MenStyle Road Test: DS 4 Performance Line+ (180 pk)

Na de korte ontmoeting in Parijs, nu de ‘long drive’

We schrijven september wanneer we uitgenodigd waren in een Parijs kasteel om de nieuwe DS 4 te ontdekken, een korte, intense ontmoeting en eentje die snakte naar meer want we gaan eerlijk zijn, we waren verliefd. Terecht? Als je in het C-Premium-segment door de jury van het Festival Automobile International verkozen bent tot ‘mooiste auto’ van 2022 fladderen in wel meer buikjes een pak vlinders, ja dus.

De looks

Hier kunnen we heel veel over zeggen maar er is één gemene deler, geslaagd. Futuristische lijnen, netjes ingewerkte deurklinken, opvallend lichtsignatuur (DS Wings en DS Matrix LED Vision, of zowat een kleine 150 LED’s), gespierde bumper, een grote mond (grille) die als een soort Pacman je helemaal wilt opeten mocht je hem tegenkomen in jouw achteruitkijkspiegel. En heb je het genoegen, net als ons, om je te verplaatsen in de Performance Line+-uitvoering, heb je nog een paar extra designelementen, zoals het zwart glanzend (aflopende) dak, exclusieve 19” MINNEAPOLIS-velgen,… die het helemaal af maken.

Binnenin vinden we de betere materialen en uiteraard ook overgoten met een design en digitaal sausje. Onze Performance Line + komt met ergonomische sportstoelen gekleed in Alcantara inclusief elegante details zoals Performance Line-borduurwerk, sierstiksels in Karmijn en Goud, een geperforeerd stuurwiel met inzetstuk in gesmeed carbon, de guilloches ‘Clous de Paris’ en de aluminium pedalen.

Nog een opvallend detail is het 5″ grote touchscreen op de middenconsole. Hiermee bedien je het DS IRIS System, een 7″ bestuurdersdisplay, een vernieuwd 10″ infotainmentsysteem met de laatste digitale en connectie-makende snufjes. En omdat dit allemaal nog niet genoeg is, kan je ook nog eens alle gewenste info, naar eigen wens, via een head-up display raadplegen. Ook aan uw veiligheid is gedacht met standaard snufjes als lane keeping assist, cruisecontrol, hill start assist en verkeersbordherkenning.

De motor

In de door ons geteste versie vinden we een Puretech 1.6l vierpitter benzinemotor, goed voor zo’n 180  ‘Cheval de Selle Français’ en een koppel van 250Nm. Dit doet deze DS 4 in 8,3 seconden naar 100 snellen om pas later bij 230 km/u halt te houden. De aandrijflijn wordt gekoppeld aan een aangename en zachte achttrapsautomaat. WLTP meldt een verbruik van 5,4 liter per 100 km, wij (en dat kan zeker aan ons liggen), klokten af op 7,1 liter/100 kilometer.

Naast deze versie zijn er ook nog een
– 1,2l driepitter van 130pk
– 1,6l vierpitter van 225pk
– 1,6l vierpitter PHEV E-Tense 225 die 180 pk koppelt aan een 110 pk sterke elektromotor
– 1,5l BlueHDI (diesel) met 130pk.

Vanaf 2024 verwachten we hier ook nog een 100% volledig elektrische versie.

Hoe rijdt hij?

Hoe stoer en snel hij eruit ziet, een echte racekar wordt het nooit. Maar dat is ook nooit de bedoeling van de DS 4 die zich eerder profileert als de stille, comfortabele reisgezel. Toch wordt het ook nooit ’traag’ en kunnen we wel zeggen dat hij wel met de nodige dynamiek meer dan vlotjes en scherp door het verkeer laveert. Dankzij een laag zwaartepunt heeft hij ook geen moeite een bocht iets vlotter aan te snijden en kunnen we hem ook bestempelen als erg baanvast. En ga je toch eens over de ‘rooie’, grijpen de nodige elektrische hulpmiddelen zonder pardon in.

@menstyle.be

Brand New DS4 Performance Line #ds #ds4 #fyp #foryou #foryoupage #carsoftiktok #djokovic #shoes #menstyle #viral #belgium #lille

♬ Danger Zone (From “Top Gun” Original Soundtrack) – Kenny Loggins

Quanta kosta? 

Een DS 4 heb je al voor net geen € 30.000 in de PureTech 130 uitvoering met de ‘Bastille’ uitrustingslijn. Toch ga je dieper in de buidel moeten tasten wil je een iets meer sportieve of meer luxueuze versie. Ons testmodel (DS 4 PureTech 180 Performance Line +) heb je vanaf 39.100 euro (incl BTW) en volledig uitgerust een goede 47.000 euro. Zelf eentje configureren doe je HIER.

Ons verdict

Qua design, zowel exterieur als interieur, zijn we echt wel fan van deze DS 4. Hoewel hij niet de snelste van de klas is, heeft hij een dynamisch en scherp karakter met daarbovenop een uiterst comfortabel rijgedrag. Een ideale reisgezel voor onze (niet zo geweldige Belgische) wegen dus. Goedkoop is het allemaal niet maar design heeft nu altijd wel zijn prijs, niet?

 

 

You May Also Like

Is Grecale Maserati’s reddende engel?

Een geprepareerde Alfa Romeo Stelvio? Dat het met de Grecale menens is voor Maserati ...

Nog krachtiger! BMW lanceert M8 Competition

Nog sneller… Recent onderzoek heeft uitgewezen dat BMW-rijders het snelst van auto wisselen. Niet ...

Belgische automobilist heeft te weinig aandacht voor autoband

87% van banden heeft géén juiste spanning Het bandenbewustzijn in België is laag. De ...