EV zonder achterruit is geen bestelwagen

Alsof we daarop zaten te wachten, een elektrische auto zonder achteruit… Of je zou een bestelwagen op batterijen nodig hebben. Gelukkig heeft de vierde creatie van het Zweeds-Chinese merk meer te bieden dan enkel wat dolle marketingconcepten en werpt zich op als een nieuwe uitdager in het premium segment.

Ondertussen zitten we aan het vierde model in het Polestar-gamma. Volgens de eenvoudige, maar logische nomenclatuur van het merk, dat tot de Chinese autogroep Geely behoort, werd dat dus de ‘4’. En ja, het volgende model zal … 5 heten. Dat wordt een vierdeurs-GT die een concurrent moet worden voor bijvoorbeeld de Porsche Taycan. En ook die zal net als de 4 geen achterruit hebben. Die besparing op de beglazing in de achterpartij lijkt het handelsmerk van Polestar te worden. Even dachten we dat Polestar een lijn bestelwagens wou lanceren, maar dat is dus niet het geval.

In de communicatie van het merk wordt wel heel sterk de nadruk gelegd op de afwezigheid van de achterruit in de 4. Alsof we al decennialang door dat verdomde kijkvenster naar achter getergd werden… Maar goed, iedere constructeur probeert zich op zijn manier te onderscheiden en Polestar doet het op deze eigenzinnige wijze. Gelukkig haalt het merk wel enkele valabele elementen aan om de eliminatie van de geliefde glaspartij aan de achterzijde te verantwoorden. Dit concept laat namelijk toe een mooie vloeiende coupélijn te creëren zonder aan hoofdruimte op de achterbank in te boeten. Dat had wel tot gevolg dat er een uit de kluiten gewassen versteviging achter de achterzetels moest worden voorzien, zodat er nog enkel ruimte voor een piepklein venstertje overschoot. Dat werd op de tekentafel dan maar meteen weggegomd om een strakke achterpartij te bekomen.

Cameraspiegel

Het resultaat is zeker geslaagd, want de proporties van de Polestar 4 stralen zowel kracht en snelheid als elegantie en verfijning uit. Dit is een wagen waarvoor de mensen hun hoofd omdraaien en er nog snel een foto van maken. Mooi, maar hoe zien we dan wat er achter de wagen gebeurt? Wel, men monteerde een camera achteraan op het dak, waarvan de beelden worden geprojecteerd op een display op de achteruitkijkspiegel … die er eigenlijk geen meer is. Volg je nog? Waarom het makkelijk maken als het ook moeilijk kan…

In de praktijk werkt dit snufje prima met een duidelijk beeld van wat er zich achter de Polestar 4 afspeelt. Alleen werd ik zelf soms een beetje duizelig door de verschillende focus van het beeld dat je meestal een 100-tal meter voor de wagen fixeert en een snelle blik op het display van de ‘cameraspiegel’. Aanvankelijk is het ook wat wennen aan het feit dat er geen echte spiegel meer is waarin je jezelf ziet. Ik betrapte me er zelf op dat je onderweg vaak checkt of je haardos goed ligt of je met geen al te grote slaapkop bent vertrokken. Een beetje ijdelheid kan geen kwaad…

Ruim en comfortabel

De verdwenen achterruit levert trouwens helemaal geen beklemmend gevoel op in de Polestar 4 dankzij het panoramisch dak dat tot de achterbank reikt en zo voor voldoende lichtinval zorgt. Optioneel zijn er bovendien individueel verstelbare en verwarmde stoelen verkrijgbaar, waarmee verplaatsingen op de achterbank eens zo aangenaam worden. Daarachter schuilt nog een riante koffer van 526 liter die toelaat voldoende bagage mee te nemen. Inderdaad, de Polestar 4 is niet alleen attractief maar ook handig.

Een blik naar voor leert meteen dat dit model tot de nieuwe generatie van Polestars behoort, waarbij de typische stijlelementen van het vroegere moederhuis Volvo zo goed als verdwenen zijn. Dat merk je aan het strakgelijnde dashboard met een display achter het stuur en een centraal breed 15,4” aanraakscherm waarmee je zowat alle boordfunctie op zeer intuïtieve manier bedient. Toch lijkt men hier een beetje te ver in zijn gegaan, want ook de verstelling van het stuurwiel en de zijspiegels of het openen van het handschoenkastje gebeurt via deze tablet, terwijl de klassieke knopjes daarvoor gewoon handiger zijn.

Eerste echte Chinese Polestar

Dit nieuwe model is de eerste echte Chinese Polestar die rust op het SEA-platform van Geely dat ook voor de volgende modellen zal worden gebruikt. Daarmee wordt de navelstreng met Volvo voorgoed doorgeknipt en wordt een nieuw hoofdstuk ingeslagen. Nu is dat geen reden tot treuren, want los van het bizarre marketingconcept van “de wagen zonder achterruit”, is de Polestar 4 een zeer degelijke EV die zeker zijn mannetje moet kunnen staan in het premium D-segment als concurrent van de Mercedes EQE, BMW i5 of Tesla Model Y.

Voor de aandrijving is er keuze tussen de Single Motor met één elektromotor met 272 pk en 343 Nm koppel op de achteras of de vierwielaangedreven Dual Motor die goed is voor tot 544 pk en 686 Nm koppel. De eerste accelereert in 6,9 seconden van stilstand naar 100 km/u, terwijl de topversie met een extra motor vooraan daarvoor slechts 3,8 seconden nodig heeft en daarmee de snelste spurter is in het Polerstar-gamma.

Beide versies halen hun stroom uit een accu van 100 kWh met een nettocapaciteit van 94 kWh, die volgens Polestar een WLTP-rijbereik van 620 kilometer met de Single Motor oplevert en 590 kilometer met de Dual Motor. Snelladen kan in theorie aan een vermogen tot 200 kW, waarmee je binnen het halfuur van 10 naar 80 procent kan opladen. Wij waren onderweg met de topversie, waarin de boordcomputer een actieradius van zo’n 500 kilometer met een volle accu aangaf, wat overeenstemt met een realistisch verbruik van om en bij de 20 kWh/100 km. Natuurlijk hangt ook hier alles af van je rijstijl. Cruise je meestal tegen 100 km/u op de drukke snelwegen, dan kom je in de richting van het aangekondigde stroomverbruik. Maar als je de pittige Polestar steeds op zijn staart trapt, sta je natuurlijk veel sneller aan de laadpaal. Logisch.

Aan het stuur lost de Polestar 4 zeker de verwachtingen in met zeer pittige acceleraties en een rijgedrag dat een goed compromis biedt tussen rijdynamiek en comfort dankzij de gestuurde demping en de krachtige Brembo-remmen. Wel is het jammer dat dit model niet is uitgerust met het torque vectoring systeem op de achteras van de 3, dat het vermogen naargelang de rijomstandigheden optimaal over de wielen verdeelt en zo voor nog meer dynamiek zorgt in deze eerder grote en zware EV’s.

Concurrentieel aanbod  

De Polestar 4 Single Motor verandert van eigenaar voor 64.800 euro, terwijl de topversie met Dual Motor 72.800 euro kost. Dat zijn correcte tarieven gezien de positionering, de uitrusting en de prestaties van deze wagen. Bovendien is deze berline (of SUV-coupé volgens Polestar) een stuk goedkoper dan de ruimere SUV 3 met zuivere Volvo-roots waarvoor minstens 79.800 euro wordt aangerekend. Nu is het uitkijken naar de Polestar 5 die zich nog hoger in de markt positioneert en in de loop van 2025 op de markt zou komen. Al kan dat bij Polestar soms makkelijk een jaar uitlopen. Afwachten maar…  

 



You May Also Like

Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey, laat het beest los

De echte baby-Urus?  Heren, en ook dames, die Cupra wat kennen hebben ongetwijfeld al ...

Deze nieuwe Porsche GT3 RS is een ode aan 50 jaar RS

Ok, waar kunnen hem bestellen?  Vijftig jaar geleden kwam de eerste RS op de ...

Mazda ICONIC SP concept doet beste voor de toekomst vermoeden

Wij zijn nu al fan! Op het Japanse Mobiliteitssalon onthulde Mazda naast de vernieuwde ...