MenStyle On Tour: Van Frans kasteel naar Brusselse beats met Leapmotor C10 REEV

Rijden, proeven, beleven of hoe mobiliteit een lifestyle wordt

Een roadtrip begint niet bij het vertrekpunt, maar bij de belofte van wat komt. En als die belofte culinaire klasse, architecturale parels, en een elektrische wagen met meer dan 900 km actieradius inhoudt, dan weet je dat je iets bijzonders tegemoet rijdt. Met de Leapmotor C10 REEV als metgezel trokken wij eropuit – van landelijke rust in Noord-Frankrijk tot de urban vibe van het Brusselse Jubelpark.

Starten in stijl: Van Brakel naar Roubaix

Onze dag start in alle stilte in Wauthier-Braine, waar een handvol glimmende Leapmotor C10’s REEV opgelijnd staat. De sfeer is ontspannen, de zon schijnt, en we zijn klaar voor een roadtrip die verder gaat dan louter mobiliteit – dit wordt beleving op vier wielen.

Onze route richting het noorden doorkruist een stukje wielergeschiedenis. Letterlijk. Al had het meer kunnen zijn, mocht de GPS, die Frankrijk nog niet kende, ons niet even in de steek liet maar daarover later meer. Toch reden we nog over gedeeltes van het legendarische Parijs-Roubaix-parcours, inclusief een iconische kasseistrook die elk voorjaar profrenners doet beven, en waarvan je als bestuurder meteen merkt hoe de ophanging van de C10 oneffenheden best goed dempt.

Niet veel later houden we even halt bij de Villa Cavroix in Roubaix, een modernistische droom van architect Robert Mallet-Stevens uit de jaren ’30 en tevens ook van de eerste stops van Karl Vannieuwkerke’s ‘Vive Le Vélo’ tijdens de huidige Tour de France. Denk strak design, geometrie, glas en marmer – een soort voorloper van wat de Leapmotor C10 probeert te zijn op de weg: avant-garde, functioneel en (visueel) aantrekkelijk.

Château de Beaulieu: Met dank aan Guide Michelin

Tegen de avond doemt tussen het groen het indrukwekkende Château de Beaulieu op. Ooit een 17e-eeuws buitenverblijf, vandaag een klassevol hotel en gastronomisch toevluchtsoord. De tweesterrenkeuken van chef Christophe Dufossé is allesbehalve klassiek Frans. Zijn stijl is modern, licht en verrassend. Denk aan een ceviche van Dorade Royal met een frisse komkommercoulis, of perfect gegaarde canette met zomerse groenten en jus van gerookte appelsien.

De sfeer? Klassevol zonder stijf te zijn. Het interieur combineert historische grandeur met hedendaags minimalisme. En na een uitgebreid diner zak je weg in een kingsize bed à la Louis XIV met uitzicht op het park – een avond waarin luxe en rust de hoofdrollen spelen. Leven als god of koning in Frankrijk? Kunnen we!

Leapmotor C10 REEV: stille kracht

De volgende ochtend brengen we koffie en koffer naar de C10. De elektrische motor begroet ons met stilte, en dat blijft zo. Deze wagen combineert elektrische aandrijving met een range extender, een benzinegenerator die automatisch bijspringt wanneer de batterij leeg raakt. Resultaat? Geen range anxiety, zelfs niet op langere trips. De actieradius loopt op tot meer dan 950 km.

Met 215 pk en 320 Nm koppel accelereert hij vlot (0-100 km/u in 8,5 seconden) en voelt hij altijd klaar om mee te gaan in het verkeer. Op de snelweg glijdt hij zelfverzekerd vooruit, geholpen door rijhulpsystemen als adaptieve cruisecontrolen rijstrookassistent. Binnenin valt vooral het 14,6 inch infotainmentscherm op, naast de rijke standaarduitrusting.

De REEV-architectuur geeft je het beste van twee werelden: elektrisch rijden in de stad, en volledige vrijheid op langere trajecten. En dat alles met een theoretisch verbruik van 0,4 l/100 km en een CO₂-uitstoot van amper 10 g/km.

Waren er nog werkpuntjes? Ja, want laat duidelijk zijn, de Leapmotor C10 staat nog niet helemaal op punt. Zo is er voorlopig nog geen Apple CarPlay of Android Auto ter beschikking al is ons beloofd dat dit later op het jaar via een over-the-air update beschikbaar zal gemaakt worden. En dat handig geweest nadat bleek dat de navigatiekaarten voor Frankrijk nog niet opgeladen waren waardoor we, eens de grens overgestoken, een beetje van hier naar daar gestuurd werden en enkele mooie voorziene passages, waaronder enkele bekende monumenten van Parijs-Roubaix, gemist hebben. Ook het stuur leek ons een graad of twee af te buigen waardoor je stuur niet 100% recht stond als je rechtdoor reed. Details… maar toch.

Eindpunt: Brussels Urban Vibes

Onze eindhalte is de Urban Sessions in het Brusselse Jubelpark, waar Leapmotor dit jaar als hoofdsponsor optreedt. Het contrast kan niet groter: van sterrenrestaurant naar straatcultuur, van stilte naar beats, van ingetogen kasteel naar BMX-ramp. Maar net dat maakt deze trip zo boeiend.

Urban Sessions is drie dagen street culture op z’n best: BMX Freestyle, 3×3 basket, skateboard, street art en live muziek. Leapmotor is niet zomaar een sponsor, maar een actieve speler die laat zien dat mobiliteit ook lifestyle is. De C10 staat er niet alleen als showcase, maar als symbool van toekomstgerichte, toegankelijke technologie.

Leapmotor in Europa: ambitieus

Leapmotor maakte pas recent zijn intrede in Europa, maar doet dat met bravoure. In het eerste verkoopjaar gingen al 1.500 voertuigen over de toonbank, waarvan 80% C10-modellen. En met de nieuwe B10 in aantocht, mikt het merk op een verdubbeling van dat aantal.

De positionering? EV SUV zonder hoog prijskaartje. De C10 REEV is er vanaf €37.400 incl. btw, en biedt daarvoor een ruime, goed uitgeruste en uiterst praktische wagen. En daar ligt de grootste kracht van deze Chinese SUV. Wie kan zeggen dat ze een grote, best comfortabele EV, zonder schrik te moeten hebben voor range, kan leveren voor die prijs? Laat het ons weten want wij vonden hem vooralsnog niet.


De conclusie?

De Leapmotor C10 REEV is geen revolutie met veel tromgeroffel en hij kent zijn plaats en doelpubliek. Hij toont dat elektrisch rijden niet binair hoeft te zijn: je kan kiezen voor comfort, bereik én technologie zonder toegevingen. Combineer dat met een goed doordachte roadtrip – van Roubaix tot Brussels beats – en je begrijpt dat Leapmotor niet zomaar auto’s bouwt, maar ervaringen mogelijk maakt.

Echte autoliefhebbers ga je er niet mee kunnen overtuigen maar zij, en dan vooral particulieren, die budget koppelen aan (deels) elektrisch rijden en daaraan ook nog eens ruimte en comfort willen koppelen eens te meer. En het feit ze verdeeld worden door Stellantis en dus naast de Peugeots, Citroëns, Fiats en Jeeps van deze wereld in de showroom staan, zou het ons niet verbazen dat we ze sneller in het straatbeeld zullen zien verschijnen dan dat we initieel dachten toen we voor het eerst van Leapmotor hoorden.  

Meer info: www.leapmotor.com

You May Also Like

Hier is de VW ID.7

De ID.’s schieten als paddestoelen uit de grond  Dat Volkswagen voluit de kaart van ...

MenStyle Road Test: BMW M3 Competition

De legende gaat verder… Nadat we Jonas met de M4 Competition op pad hebben ...

MenStyle Road Test: Lynk & Co 01 PHEV

‘Dit is geen auto.’ De eerste kennismaking met de Lynk & Co 01 dateert ...