Britse klasse en superioriteit
Veel sportieve merken kiezen tegenwoordig resoluut voor elektrische crossovers als uithangbord voor hun gamma. Gelukkig blijft Aston Martin trouw aan zijn roots met de nieuwe Vanquish die nog steeds verleidt met een ranke koetswerklijn en een potente V12 van maar liefst 835 pk. Hier volgt het relaas van deze passionele date met het nieuwe topmodel uit het gamma.
Zo’n heerlijk ronkende V12 doet deugd voor een autoliefhebber. Echt waar. Want eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met de nieuwe generatie elektrische wagens van de sportmerken, die weliswaar zeer sterke prestaties neerzetten maar verder een zeer steriel rijgedrag vertonen, waardoor de invloed van de bestuurder steeds meer wordt overgenomen door autonome rijfuncties en allerhande rijhulpsystemen die hem stilaan overbodig maken. Nog een stap verder en ik neem nog enkel het openbaar vervoer voor mijn verplaatsingen en ga me daarnaast wel lekker uitleven op een circuit met een klassieke handgeschakelde sportwagen zonder al die betuttelende rijhulpmiddelen.
007 achterna
Gelukkig zijn er nog enkele zeldzame uitzonderingen die het rijplezier van de hedendaagse autojournalist/autoliefhebber intact houden. Toen ik een telefoontje kreeg dat de nieuwe Aston Martin Vanquish beschikbaar was voor een testrit, was mijn dag opeens goed. Yes! Eindelijk nog eens op pad met een authentieke sportwagen. En dan zelfs een echte kanjer met een klinkende naam die gelinkt is aan het roemruchte merkverleden van Aston Martin. Het was tevens een blij weerzien met Freddy Loix, de rallykampioen die tegenwoordig de succesvolle manager is van Aston Martin Brussels.
Daar staat de Vanquish voor de showroom geparkeerd en het is meteen liefde op het eerste gezicht. Wat een lijn! De proporties en de trekken van de coupé stralen als geen ander power, snelheid, klasse en elegantie uit. Dit is een uitgelezen stel wielen voor 007 James Bond om in een volgend avontuur de wereld nog eens te redden van een kwaadaardige snoodaard. Maar eerst ben ik aan de beurt.
Hallucinante prestaties
Mijn missie is gelukkig iets eenvoudiger: gewoon genieten en mijn relaas delen met de lezers van Menstyle. Dat moet lukken zonder kleurscheuren. Alhoewel, want de Aston Martin Vanquish is een waanzinnig snelle GT die echt de nodige zelfbeheersing vraagt om brokken te vermijden en je rijbewijs te behouden. De 835 pk en 1.000 Nm koppel van de 5,2-liter V12-biturbo zorgen voor fenomenale sprintcapaciteiten: na amper 3,3 seconden bereik je de kaap van 100 km/u en vervolgens trekt de Vanquish vrijwel in een ruk door naar zijn top van 345 km/u. Toegeven, dat heb ik niet geprobeerd op onze Belgische wegen, omwille van de hogervermelde redenen. Maar zelfs bij de aanzet van dit hallucinante sprintnummer was ik behoorlijk onder de indruk.
De prestaties van de Vanquish voldoen dus zeker aan de verwachtingen. Maar het mooie is dat je dankzij de verschillende rijprogramma’s de wagen volledig kan afstemmen op je gemoed, je verlangens en de rijomstandigheden. Terwijl je in de sportstand zowaar een briesende en luidruchtige stier moet temmen, krijg je in de GT-stand plots een zeer dociele sportwagen in handen, waarbij de V12 discreet op de achtergrond ronkt en de automaat haast onvoelbaar schakelt. De Vanquish is dus ideaal om even een circuitdoop te maken en vervolgens relax langs de kustboulevards van een mondaine badstad te flaneren.
Een ideale reiswagen voor een weekendtripje of een langere reis zou je zeggen. Prima, alleen moet je er dan rekening mee houden dat deze tweezitter slechts een piepkleine koffer en geen achterbank heeft, zodat je bagage tot een minimum beperkt zal moeten blijven. Dit is meteen het enige grote nadeel van deze Vanquish.
Exclusief prijskaartje
Reken maar dat je zal opvallen in Knokke of Saint-Tropez, want de Aston Martin Vanquish behoort tot het absolute topsegment van de sportwagenmarkt. Getuige daarvan het prijskaartje van 395.000 euro. Dat is het startbedrag, want weet dat de meeste klanten hun voertuig nog stevig laten personaliseren, waardoor de finale factuur meestal nog makkelijk oploopt met de prijs van een premium berline. Zo zagen we bij Aston Martin Brussels een Vanquish staan die een stuk boven het half miljoen euro geprijsd was. Moet kunnen…
Of de Vanquish dat geld echt waard is, laten we even in het midden, maar zeker is dat de afwerking en verfijning op topniveau staan. Het hele interieur is bijzonder keurig aangekleed met leder, alcantara, aluminium en carbon en straalt daarmee een zelden geziene klasse en elegantie uit. Daarmee alleen al is elke rit met de Vanquish een waar genot dat moeilijk te overtreffen valt. Of je zou de sleutels van de Vanquish Volante, de cabriolet variant die tegen het jaareinde bij de dealers arriveert, in handen moeten krijgen. Die biedt natuurlijk nog een bijkomend vleugje extravagantie onder de blote hemel, waarvoor je nog eens 30.000 euro extra mag neertellen. Tja, voor wat, hoort wat. Zeker op de markt van exclusieve sportwagens.
Conclusie
De Aston Martin Vanquish is een topklasse GT die zeker een referentie is in zijn klasse en daar op zuiver vermogen zelfs een kanjer als de Ferrari 12Cilindri aftroeft. Dit model knoopt weer aan met de merktraditie en neemt waardig de rol van topmodel in het gamma op zich. Het prijskaartje is even indrukwekkend als de prestaties of het design, maar dat benadrukt alleen maar de exclusiviteit van de Vanquish die nu leverbaar is bij Aston Martin Brussels.
Technische fiche
Motor: V12 5,2 liter biturbo, 835 pk, 1000 Nm
Aandrijving: achterwielaandrijving; 8-trapsautomaat met paddleshift
Prestaties: 0-100 km/u in 3,3 sec, 345 km/u
Verbruik: 13,7 l/100 km, 312 g CO2/km
Afmetingen (l/b/h): 4850/2044/1290 mm
Gewicht: 1835 kg
Prijs: vanaf 395.000 euro