Ferrari Elettrica: het eerste volledig elektrisch steigerend raspaard is gekweekt

Een historische stap voor de autobouwer uit Maranello

Ferrari zet een historische stap: het merk presenteert zijn eerste volledig elektrische auto, de Ferrari Elettrica. En nee, dit is geen experimentje – het is een volwaardige Ferrari, ontwikkeld volgens de legendarische Maranello-tradities, maar dan met een volledig elektrische aandrijflijn.

De onthulling vond plaats tijdens de Capital Markets Day 2025, waar Ferrari het productierijpe chassis en de hoofdcomponenten van de Elettrica toonde. Voor het merk is dit een mijlpaal in zijn multi-energiestrategie: naast verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen komt er nu een volledig elektrische Ferrari, zonder concessies aan prestaties of rijplezier.

Pure Ferrari-dynamiek

Het design en de architectuur van de Elettrica zijn volledig gericht op prestaties. Dankzij korte overhangen, een batterij volledig geïntegreerd in de bodemplaat en een zwaartepunt dat 80 mm lager ligt dan dat van een vergelijkbare ICE-Ferrari, rijdt deze elektrische bolide alsof hij op rails ligt. Ferrari introduceert ook voor het eerst een apart subframe achteraan, dat trillingen reduceert zonder in te leveren op stijfheid of dynamiek.

Het onderstel is van de derde generatie van het 48V actieve systeem, met technologie die is doorontwikkeld van de Purosangue en de F80, voor optimale controle in elke bocht.

Elektrisch vermogen op F1-niveau

Onder de kap (of beter: het koetswerk) vinden we twee elektrische assen met synchrone permanentmagneetmotoren en technologie rechtstreeks afgeleid van de Formule 1. De achteras levert een vermogen van 4,8 kW/kg met een efficiëntie van 93%, terwijl de vooras 3,23 kW/kg produceert. Kortom: de Elettrica accelereert als een echte Ferrari, maar dan geruisloos.

De batterij, volledig ontwikkeld en geassembleerd in Maranello, heeft de hoogste energiedichtheid van alle elektrische auto’s op de markt: bijna 195 Wh/kg. Samen met het geavanceerde koelsysteem betekent dit dat je prestaties altijd optimaal zijn, ongeacht de omstandigheden.

Drie rijmodi voor maximaal plezier

Of je nu rustig wilt cruisen of het volledige potentieel wilt benutten: de Elettrica biedt drie rijmodi – Range, Tour en Performance. Met de peddels achter het stuur kies je uit vijf niveaus van koppel en vermogensafgifte, voor een perfecte balans tussen controle en sensatie. De Vehicle Control Unit past alles 200 keer per seconde aan om wendbaarheid, stabiliteit en precisie te maximaliseren.

En ja, het geluid is typisch Ferrari. Dankzij een slim systeem dat trillingen registreert en versterkt, hoor je het elektrische raspaard op authentieke wijze “zingen” – een subtiele knipoog naar de iconische V8- en V12-motoren van het merk.

Wanneer kunnen we rijden?

Ferrari geeft in 2026 een voorproefje van het interieurconcept, waarna de wereldpremière van de Elettrica in de lente van volgend jaar plaatsvindt. Het belooft een elektrische Ferrari te worden die authentieke Maranello-prestaties combineert met een toekomstbestendige aandrijving.

Kortom: dit is geen compromis, dit is Ferrari in 100% elektrische vorm – klaar om het iconische steigerende raspaard naar een nieuw tijdperk te brengen.

You May Also Like

MenStyle On Tour: Opening CUPRA GARAGE in the City

Met een DJ-set van Cupra-ambassador Amber Broos als lekker dessertje Afgelopen week opende de ...

MenStyle trip-tip: 75 Anni di Ferrari in Autoworld Brussels

75 jaar steigerende paarden Ferrari, waarschijnlijk het meest beroemde en legendarische sportwagenmerk ter wereld, ...

Bentley Bentayga gaat aan de stekker

Er komt een plug-in!  In een Bentley rijden en Greta Thunberg toch (een beetje) ...

Hosting door Fraai