Topchinees
Sinds vorig jaar is de Chinese autogigant Chery aanwezig op de Europese markt. Intussen is het aanbod van de merken Omoda en Jaecoo al aardig aangedikt. De jongste aanwinst is de plug-inhybride Omoda 9 SHS-P die zowaar premium ambities koestert. Dat hebben we natuurlijk even gecheckt.
Chery klinkt erg lekker en zou een perfecte naam kunnen zijn voor een kleurig snoepje en of een Instagramster die graag wat meer toont de rest. Maar weet dat het ook de naam is van een de grootste Chinese autogroepen met tal van merken in zijn portefeuille, die sinds kort ook zijn horizon verruimt naar de Europese markt, net als vele andere constructeurs uit het land van Xi Jinping.
Nieuw vlaggenschip
Vorig brachten we trouwens nog een bezoek aan de Chery-fabriek in Wuhu, net voor de Belgische lancering van de Omoda 5 en Jaecoo 7, die we al eerder konden proefrijden. Nu volgt de première van de Omoda 9. Terwijl de Omoda 5 als bescheiden en budgetvriendelijk instapmodel werd gepositioneerd met een prijs van 27.900 euro voor de benzineversie, moet de nieuwe 9 de rol van vlaggenschip vervullen binnen een gamma dat de volgende jaren nog verder uitgerold zal worden. Gaat dat ook lukken?
Deze plug-inhybride crossover heeft dan ook op elk vlak wat meer te bieden dan de bekende Omoda 5 en wil ook graag een rol van betekenis spelen in het premium segment. Of de Omoda 9 daarvoor voldoende kwaliteiten in huis heeft, valt nog af te wachten. Het tarief van 52.900 euro voor een zeer compleet uitgeruste wagen is weliswaar zeer scherp, maar in de hogere segmenten is het prijskaartje meestal niet het belangrijkste verkoopargument. Imago speelt hier een minstens zo belangrijke rol. De eigenaars van een Audi, BMW, Tesla of Range Rover stappen namelijk niet zomaar over naar een ‘banaal’ Chinees merk, ook al heeft dat objectief gezien zeer degelijke kwaliteiten.
Dat geldt ook voor de Omoda 9 SHS-P die met een lengte van 4,78 meter niet alleen de nodige allures heeft in het verkeer, maar tegelijk ook met een zeer ruim en fraai interieur kan uitpakken. Het design is modern en strak, waarbij de lichtsignaturen die vooraan doorlopen tot op de flanken en accenten als de verzonken deurklinken de wagen de nodige klasse en herkenbaarheid geven. Heel origineel of opvallend zijn de koetswerklijnen of het interieur misschien niet, maar het eerder generieke ontwerp zorgt er wel voor dat de Omoda 9 bij vrijwel iedereen meteen in de smaak valt.
Super Hybrid System
De typenaming van de Omoda 9 SHS-P luidt voluit Super Hybrid System Plug-in. Het gaat dus om een plug-inhybride aandrijving met een automaat die een systeemvermogen van 538 pk produceert dat wordt geleverd door een 1,5 liter turbobenzinemotor en drie elektromotoren. Twee vooraan en één op achteras, waardoor je dus over een integrale aandrijving beschikt, die voor extra tractie zorgt in de sprints of in omstandigheden met weinig grip.
Interessant is dat er een grote oplaadbare batterij van 35 kWh onder de vloer zit die tot 145 kilometer (WLTP) elektrisch rijden toelaat en met een vermogen van 65 kW kan worden bijgeladen. Als je vervolgens de hele brandstoftank van 70 liter leegrijdt zou je volgens Omoda meer dan 1.100 kilometer ver geraken. Dat maakt van de Omoda 9 SHS-P een ecologische en polyvalente wagen die in alle omstandigheden dienst kan doen en zeker een valabel alternatief is voor wie nog niet helemaal klaar is om volledig elektrisch te rijden.
Omoda kondigt voor de 9 een sprint van 0 naar 100 km/u aan in 4,9 seconden en in de praktijk valt de crossover ook zeer vinnig uit. Hij schiet steeds zonder morren uit de startblokken, zonder daarbij luidruchtig te worden als de verbrandingsmotor aanschiet, en reageert ook vlot in de hernemingen.
Comfortabele familiewagen
Het rijgedrag is eerder gericht op comfort dan sportiviteit, maar dat past eigenlijk prima bij de Omoda 9 die zich in de eerste plaats profileert als een premium familiewagen om de dagelijkse verplaatsingen en eventuele uitstappen zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Elementen als de adaptieve vering en de geventileerde en verwarmde lederen stoelen met een massagefunctie vooraan dragen daaraan eveneens hun steentje bij. Noteer dat de Omoda 9 steeds full option verkocht wordt, met alle snufjes inbegrepen, waaronder ook een complete set veiligheidssystemen en een multimediasysteem, dat intuïtief bediend via het brede doorlopende scherm op het dashboard.
Zo kom je tot de slotsom dat de degelijke Omoda 9 veel biedt voor de schappelijke prijs van 52.900 euro waarvoor hij deur van de verdeler uitgaat. Het merk is nu inderdaad nog vrij onbekend en nieuw op onze markt, maar daar staat tegenover dat als je nu een exemplaar koopt je gewoon met een zeer unieke crossover rondrijdt die je zeker nog niet op de oprit van je buren zal aantreffen.
FICHE OMODA 9 SHS-P
Aandrijving: plug-inhybride, 1,5 turbobenzine, 3 elektromotoren,
Systeemvermogen 538 pk / 650 Nm
Automaat met drie verhoudingen, 4WD, accu 35 kWh met laadvermogen van 65 kW (DC)
Prestaties: 0-100 km/u in 4,9 sec, topsnelheid 180 km/u
Verbruik: 1,7 l/100 km (WLTP)
Afmetingen (lxbxh): 4,78×1,92×1,67m
Prijs: 52.900 euro