MenStyle Road Test: BMW i5 M60

De BMW 5 Reeks is al jaren een begrip, zeker voor de zakenman die wat sportiever voor de dag wilt komen. Nu die zakenman moet binnenkort, en fiscaal gezien helemaal, kiezen voor elektrificatie wil hij er niet voor zorgen dat de fiscus hem uitkleedt. In deze ‘duurzame’ wereld is het niet onlogisch dat ook BMW deze kaart trekt en dit wilt realiseren zonder al teveel compromissen. Bij deze, de 100% elektrische i5en wij, met onze Vintage Martini Driver incluis, mochten met de meest krachtige versie, de i5 M60 xDrive op pad.

En we zullen direct starten met die compromissen, of is het hier het ontbreken ervan. In tegenstelling tot zijn eeuwige rivaal, Mercedes, waar we trouwens binnenkort de test met de EQE 53 AMG hebben, kiest BMW ervoor om zijn elektrische modellen te bouwen op dezelfde technische basis als zijn verbrandingsmodellen. Zo zien we, op hier en daar wat details zoals een gesloten grille na, hetzelfde uiterlijk dan de klassieke en ondertussen tot 5 meter lange uitgegroeide 5 Reeks. Een pluspunt om die sportief rijdende zakenman ook te overtuigen om elektrisch te gaan.

De looks zitten in ieder geval goed. Onze testwagen, de i5 M60 xDrive inclusief het optionele M Sport Pack Pro ziet er fantastisch, sportief en bruut uit. Gooi daar de heerlijke, doch 4.150 euro dure, BMW Individual Frozen Deep Grey kleur aan toe en je weet meteen waarom we ons een week hét mannetje voelden. Ook nog, de BMW Iconic Glow-contourverlichting voor de grill, wat bij BMW ook wel ‘nieren’ wordt genoemd.

Ook binnenin ziet alles er piekfijn uit. Wie nog zegt dat BMW klassiek, sober,… is moet maar eens gaan kijken. Niet weg, de klassieke iDrive-knop, weliswaar in een kitscherige kristallen uitvoering. Verder zien we een groot, breed en gebogen en makkelijk te hanteren infotainmentscherm. Ook leuk en iets wat we al eerder zagen bij de laatste (M) BMW’s, de BMW Interaction Bar die over de volledige breedte tot in de deuren loopt en wijzigt van kleur naargelang de gekozen modus. Onze fan? De M-kleuren, of wat had je gedacht!

De sportzetels sluiten mooi aan en dat is handig, ook als je stilstaat en moet laden. Meer nog, je kan je tijdens het laden ook bezighouden in deze als het ware klein lunapark. Euh wat? Hoewel er met alle connectiviteit perfect kan gewerkt worden in deze auto, kan er ook gespeeld worden. Zo is het mogelijk om te verbinden met de AirConsole-app waarmee alle inzittende, met behulp van een QR-code je smartphone kan omtoveren tot een gamecontroller.

Soit, genoeg gespeeld, zijn er dan compromissen gesloten qua rijgedrag? Wat ons betreft geen, integendeel. Ok, tuurlijk hopen we stiekem op meer sensaties met de aanstormende M5 waar een pruttelende krachtige benzinemotor je ‘kiekeboebelen’ geeft maar de rust en stilte in deze i5 M60 xDrive is zalig. De geluiddemping is fenomenaal al moet je er in al die rust, zeker naargelang de gekozen rijmodus, de achtergrondgeluiden van BMW Iconic Sounds en gecomponeerd door Hans Zimmer, erbij nemen. Je kan ze, indien je geen fan bent van deze componist, ook afzetten. Over afzetten gesproken, dat moet je elke rit ook opnieuw doen met het waarschuwingssignaal voor snelheidslimieten. Hinderlijk, wetende dat je hiervoor half het menu van het infotainmentsysteem moet doorscrollen. Ok, we horen je al zeggen… rij dan aan de juiste snelheid… moeilijk met deze krachtige sedan.

En nu we het toch over kracht hebben, dat brengt ons al snel tot de technische gegevens van deze bliksemsnelle BMW. De i5 M60 xDrive heeft een vermogen van 517 pk wat in Sport-modus voor ettelijke seconden wordt opgedreven tot 601 pk en 820 Nm aan koppel. Dat doet dit geheel, toch goed voor 2.800 kilo, snellen in 3,8 seconden naar 100 km/u en pas af te toppen op 230 km/u. En niet alleen vol gas op een kaarsrechte weg voelt deze i5 zich in zijn element. Ondanks zijn redelijk zware gewicht reageert deze i5 ook in de bochten messcherp en fileert hij elk obstakel accuraat met dank ook aan zijn adaptieve ophanging zonder ook hier compromissen te sluiten qua comfort. Freude am Fahren? BMW had het al goed begrepen, dat is nu niet anders.

Is er dan niets dat het plezier wat verknald? Tja, het rijbereik? In theorie kan de plaatsbesparende batterij (81,2 kWh) in de bodemplaat een rijbereik aan tussen 455 en 516 kilometer. De realiteit, met name ook wat beïnvloed door het weer en onze rechtervoet, ligt enigszins anders. Wij kwamen met onze 25 kWh/100 kilometer ver weg van de WLTP-normen, 18 tot 20,5 kWh/100km. Ons effectief rijbereik? Zo’n 350 kilometer. En dat zal de kilometervretende zakenman niet zo leuk vinden wetende dat er bijvoorbeeld ook een (pak goedkopere) 520d bestaat die met een volle tank door Europa uitgespuwde diesel meer dan 1.000 kilometer overbrugt. Ok, een pak minder sensationeel qua rijden maar de vraag is, wat heb je nodig?

Conclusie

Wie tegen genoeg laadstopjes kan, elektrisch moet of wilt rijden en dit compromisloos wil doen als het gaat om sportiviteit, sensaties en toch ook comfort is de BMW i5 en met name deze M60 xDrive het mannetje. Hij rijdt fantastisch, dynamisch, is bliksemsnel en fileert messcherp elke bocht zonder in te boeten voor comfort. De prijs voor dit alles? 109.300 euro… vanafprijs. Reken dus op wat extra’s als je doorheen de eindeloze optielijst knalt. Wij tikten met ons testmodel af op zo’n dikke 132.000 euro. Ligt dit toch iets buiten het budget maar wil je gelijkaardige elektrische sensaties beleven? Weet dan dat je ook al een i5 hebt met achterwielaandrijving, 340 pk en dit voor ‘amper’ 73.700 euro… we geven het maar mee. Oh ja, er komt ook nog een Touring-versie aan… zonder ermee gereden te hebben zijn we nu al fan.

You May Also Like

Deze ID. Buzz is er voor echte patsers

Patsergedrag  Eén van dé auto’s van afgelopen jaar is de VW ID. Buzz, een ...

MenStyle Road euh, Water Test: Suzuki Jimny (Amfibie)

Wat een helden toch… Zot, zotter, zotst. Dat krijg je als YouTubers en petrolheads ...

De krachtigste SUV ter wereld: JEEP Trackhawk!

Een Jeep met 700 pk, daar kan je met de kinderen al eens mee ...