MenStyle (Triple) Road Test: KIA EV3, EV6 en EV9 GT Line

Alle drie op een rij…

KIA mag zeker als één van de pioniers gerekend worden als het op elektrisch rijden aankomt. Zo kwamen ze meer dan 10 jaar gelden al met de e-Soul, een elektrische cross-over die was afgeleid van een bestaand model. Nu, een decennium later, omvat het KIA-gamma drie state-of-the-art pure EV’s die in hun DNA één belangrijk element bezitten, namelijk efficiëntie, en dit van de accu over aerodynamica tot aandrijving. En dat ze er ook gewoon goed uitzien, is nog eens mooi meegenomen. Voor MenStyle.be is het de eerste keer dat we achter het stuur kropen van een Kia en dat deden we ineens voor drie weken. Zo deden wij de test met de drie ineens. Hier is ons oordeel over de Kia EV3, EV6 en EV9 die we testten in de (sportieve) uitvoering GT-Line.

Wat is het? 

1 Kia EV3

Een compacte elektrische SUV in het B-segment, gericht op betaalbaarheid en efficiëntie. Met een opvallend design en duurzame materialen positioneert Kia de EV3 als een toegankelijke maar innovatieve keuze.

2 Kia EV6

Een middelgrote sportieve cross-over die design, prestaties en technologie combineert. De focus ligt op geavanceerde functies zoals 800V-technologie voor snelladen, een futuristisch interieur en een strakke rijervaring.

3 Kia EV9

Een grote SUV voor zeven passagiers met een nadruk op ruimte, comfort en geavanceerde technologieën. Met zijn robuuste design en veelzijdige functionaliteit mikt de EV9 op grotere gezinnen en premium kopers.


2. Technische Specificaties van onze testmodellen (GT Line)

Model Afmetingen (LxBxH in mm) Accu Actieradius Vermogen Prijs
EV3
GT Line
4.293 x 1.854 x 1.550 81,4 kWh Tot 605 km 204 pk (150 kW) Vanaf €50.390
EV6
GT Line
4.695 x 1.890 x 1.550 84 kWh Tot 546 km (AWD) 325 pk (AWD) Vanaf €66.390
EV9
GT Line
5.010 x 1.980 x 1.780 99,8 kWh Tot 505 km (AWD) 384 pk (AWD) Vanaf €84.490

Accu, actieradius, vermogen en prijs voor andere versies dan de GT Line vind je terug op de website van KIA.


3. Design en Interieur

  • EV3: Compact en herkenbaar door zijn mooie stijlvolle hoekige “doosvormige” ontwerp, wat veel overeenkomsten toont met de grotere EV9 zoals de koplampen en achterlichten. Het interieur gebruikt deels gerecyclede materialen en biedt moderne technologieën, zoals een erg gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem.
  • EV6: De meer futuristische EV6 GT-Line onderscheidt met zijn sportievere looks en nog rijkere uitrusting. Hij is onder meer voorzien van 20 inch GT-Line lichtmetalen velgen, een GT-line bumperdesign en binnenin van de GT-Line bekleding in suède/vegan leder en een, elektrisch verstelbaar 3-spaaks stuurwiel. De GT-Line is ook standaard voorzien van een head-up display en gebogen scherm waardoor het interieur van een high-tech uitstraling geniet. Zo is ook binnenin de pianolak verbannen en vervangen door mooi geborsteld aluminium. Nog een leuke toevoeging is een vingerafdrukherkenner: leg je vinger op een plaatje en al jouw persoonlijke instellingen worden geladen.
  • EV9: Robuust en imposant, met ruimte tot zeven volwassenen. Het interieur is een mix van luxe en functionaliteit, en het uitgebreide infotainmentsysteem is een van de beste in zijn klasse. Wij hadden de testwagen in een luxueuze configuratie die plaats bood aan zes personen.

4. Prestaties en Rijervaring

  • EV3:
    Prima geschikt voor dagelijks gebruik met een topsnelheid van 170 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 7,5 seconden. De focus ligt op efficiëntie en betaalbaarheid. Hij is vlot en je hebt door de one-pedal-drive in te stellen via de flippers aan het stuur, ook de mogelijkheid om energie terug te winnen. Sturen is direct, de ophanging op zowat elke ondergrond comfortabel en hij haspelt bochtige wegen af als het ware het zijn habitat is. Verrassende wagen die met zijn prijs wel eens een echte bestseller en vaste waarde binnen de EV-markt kan worden… of is dit ondertussen al?

     

  • EV6:
    Sneller en vooral dynamischer dan de EV3, vooral in AWD-uitvoering met een acceleratie van 0-100 km/u in 5,3 seconden en een topsnelheid van 188 km/u. De stuurrespons zit snor en ook het onderstel is dik in orde, zeker in Sport-modus, wanneer de teugels strakker mogen en dit duidelijk een verschil oplevert qua respons en besturing. Al blijft het een EV en dus zware jongen die met zijn 1.960 kilo niet alle scherpe bochten zo maar eventjes afhaspelt als een scherp mes door boter. Toch, een erg uitstekende, goed uitziende wagen die terecht populair is bij het grote publiek.

    EV9:
    Ondanks zijn omvang blijft de EV9 verrassend snel, erg stil en comfortabel, met een 0-100 km/u tijd van 5,3 seconden. Zijn rijgedrag is indrukwekkend voor een SUV van dit formaat. De EV9 komt allesbehalve log over. De stuurrespons is vrij direct en dankzij zijn speciale FSD-schokdempers worden de meeste oneffenheden netjes weggefilterd. Hij durft op een iets bochtiger parcours iets overhellen maar welke auto van deze afmetingen doet dit niet? Een ander comfort-aspect is de stilte onderweg, omgevingsgeluiden zijn er amper. Geluiden waar we, en dat is in het algemeen tegenwoordig, wel wat tureluur van worden zijn de vele piepjes. Het overschrijden van de maximumsnelheid (sorry!), Lane Assist, te lang naar je lief kijken (passagierszetel), te snel op een voorligger aankomend,… piep piep piep


5. Doelgroep

  • EV3: Ideaal voor kopers die een betaalbare elektrische SUV zoeken met een goede actieradius en praktische functionaliteit. Geschikt voor stedelijk en gezinsgebruik.
  • EV6: Gericht op technologie-liefhebbers en mensen die een sportieve elektrische auto willen met een premium gevoel. Ideaal voor individuen of kleinere gezinnen.
  • EV9: Perfect voor grote gezinnen die ruimte en comfort nodig hebben, zonder concessies te doen aan technologie. Ook geschikt voor mensen die een statement willen maken met hun auto.

6. Voordelen en Nadelen

Model Voordelen Nadelen
EV3 Betaalbaar, indrukwekkende actieradius, compact en praktisch, duurzaam interieur Minder krachtig dan grotere modellen, beperkt tot voorwielaandrijving (voorlopig)
EV6 Sportief, 800V-technologie, luxe interieur, uitstekende prestaties Hogere prijs, minder geschikt voor grote gezinnen
EV9 Ruim en comfortabel, high-tech, snelle laadmogelijkheden, geschikt voor grote gezinnen Hoog gewicht, hoge prijs, minder wendbaar in stedelijke gebieden

7. Conclusie

De Kia EV3 blinkt uit in betaalbaarheid en actieradius, ideaal voor kopers die een praktische elektrische SUV zoeken. De Kia EV6 is een statement van sportiviteit en innovatie, terwijl de Kia EV9 indruk maakt met zijn ruimte, comfort en robuuste prestaties. Elk model bedient een unieke doelgroep, waardoor Kia zijn elektrische aanbod breed en aantrekkelijk maakt. Qua rijbeleving kiezen we resoluut voor de EV6 al kon ook de grote, lekker in het zwart geverfde, EV9, die trouwens ook een pak blikken opleverde, ons zeker bekoren. Onze eerste KIA-ervaring, en dat gelijk in drie EV-versies, is ons goed bevallen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: BMW 220i Coupé

De (bijna) instapper Het werd geen eerste kennismaking met de 2-Reeks Coupé, zo namen we ...

MenStyle Road Test: Jeep Compass 4xe Trailhawk

MenStyle ging aan de stekker Wie aan Jeep zegt, denkt gelijk aan vrijheid, avontuur, ...