De Chinese Range Rover
Chery is een nieuwe Chinese autogigant die Europa wil veroveren met verschillende merken uit zijn gamma: Omoda, Exlantix en Jaecoo. Menstyle ging op pad met de Jaecoo 7, een premium SUV met een aantrekkelijk voorkomen en een prima rijcomfort gekoppeld aan een gunstig prijskaartje. Het klinkt allemaal zeer mooi, maar is het dat ook in de realiteit?
Onze automarkt wordt overrompeld door de Chinese merken. Dat zorgt voor grote onrust bij de Europese constructeurs. Terecht, want terwijl de eerste Chinese auto’s die hier toekwamen niet meer dan goedkope kopieën waren van onze voertuigen, geldt dat zeker niet meer voor de huidige generatie wagens. Dit zijn zeer degelijke auto’s met recente technologie, een fraai design en een complete uitrusting voor een zeer aantrekkelijk prijskaartje. Inderdaad, de kaarten liggen anno 2025 totaal anders.
Ook de Chinese autogroep Chery richt zijn pijlen volop op de Europese markt. Als antwoord op de aangekondigde invoertarieven voor Chinese merken zullen binnenkort zelfs wagens in Spanje geproduceerd worden om de invasieplannen volop te kunnen ontplooien. Recent voelden we de Omoda 5 al aan de tand en nu zetten we de iets hoger gepositioneerde Jaecoo 7 op de testbank. Dit is slechts de voorhoede van het grote Chery-offensief, want binnen enkele jaren wil de autogroep hier een tiental modellen in de showrooms hebben. Hallo?
Fraaie lookalike
Komt deze wagen je bekend voor? Die indruk hadden we ook, want bij de eerste aanblik doen de lijnen sterk denken aan het design van een Range Rover. Bij Jaecoo doen ze of hun neus bloed, maar het is geweten dat Chinezen hun hand niet omdraaien voor het betere kopieerwerk. Hoe dan ook, het resultaat is meer dan geslaagd. De Jaecoo 7 is een stoere SUV die toch zeer elegant overkomt met zijn sober en strak lijnenspel. Een beeld zoals een topzwemmer in smoking: een combinatie die power en elegantie mooi combineert.
De Jaecoo 7 mag dan wel op een Range Rover lijken, dat geldt zeker niet voor zijn prijskaartje, want deze crossover verandert al van eigenaar voor 36.900 euro. Dan wordt de 1.5 plug-inhybride met 347 pk op de voorwielen geleverd, die van huis uit al zeer volledig is uitgerust, met onder meer een complete set ADAS-systemen, een kunstlederen stoelen, een multimediasysteem met een groot aanraakscherm op de middenconsole en een automatische airco, lichten en ruitenwissers.
Voor slechts 3.000 euro meer wordt de topversie voorgereden, met als extra’s onder andere een panoramisch dak over het hele interieur, verwarmde en geventileerde stoelen en een verwarmd lederen stuurwiel. Niet slecht, want voor een ‘echte’ Range Rover van een gelijkaardig formaat en zulke uitdossing betaal je minstens het dubbele.
De aandrijftechnologie staat ook punt, want onder de motorkap schuilt een 1,5 liter turbobenzine die de hulp krijgt van een elektromotor. Samen produceren ze 347 pk, een vermogen dat vinnige prestaties toelaat met een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Handig is dat de batterij van 18,3 kWh tot 90 kilometer zuiver elektrisch rijden toelaat en bijdraagt tot het lage normverbruik van 0,7 l/100 km (of 23 g CO2/100 km) als je consequent oplaadt.
Een alternatief is de Jaecoo 7 1,6 liter turbobenzine met vierwielaandrijving voor wie zich af en toe naast de gebaande wegen begeeft of al eens zware lasten trekt. Dan krijg je steeds het hoogste uitrustingsniveau geleverd voor 37.900 euro, wat eveneens een zeer gunstig tarief is.
Weinig op aan te merken
Bij een bezoek aan het hoofdkwartier van Chery in het Chinese Wudu konden we al eens kort met de verschillende modellen rijden. Dat was goed voor een positieve eerste indruk. Maar natuurlijk kun je pas een echt beeld vormen van de kwaliteiten van een wagen als je er lange tijd in reële omstandigheden mee kan rondrijden. Dat is intussen gebeurd met één van de eerste exemplaren van Jaecoo 7 PHEV die op Europese bodem arriveerden. Dat was zonder meer een positieve ervaring. Net zoals de meeste Chinese merken die hier recent neerstreken, doen ook de producten van Chery aan de verwachtingen, zonder die echter te overtreffen.
De Jaecoo 7 is inderdaad niet slechter, maar ook niet beter dan zijn Europese en Aziatische concurrenten in het midsize crossover segment. Deze SUV ziet er fraai uit, maar lijkt toch zijn inspiratie bij de hogergenoemde klassieker gehaald te hebben. Het rijgedrag is degelijk en biedt een goed compromis tussen comfort en dynamiek. Verder is de uitrusting compleet en de afwerking van degelijke kwaliteit. Ook de aandrijving stelt niet teleur met vinnige prestaties en een voldoende grote accu, zodat wie die regelmatig oplaadt zeer weinig langs de pomp moet passeren en dus best zuinig en ecologisch kan rijden met de Jaecoo 7 PHEV. De kers op de taart is het aantrekkelijke prijskaartje, want voor net geen 37.000 euro krijg je een zeer degelijke, ruime en compleet uitgeruste crossover in handen aan voorwaarden die je niet vindt bij de Europese merken.
Voor wie toch nog een beetje vrees heeft voor de nieuwe Chinese producten, kunnen we meegeven dat Chery in ons land het dealernetwerk van Omoda en Jaecoo gestaag uitbouwt, zodat je intussen in elke stad wel een verkooppunt vindt waar je ook terecht kan voor de service achteraf aan je auto.
Conclusie
De Jaecoo 7 is een interessante nieuwkomer op onze markt die overtuigt met zijn algemene kwaliteiten en zijn gunstige prijs. Eigenlijk net als de vele nieuwe Chinese automerken die hier recent neerstreken. Een keuze voor de Jaecoo 7 is geen gewaagde gok, maar eerder een bewuste beslissing om een nieuwe richting uit te gaan naast de gevestigde waarden op onze automarkt die het tegenwoordig al eens laten afweten en/of te duur uitvallen.