kleine rekel niet op de staart te willen trappen. Voor zij die deze challenge wel willen aangaan…we geven het u nu al mee…’Mission Failed’

Conclusie

Met de Abarth 595 Pista combineren ze zowat het beste uit de  595 Turismo en de 595 Compétizione. Het comfortabele in combinatie met de wegligging en brullend geluid en dit voor een meer dan correcte prijs. Ons testmodel, cabrioversie, tikt af op een 24.000€ wat gezien de prestaties, het hoge dosis fungehalte en het echt wel gezien worden elke euro waard is. Ok, als eerste auto blijven we bij onze dikke Duitse SUV maar als tweede wagentje overwegen we maar al te graag een hebbedingetje als dit…en of je nu een advocaat, voetballer, hollywoodacteur, pizzabezorger of plaatselijke slager bent…het past altijd in je garage…of neen…beter nog, je oprit…en dit zelfs naast een echte Ferrari!

 

Credits: Whatmatters     

You May Also Like

Ferrari P80/C…one of a kind!

Een uniek exemplaar… Helaas gaan we deze krachtpatser nooit op de openbare weg zien ...

Max Verstappen krijgt geen Mercedes-AMG GT wegens ‘niet ervaren genoeg’

Lewis lacht wel even in zijn vuistje… Wat als je Max Verstappen heet en ...