MenStyle Road Test: XPENG G9 AWD Performance

Oké, Chinese EV’s. De een na de ander rolt Europa binnen, maar laten we eerlijk zijn: niet elk merk laat een blijvende indruk na. XPENG daarentegen? Na de P7, die we HIER al eens testten, was het nu de beurt aan de G9. Die parkeert zich recht in ons geheugen. Niet alleen omdat z’n naam klinkt als een geheime militaire drone, maar omdat deze elektrische mastodont bruut vermogen, vrij luxueuze uitrusting en een scherpe prijs slim weet te combineren. En da’s iets waar onze Europese merken toch een beetje zenuwachtig van mogen worden.

Eerste indruk: een design waar zelfs de Duitsers stil van worden

De Xpeng G9 AWD Performance ziet er niet uit als een gokautomaat op wielen – een probleem waar sommige andere Chinese EV’s wel eens mee worstelen. Nee, deze G9 is strak, modern en mannelijk. Denk: een Tesla Model X die (eindelijk) een volwassen gesprek gehad heeft met een EQE SUV en daar iets serieus stijlvols uit voortbracht.

Met z’n 4,89 meter lengte zit hij netjes tussen een Model Y en Model X in, maar qua uitstraling mikt hij duidelijk hoger. Grote 21 inch velgen, zwarte accenten, verzonken deurgrepen, speakers die uit het dashboard komen… iets wat we ook al eerder bij de Audi RS6 en zijn Bang & Olufsen sound system zagen. Om maar te zeggen… dit is niet de honderdste afhaal-Chinees in jouw buurt, wel diegene waar je zelf uitgebreid wilt gaan eten.

551 pk en 717 Nm koppel. Voor als je écht geen zin hebt in traag verkeer

De AWD Performance is de topversie van het G9-gamma, en die zet 551 pk en 717 Nm aan je rechtervoet. Resultaat? 0-100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Ja, met een SUV van bijna 2,4 ton. Nee, dat is geen typfout. Deze G9 laat zich niet kennen op bochtige wegen en voelt verrassend wendbaar aan — alsof hij op een dieet van energiedrank en carbonfiber zit, terwijl hij in realiteit gewoon stiekem veel te veel steak eet.

Dankzij z’n luchtvering zweef je met deze vlotte stroomstto bovendien soepel over Belgische kasseien, zonder dat je ruggenwervel zich meldt bij je osteopaat.

800 volt, 300 kW en geen tijd te verliezen

Snelladen? Kan-ie. Dankzij z’n 800V-architectuur en een piek van 300 kW laadvermogen, laad je in 20 minuten van 10 naar 80%. Dat is ongeveer net genoeg tijd om een dubbele espresso te drinken, je Instagram te checken én iemand jaloers te maken met een foto van je G9.

De batterij (98 kWh) geeft een realistische actieradius van ongeveer 450 km in gemengd gebruik – meer als je zen blijft, minder als je denkt dat je op een circuit zit.

Standaard rijker uitgerust dan je schoonmoeder op kerstavond

Bij Xpeng doen ze niet aan eindeloze optielijstjes. Je krijgt gewoon bijna alles standaard. Denk aan:

  • Verwarmde, gekoelde én elektrische stoelen

  • Softclose-deuren

  • Automatische achterklep

  • Dubbele infotainmentschermen (ook eentje voor de passagier, want waarom niet)

  • Warmtepomp én V2L-functie

  • Kunstleder in zwart, bruin of grijs — naar gelang je outfit

Oh ja, wil je nog iets extra? Dan zijn er welgeteld twee opties: een elektrische trekhaak en het Premium Audio & Comfort Pack. That’s it.

Mankementjes?

Is alles dan rozegeur en mankracht? Niet helemaal. Bij het gebrek aan fysieke knoppen was het best wel zoeken naar wat functies (het instellen van de spiegels en stuur bijvoorbeeld) in het uitgebreid keuzemenu op de centrale display, stonden radiozenders niet alfabetisch maar volgens frequentie en piepte tijdens het rijden het ene na andere rijhulpsysteem vrij snel of greep het zelfs in. Maar goed, dat zijn geen dealbreakers. Hooguit kleine schoonheidsfoutjes die we ook bij enkele Duitsers al tegenkwamen en bij deze vergeven omdat hij zoveel andere dingen wél juist doet. En aangezien EV’s toch zowat rijdende PC’s zijn die over-the-air updates krijgen, lijkt het ons een kwestie van tijd om bepaalde dingen aan te passen.

Gunstig geprijsd én geen keuzestress

De G9 start bij 59.990 euro (standaard range), inclusief BTW. De Performance (AWD) vanaf 73.990.

Vergelijk dat eens met een Mercedes, BMW of Audi met vergelijkbare prestaties en uitrusting. Dan zit je al snel een stuk dieper in de zakken van je spaarvarken te graaien. En daar krijg je bij de Duitser dan nog niet eens een luchtvering bij…

Conclusie

De Xpeng G9 AWD Performance is niet zomaar nog een Chinese EV. Het is een serieuze uitdager, met meer punch dan een dubbele espresso, meer tech dan een moderne laptop en meer waar voor je geld dan een Black Friday-deal bij je favoriete gadgetshop. Hij rijdt comfortabel, laadt razendsnel, en ziet eruit alsof je ‘m leent van Tony ‘Iron Man’ Stark.

Is dit de Tesla-killer waar we stiekem op zaten te wachten? Misschien. Is het een auto die je een goed gevoel geeft telkens je hem met je rechtervoet van stroom voorziet? Absoluut.

You May Also Like

Porsche 718 Spyder RS, de dakloze Cayman GT4 RS

Met ongeveer dezelfde krachtbron als de 911 GT3  De tijd dat een Porsche Boxster ...

Hier is de nieuwe BMW S 1000 RR

Nog dynamischer Als er nog typische mannendingen zijn waar we nog iets te weinig ...

Deze nieuwe Porsche GT3 RS is een ode aan 50 jaar RS

Ok, waar kunnen hem bestellen?  Vijftig jaar geleden kwam de eerste RS op de ...