Een met uitsterven bedreigde dinosaurus
Zelfs Donald ‘Make America Great Again’ Trump zal het tij niet kunnen keren, de laatste RAM TRX, een symbool in de Amerikaanse (auto)cultuur is van de band gerold. Wij hadden het geluk om één van de 4.000 exemplaren, waarvan uiteindelijk slechts een handvol de oversteek zullen gemaakt hebben naar het Europese vasteland, bij Hedin Automotive op te pikken voor een brute, luide, asociale, van de pot gerukte testweek. Uiteraard kon onze Vintage Martini Driver niet ontbreken en ging hij er als een echte Redneck mee door de bossen crossen, symbolisch met Q Foute Radio die luid galmde door de boxen. Alvast bij deze ook een welgemeende sorry aan de paar wandelaars die een rustgevende zondagswandeling gepland hadden in de buurt van de Lilse Bergen.
@menstyle.be How to make #gretathunberg mad… #fyp #fy #dodge #dodgeramtrx #trx #forest #foryou #foryoupage #offroad #v8 #carsoftiktok #pickup
Hoewel ze door velen verguisd worden en niet echt een plaats hebben in het meer stedelijke Europa, blijven ze populair, de RAM’s, die bulken van kracht, sleepvermogen en best veel comfort. Maar of er ergens nog plaats is voor een dorstige en vlot CO2-uitstotende V8? Zelfs in de US of A gaan ze voor downsizing en gaan ze voortaan verder met een iets meer discrete en een minder benzine slurpende twin-turbo zescilinder.
Maar voor de dino echt uitsterft gingen we er een weekje mee aan de haal. En Dino? Deze T-Rex, euh TRX, heeft effectief ‘dinosaurusche‘ afmetingen, 5,91 meter lengte, 2,23 meter breedte en een hoogte van 2,05 meter om precies te zijn. Een mastodont waarbij je het XXL-interieur beklimt via zijdelingse treeplanken en, eens je je begeeft in het verkeer, Fiat 500’tjes als een grote Pacman de stuipen op het lijf jaagt. In het hoogwaardig en rijkelijk uitgerust interieur, waaronder een compleet multimediasysteem, verwarmde zetels en airconditioning met twee zones, vinden we ook veel fysieke bedieningsknoppen (yes!) terug die zo groot zijn dat een gemiddeld hand van een NBA-speler er niet eens naast drukt.
En over stuipen op het lijf jagen, dat doet hij niet alleen met zijn afmetingen, ook de luid brullende 6,2 liter V8, waarvoor de buren na een koude start om 6u ’s morgens een actiegroep tegen pick-ups hebben opgezet, doet zijn duit in het zakje. Deze beroemde, of eerder beruchte krachtbron is de Hellcat, een ranch dat 702 westernpaardjes huisvest en 880 Nm aan koppel produceert. Gekoppeld aan brute uitlaten hoeven we je niet te vertellen dat deze krachtpatser niet alleen krachtig en bliksemsnel is, maar ook gewoon dondert als ware het zwaarste onweer over je heen ruist zodra je het gaspedaal intrapt.
De cijfers? In 4,5 seconden naar 100 km/u, indrukwekkend voor een bolide van net geen drie ton. De topsnelheid? Getest op de Duitse Autobahn (knipoog) begrensd op 155 km/u. Het rijden zelf? Met dank aan de talloze rijmodi behoorlijk soepel en comfortabel. Putten, vluchtheuvels, gravelbanen, bospaden, offroad-tracks (Baja-modus)… alles wordt dankzij zijn fantastische ophanging en bodemvrijheid van 30 centimeter makkelijk weggefilterd. Toch blijft het opletten bij vochtig weer. Ondanks de permanente 4X4 gaf dit krachtig werkpaard ook de neiging grip te verliezen, met name veel onderstuur, wanneer je hem de sporen geeft.
Zijn afmetingen verkiezen brede wegen boven smalle bospadjes maar hij trekt er zeker zijn plan. Hij rijdt verbazend zacht en schakelt vlot terwijl hij gedecideerd meebromt… tot je je rechtervoet in stelling brengt, dan ontwaakt de TRX in een T-Rex die al dagen geen vleesje meer heeft gehad.
En niet alleen hoeft een T-Rex te eten, ook te drinken. Met de hoeveelheid dinosap die tijdens onze testweek vlot boven de 23 liter per 100 kilometer klimt, is het een rijdend benzinestation… en neem dit gerust letterlijk met een, thank God, benzinetank van maar liefst 100 liter. Het zuinigste moment? Een snelwegrit tegen 120 km/u waarbij we een 16,4 liter/100 kilometer aftikten. Greta Thunberg en andere boomknuffelaars op deze wereld worden er bij het horen van deze cijfers zowaar onmiddellijk ongesteld van. Want laat duidelijk zijn, dit asociale, doch prettig gestoord, werkpaard kan op weinig begrip van andere automobilisten rekenen. En dan hebben we het nog niet over de twee parkeerplaatsen die hij, mocht je ze al vinden, inneemt.
Conclusie
De RAM TRX is van de pot gerukt en te zot voor woorden en mogen we dat, asociaal we vandaag even zijn, ook gewoon plezant vinden? Dit is old-school Amerika wat mensen verdeelt en in hokjes duwt. You love it or You hate it. De krachtbron is fenomenaal maar heeft een dorstige kantje waarvoor mensen zich verplicht moeten inschrijven bij de AA. Greta’s van deze wereld worden warm van het feit dat deze krachtpatser, in deze 6,2 liter V8-versie, nooit nog van de band zal rollen. Kunnen we het snappen? Tja, zijn plaats in de stad heeft deze 136.000 euro kostende (exclusief BTW) niet. Waarom exclusief BTW? We vermoeden dat geen enkele particuliere zot een kleine 160.000 euro zal neertellen, zeker niet als je daar het exuberante BIV en wegentaks nog moet bijtellen. Zelfstandig en als lichte vracht… dat zal de enige manier zijn deze Amerikaan in het Belgisch verkeer te brengen… of op Duitse nummerplaten als testwagen voor journalisten.
Foto’s: Renée Zwijsen