Elektrisch of niet? That’s the question!
Twee keer een (i)X2, zijnde eentje elektrisch (iX2 30) tegenover zijn absolute tegenpool, de krachtige brandstofaangedreven X2 M35i xDrive. Laat duidelijk zijn dat het twee leuke weken waren waarin we de voor- en nadelen zochten om te kunnen beslissen welke van deze twee we effectief echt op de oprit zouden willen hebben. Ter info, mocht je ook geïnteresseerd zijn in een PHEV, dan ben je eraan voor de moeite. Hiervoor is in de X2 (voorlopig?) geen plaats. Wit of zwart, niks grijs dus!
Maar laten we eerst beginnen met wat geschiedenis en de looks. Zo heeft de ondertussen tweede generatie van de X2 een wel stevige transformatie ondergaan en scheidt hij zich duidelijker af van zijn broertje de X1 om zich met zijn dynamische ambities dichter bij de X4 en X6 te positioneren. Een gedurfde zet van de designers bij BMW maar dat zijn we de laatste jaren wel meer gewend uit München. Of het de juiste zet is? Voor ons is de transformatie naar deze SUV-coupé-achtig gelijnde X2 een succes maar dat gaat over smaak, en dat is natuurlijk een subjectief gegeven.
Ondanks hij er zich van wilt afscheiden is de nieuwe X2 wel gebaseerd op hetzelfde platform als de X1 en deelt hij dezelfde productielijn die trouwens ook gebruikt wordt voor de nieuwe Mini Countryman. De wielbasis is hetzelfde maar dat neemt niet weg dat hij toch groter is met dank aan zijn verlengde overhang achteraan. Zo vergroot de koffer tot zo’n 560 liter oftewel zo’n 90 liter meer dan zijn broertje in het geval van de thermische X2 en zo’n 525 liter voor de volledig elektrische variant die natuurlijk nog wat batterijen moet wegmoffelen. In vergelijking met de vorige generatie is ook alles groter geworden, 19 centimeter om precies te zijn. We kunnen, met 4,55 meter dus ook niet meer echt spreken over een compact model.
Een verschil tussen de iX2 en de X2 is de achterbank. Zo verhoogt het batterijpakket bij de iX2 de vloer, wat ervoor zorgt dat de passagiers op de achterbank hun benen harder gebogen en minder hoofdruimte hebben. Ook is het onder de zetel schuiven van de voeten bij de iX2 onmogelijk. Iets minder comfortabel allemaal.
Kijken we naar het gebogen dashboard is er geen verschil, meer nog, we kennen dit al vanuit de X1 en heeft de bekende interface dat loopt op het besturingssysteem 9 (Android) en wat updates over the air toelaat en tal van (nieuwe) functies en apps met zich meebrengt. Uiteraard is ook Apple CarPlay en Android Auto mogelijk. Beide wagens rijden autonoom tot niveau 2 en hebben hieraan gekoppeld ook tal van elektronische hulpmiddelen zoals Speed Limit Assist, wat de snelheid anticipeert bij het naderen van rotondes en bochten, voetgangers- en fietsdetectie, dodehoekwaarschuwing en ga zo maar door…
Kijken we onderhuids vinden we tal van motorisaties terug. Zo is er de sDrive20i (voorwielaangedreven) die een 1,5-liter driepitter koppelt aan een mild-hybride 48V systeem, goed voor een vermogen van 170 pk. Daarnaast zijn er twee dieselversies: de sDrive18d met 150 pk en de vierwielaangedreven xDrive20d, ook mild-hybride 48V, met 163 pk. Het neusje van de zalm, en gelijk ook één van onze twee testers is de X2 M35i xDrive, waarvan de 2-liter biturbo 300 pk en 400 Nm aan koppel levert. Zoals de naam al doet vermoeden wordt deze aan de M-reeks toegevoegd met daaraan gekoppeld tal van sportieve elementen als alcantara bekleding, M-interieur, kuipstoelen met verlicht M-logo, vier brullende uitlaten, 21″ velgen, sportstuur met het gekende rode lijntje,… . Lekker, zonder meer!
Piepen we even bij de elektrische varianten vinden we twee elektrische versies: de voorwielaangedreven eDrive20 met 204 pk en de met een elektromotor op elke as, en dus vierwielaangedreven xDrive30 goed voor 313 pk en 494 Nm. Ze delen wel dezelfde batterij (64,8 kWh bruikbaar), wat na een volle stroombeurt een respectievelijke actieradius oplevert tot 478 km voor de eDrive20 tot 449 km voor de xDrive30. Het laden kan (helaas) tot 130 kW. Toch niet getreurd want dit moet volstaan om de wagen in minder dan een half uur van 20 naar 80% te brengen.
En dan nu het belangrijkste, het rijden! We starten met de M35i die een spurtje afhaspelt in 5,4 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid kent van 250 km/u. Die spurt is, en laat dat vreemd klinken wel een halve seconde trager dan de vorige generatie X2 die over net iets meer pk en vooral meer koppel beschikte. Toch voelt deze nieuwe generatie een pak dynamischer en strakker aan. We zouden ons niet verbazen mocht deze nieuweling de oudere generatie op een rondje circuit Zolder bijvoorbeeld gewoon verpulveren.
De tweeliter biturbo doet zijn werk, accelereert pittig terwijl de vier uitlaten, ondanks wat dichtgeknepen door de tegenwoordig zielige regelingen, lekker pruttelen en poppen. Hij stuurt erg scherp en direct en we hebben het gevoel dat er een serieuze update is gebeurd met het onderstel. Hij heeft de neiging om zijn kont wel te willen smijten, zeker in de sportiefste modus en laat dat nu net zijn wat een BMW moet zijn. Over die sportiefste modus gesproken, de adaptieve M-ophanging wordt dan met zo’n anderhalve centimeter verlaagd en de dempers worden non-stop aangepast, de stabilisatorstangen worden stijver en je krijgt dan een veel directere stuurrespons. Freude am Fahren? Definitiv!
Of dat ook geldt voor zijn elektrisch broertje, de ix2 30? De krachtigste elektrische variant? Ondanks zijn gewicht, dat ‘dankzij’ de batterijen boven de twee ton uitkomt, voelt hij niet direct zwaarder aan. Het vermogen ten opzichte van zijn benzine slurpend broertje stijgt tot 313 pk en het koppel zelfs tot 494 Nm. Een spurtje naar 100 km/u haspelt hij, met dat meergewicht, een fractie langer af, in 5,6 seconden. De toename aan koppel doet wel degelijk zijn werk. De topsnelheid wordt, en dat om de batterijen te sparen, is begrensd op 180 km/u.
Ook hier is het rijden BMW-waardig al zijn de wetten van de zwaartekracht er voor iedereen en dus ook voor deze iets zwaardere variant. Daartegenover staat natuurlijk het comfort, de stilte,… kortom vaak alle redenen om, op fiscale na, te kiezen voor elektrische mobiliteit. Hij is ook uiterst efficiënt en, met onze rechtervoet en wat snelwegwerk achter de kiezen in gedachten, is een verbruik van 20,5 kWh/100 km echt wel ok. Het nadeel hier? Dat je, na iets meer dan 300 kilometer weer even aan de stroomkabel moet. Maar ook hier, wie rijdt er dagelijks meer dan 300 kilometer? Point made…
De prijzen? De iX2 start vanaf 51.450 (20) en onze testversie vanaf 59.450 (30) al mag je er met het invullen van de bestelbon en extra opties nog wel wat bijtellen. De X2 start vanaf 41.850 (sDrive20i) daar waar onze testversie een vanafstart kent van 61.800 euro.
Conclusie
In een wereld waar elektrificatie de bovenhand begint te nemen (of komen we er nu toch op terug) is het goed dat merken als BMW auto’s bouwt die Freude am Fahren nog hoog in het vaandel dragen. Hij ziet er, ok een subjectieve mening, best wel stoer en zeker lekker sportief uit en is veel meer dan het coupé-broertje van de iX1. Weten dat de prijzen schommelen rond concurrenten als de Tesla Model Y, is het aan u de keuze. We zouden ze voor u kunnen invullen maar daar gaat onze vriend Elon niet mee lachen.
Toch, als wij, beetje petrolheads we zijn, de keuze moeten maken gaan we altijd voor de X2 M35i xDrive al staat daar natuurlijk een kleine meerprijs tegenover. Wat je daarvoor in de plaats krijgt? Vier pruttelende uitlaten, het gevoel dat je nog altijd een beetje tegen de stroom mag inzwemmen en weten dat je zeker niet alleen bent… of is iedereen al vergeten hoeveel petrolheads dit weekend afzakten naar de Zoute Grand Prix?