De IONIQ 6 N is hier om je vooroordelen over EV’s te slopen

Goodwood Festival of Speed, oftewel het Walhalla voor wie benzine door de aderen voelt stromen — of in dit geval: kilowatts. Hyundai Motor Company heeft daar zopas een bommetje laten vallen met de wereldpremière van de IONIQ 6 N. Vergeet alles wat je dacht te weten over EV’s. Deze futuristische raket op wielen combineert 650 pk brute kracht met F1-geïnspireerde tech en een design dat zelfs Darth Vader twee keer zou doen omkijken.

En ja, hij is volledig elektrisch. En ja, hij is ook street legal. Maar dit is allesbehalve je doordeweekse EV voor de bakker.

From nerdy naar nasty: Hyundai N goes hardcore electric

De IONIQ 6 N is het antwoord van Hyundai N op een steeds luider wordende vraag: “Wanneer krijgen we een EV die écht kan knallen?” Wel, hier is hij. Met roots in de Pure ETCR (de elektrische motorsportklasse) en een engineeringfilosofie die draait rond Corner Rascal, Racetrack Capability en Everyday Sportscar, is deze 6 N een beest dat je net zo makkelijk over de Nürburgring als naar je werk rijdt. Tenminste, als je baas het geluid van sci-fi drifts accepteert als geldig excuus voor je iets te sportieve rijstijl.

Specs om van te kwijlen

Laat ons meteen met de deur in huis vallen:

  • 0-100 km/u in 3,2 seconden

  • Topsnelheid: 257 km/u

  • Koppel: 770 Nm

  • Vermogen: 650 pk (478 kW)

Dat is sneller dan je Tinderdate “ghost” kan zeggen. En met de vernieuwde N Launch Control, N Drift Optimizer en N Grin Boost is dit geen EV meer — het is een digitale testosteronbom met wielen.

De aerodynamica is letterlijk next-level: verbrede spatborden, een zwanenhals-achterspoiler en genoeg downforce om je schoonmoeder op het dak te houden bij 200 km/u. Alles aan deze auto schreeuwt circuit killer, zonder in te boeten op luxe of comfort.

High-tech meets high-speed

Wat Hyundai hier heeft gedaan, is niet minder dan indrukwekkend. De N Battery denkt mee als een barista die je koffiewensen al kent voor je binnenkomt: temperatuurmanagement, accukoeling, optimale prestaties, en klaar voor endurance, sprints of hardcore driftgekte.

De Electronically Controlled Suspension (ECS) past zich aan op de millimeter — van zondagscruise tot donderdagnamiddag op Spa-Francorchamps. Voeg daar het N e-Shift systeem aan toe (ja, virtuele schakelmomenten mét bijhorende kick) en je krijgt de illusie van een ouderwetse handbak, maar dan in een sci-fi setting. Oh, en het N Active Sound+ systeem? Denk Top Gun-geluid, maar dan uit je speakers in plaats van je uitlaat.

Looks to kill

De nieuwe kleur Performance Blue Pearl geeft ‘m een extra dosis présence. Niet dat je het nodig hebt met zo’n lijnenspel, maar alles helpt om je buurman met zijn lease-SUV een complex aan te praten. Binnenin krijg je onder andere een N Ambient Shift Light – dat visueel je schakelmomenten aangeeft – zodat jij altijd weet wanneer het tijd is om de bocht uit te knallen. En dan hebben we het nog niet gehad over de N Track Manager, die je prestaties trackt als een professionele racecoach.

IONIQ 6 N @ Goodwood: Niet gewoon aanwezig, maar dominant

De lancering van de IONIQ 6 N gebeurde niet toevallig op Goodwood Festival of Speed — het jaarlijkse epicentrum van snelheid, rook en prestige. Hyundai N palmt daar dit jaar een toplocatie in, vlak aan het iconische Hillclimb-circuit. Denk privétribune, exclusieve stempeltour (met goodies, jawel) en een line-up die de meest geharde petrolhead doet blozen: van de WRC monsters tot de IONIQ 5 N TA Spec én de driftklare versie van de 6 N zelf.

Maar het hoogtepunt? De ‘N Moment’ demonstratierun op 10 juli: een choreografie van pure kracht, snelheid en technologie, waarin de IONIQ 6 N zich toont zoals hij bedoeld is — in volle actie, met rook uit de banden en het publiek op het puntje van de stoel.

Hyundai’s toekomst is elektrisch én genadeloos snel

De IONIQ 6 N is meer dan een auto. Het is een statement. Een antwoord op wie denkt dat EV’s saai zijn. Een bewijs dat je rijplezier niet moet opgeven als je je CO₂-uitstoot wil reduceren. En bovenal: een blik op de toekomst van performance driving.

Is dit de eerste elektrische auto die je wil kopen in plaats van moet kopen? We denken van wel… al kunnen wij natuurlijk ook niet om de Alpine A290 GTS heen… soit, laten we zeggen één van de weinigen die je wil kopen.

 

You May Also Like

Hier zijn de foto’s van de allereerste BMW iX

En binnenkort de eerste test? We mochten al een demo van de iX aanschouwen ...

Eerste 5 van 40 Bugatti Divo’s zijn afgeleverd

Twee jaar na ondertekening van de bestelbon… De eerste, en tevens tweede, derde, vierde ...

MenStyle Road Test: Karma Revero

Leve de reïncarnatie? Eigenzinnig, exclusief en peperduur, dat is de Karma Revero. Met die ...