Volvo EX30 Cross Country: Stoerder, Hoger en met gekend Zweeds recept

Volvo weet hoe je een toekomstige klassieker in een ‘fris’ jasje steekt

Diepe meren, eindeloze bossen, geweldige bergketens, enkele van de strengste winters ter wereld en enkele van de beste en leukste auto’s ooit gemaakt. Daarom onthullen we vandaag niet alleen de nieuwe Volvo EX30 Cross Country, maar ook een hele nieuwe ervaring die erbij hoort.” Met deze intro stelde vandaag Volvo zijn nieuwste telg voor.

Hoewel Volvo’s EX30, hun kleinste elektrische SUV, eigenlijk nog maar een jaar (en met 6.500 verkochte exemplaren toch ook al talrijk) op onze wegen terug te vinden is, werd het nu al tijd om deze kleine stoere jongen nog stoerder te maken.

Bij deze, geef ‘m een paar robuuste details, een hogere rijhoogte en een snufje avontuur ‘et voilà’, de EX30 Cross Country is geboren! Ideaal voor wie stijlvol door de stad wil cruisen, maar ook indruk wil maken op de bergpassen op weg naar een skiresort.

Deze stoere versie komt alleen als Twin Motor, goed voor 315 kW (429 pk) aan vermogen en goed voor een spurtje van nul naar honderd in slechts 3,6 seconden, wat betekent dat je vierwielaandrijving krijgt dankzij elektromotoren op zowel de voor- als achteras. Dat geeft ‘m net dat beetje extra offroad-capaciteit, al is het vooral een statement. De iets hoger op zijn poten staande Cross Country-uitrusting zorgt wel voor iets meer weerstand, wat 23 kilometer rijbereik kost, maar met 427 km kom je nog steeds prima uit de voeten… euh banden.

Hoe herken je ‘m? De EX30 Cross Country onderscheidt zich met een donkerkleurige voor- en achterzijde en een uniek reliëf op de neus: een subtiele verwijzing naar de Zweedse Kebnekaise-bergketen. Voeg daar skidplates en wielkastbeschermers aan toe, en je hebt een elektrische SUV die eruitziet alsof hij elk moment een besneeuwde stage in de rally van Zweden kan rijden.

Binnenin? Geen verrassingen. Volvo houdt het bij hetzelfde strakke interieur als de gewone EX30: een minimalistisch dashboard met Google-infotainment, slimme opbergruimte en een Scandinavisch gevoel voor design. Kortom, stijlvol, minimalistisch maar geen extra snufjes speciaal voor de Cross Country.

En de prijs? De standaard EX30 Twin Motor Ultra kost €55.260, en de Cross Country-versie zal daar nog wat boven zitten. Maar dan heb je wél een elektrische SUV die opvalt zowel in de stad als op een besneeuwde bergpas.

You May Also Like

een eerste blik in de luxueuze gloednieuwe, volledig elektrische Jeep Wagoneer S

Jeep kijkt naar zijn legendarische geschiedenis terwijl het aan zijn geëlektrificeerde toekomst werkt De ...

Porsche Taycan Turbo GT met Weissach Package: De snelste Porsche ooit

Althans van 0 naar 100 Wanneer snel nog sneller kan. Dan komen we vandaag ...