En het goede nieuws, hij komt echt in productie
In de wereld van elektrische sportwagens draait alles vaak om luxe en technologie, maar Renault bewijst met de 5 Turbo 3E dat elektrisch rijden ook puur rijplezier kan zijn. Dit model combineert de speelsheid van een hot hatch met de prestaties van een rallyauto, en dat alles in een uniek, elektrisch jasje.
Legendarische roots, moderne kracht
De Turbo 3E is een eerbetoon aan de iconische Renault 5 Turbo uit de jaren ‘80 maar in plaats van een turbomotor, heeft hij twee elektromotoren die elk een achterwiel aandrijven. Dit zorgt voor uitmuntende wendbaarheid en een unieke rijervaring. Met 540 pk en 2.400 Nm koppel per achterwiel wiel accelereert de Turbo 3E in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 270 km/u.
Puur rijplezier, geen compromissen
Renault geeft de bestuurder volledige controle, zonder elektronische ingrepen die de rijervaring afvlakken. Het lichte koolstofvezel chassis en de onafhankelijke aandrijving van beide achterwielen zorgen voor een directe respons en een ongekend speelse wegligging. De Turbo 3E biedt niet alleen snelheid, maar driftmodus en een verticale handrem maken het mogelijk om je volledig in een gecontroleerde drift te storten.
Mini sportieve supercar
Met een lengte van 4,08 meter is de Turbo 3E compacter dan veel supercars, maar dankzij de breedte van 2,03 meter en het lage zwaartepunt biedt hij de stabiliteit van een echte sportwagen. Dit maakt hem superwendbaar en klaar voor snelle bochten en richtingswisselingen.
Snel laden
De Turbo 3E heeft een 800-volt laadsysteem, waardoor je de auto in 15 minuten tot 80% oplaadt. De WLTP-actieradius van 400 kilometer lijkt prima al kunnen we er niet om heen dat de werkelijke autonomie bij sportief gebruik ongetwijfeld een duik zal nemen.
Iconisch Design met Motorsport DNA
Met een design dat doet denken aan de originele Renault 5 Turbo, maar met moderne aerodynamica, is de Turbo 3E een visueel kunstwerk. De LED-koplampen, brede wielkasten en de grote achterspoiler geven hem een agressieve uitstraling. Het interieur is ontworpen voor echte rijders, met kuipstoelen en een overdaad aan alcantara en koolstofvezel.
Yes please
Renault bewijst hier andermaal mee dat je elektrische sportwagens kunt maken die niet alleen snel zijn, maar ook emotie en adrenaline bieden. De Renault 5 Turbo 3E is de ultieme auto voor stoere jongens, die, en dat moeten we toegeven, best wel wat rijervaring hebben wil je niet één van de 1.980 gelimiteerde stuks al tegen de eerste beste vangrail parkeren.
Oh ja, de prijs? Die is nog niet bekend maar reken erop dat dit wel eens de duurste in de Renault catalogus kan worden. Of er ook eentje ergens in een perspark komt? Laten we het met zijn allen hopen! Wordt vervolgd? Hallo sympathieke dames en heren bij Renault?