MenStyle Road Test: BMW 120 vs BMW M135

Welke 1 Reeks verdient jouw sleutel? (Of wat wil je ervoor betalen)

De ene is een verstandige driecilinder met strak pak, de andere een gespierde vierpitter die je gezicht naar achter trekt. Maar wie van de twee verdient een plekje op jouw opritje? Tijd voor een showdown.

BMW heeft z’n kleinste spruit in het nieuw gestoken. Of we hier spreken van een volledige nieuwe generatie of gewoon een bijzonder fanatieke facelift? De meningen zijn verdeeld, ook binnen de redactie. Wat wél vaststaat: de BMW 1 Reeks (F70) is scherper, sportiever en ambitieuzer dan ooit. En dat zonder het vorige recept helemaal overboord te gooien.

Maar goed, wie bij BMW shopt, krijgt geen éénheidsworst. Daarom schotelen wij je vandaag twee uitersten voor uit de vernieuwde 1 Reeks-familie: de BMW 120 (de verstandige daily met meer talent dan je zou verwachten) versus de M135 (uit de M-Stamboom, maar dan zonder zescilinder).


BMW 120: driecilinder op z’n best

De instapper is het niet, daarvoor heb je ondertussen nog de 122 pk sterke 116, maar wie denkt dat de volgende in rij synoniem was voor saai, moet dringend z’n vooroordelen laten herspelen in Drive to Survive. De BMW 120 — aangedreven door een 1.5-liter driecilinder met 170 pk en milde hybridetechnologie — is veel meer dan een leasewagen met logo.

Toegegeven, op café klinkt “ik rij met een driecilinder-BMW” ongeveer even sexy als “ik spaar voor een thuisbatterij om mijn energieverbruik zo goed mogelijk te optimaliseren ”, maar de realiteit is anders. De motor klinkt niet als een grasmachine, hij trekt verrassend vinnig op (0-100 in 7,8 seconden), en dankzij een slimme boost-knop achter het stuur krijg je bij inhaalmanoeuvres 10 seconden lang het volle pond aan vermogen. Bonus: je kan er gerust bij zweren dat er een viercilinder onder de kap ligt, tenminste als je passagiers weinig van techniek kennen.

Maar de echte magie zit niet onder de motorkap — die zit eronder. Het chassis is zó goed dat je spontaan begint te twijfelen of dit nog een voorwielaandrijver is. Hij duikt, hij bijt, hij communiceert. Vergelijkbare concurrenten als de Mercedes A-Klasse en Audi A3 voelen er plots wat… week bij aan. Freude am Fahren, maar dan in hatchbackformaat.

En dan hebben we het nog niet over het M Sportpakket gehad. Gooi daar een kleine 4.000 euro tegenaan en je krijgt betere stoelen, een sportophanging, 18-inch velgen en de looks van een echte M. Spoiler: het is elke euro waard. Alleen, tel alles op, en je flirt met een prijskaartje van dat 45.000 euro ruim overstijgt… voor een driecilinder. Pijnlijk? Misschien. Maar ‘Pijn is Fijn met een P’ en dus wel eentje die geweldig fijn rijdt.


BMW M135: de wolf in designertrui

Aan de overkant van het speelplein staat de M135 — het vlaggenschip van de 1 Reeks en de spirituele opvolger van de legendarische M140i. Alleen… zonder die heerlijke zes-in-lijn en achterwielaandrijving. “Auw,” horen we je denken. Klopt. Maar er is hoop.

De nieuwe M135 wordt voortgestuwd door een turboviercilinder met 300 pk, goed voor een 0-100 sprint in 4,9 seconden en een gelimiteerde top van 250 km/u. Je voelt het: dit is geen speeltje meer. Het onderstel is scherper, de xDrive vierwielaandrijving grijpt bliksemsnel in bij overmoed, en de besturing is precies zoals je ‘m wil: direct, met net dat vleugje agressie. Dit is een rijdersauto, punt.

Zet ‘m in Sport en het uitlaatgeluid krijgt plots diepgang: geplof, gerommel, en een motor die niet buldert, maar wel zijn punt maakt. Perfect voor wie elke rit — zelfs naar de supermarkt — een beetje F1 wil doen aanvoelen.

Binnenin? Een cockpit vol M-stiksels, schermen in kromme vormen, Harman Kardon-speakers die zich breed maken in de deuren, en — jawel — stuurverwarming zonder stoelverwarming. Iemand bij BMW vond het blijkbaar belangrijker dat je handen warm blijven dan je billen. Bizar detail op een wagen, inclusief opties die boven de 65.000 euro aftikt, aldus de vrouw des huizes die warme billen belangrijker vindt dan het rijden zelf… een opmerking met weinig toegevoegde waarde dus…


BMW 120 vs M135: de verdicts

BMW 120 BMW M135
Motor 1.5L driecilinder turbo (170 pk) 2.0L viercilinder turbo (300 pk)
0-100 km/u 7,8 seconden 4,9 seconden
Aandrijving Voorwielaandrijving Vierwielaandrijving (xDrive)
Prijs vanaf €36.800 €57.650
Karakter Speels, efficiënt, daily friendly Hard, snel, prestatiegericht
Statement “Ik hou van rijden, maar ook van mijn centen” “Ik wil M-prestaties zonder een M2-prijskaartje”

Eindoordeel: welk broertje kies je?

  • Voor de rationele rijder met een sportieve ziel: ga voor de BMW 120 met M Sportpack. Driecilinders zijn niet langer een straf, en de balans tussen comfort, prijs en rijplezier is gewoon spot on.

  • Voor de powerjunkie met budget en smaak: de M135 is een serieuze hot hatch met serieuze prestaties. Ja, hij mist de charme van z’n zes-in-lijn voorganger, maar hij maakt het goed met grip, snelheid en stijl.

Welke je ook kiest, je zit goed.

You May Also Like

MenStyle Road Test: Aston Martin Vanquish

Britse klasse en superioriteit Veel sportieve merken kiezen tegenwoordig resoluut voor elektrische crossovers als ...

MenStyle Road Test: Toyota RAV4 GR

Een RAV4 in een trainingsvestje Hybrides? Laat duidelijk zijn dat ze bij Toyota heer ...

MenStyle Road Test: Skoda Octavia Combi RS iV

Nu de stekkerversie, straks de klassieke benzineversie  Voor het eerst kregen we de kans ...