Het aerodynamisch verhaal achter de Bugatti Mistral

Wanneer we winderigheid wel leuk vinden…

Misschien niet de beste intro en zeker niet na het binnenhaspelen van een winterse dikke ajuinsoep maar het is nog geen winter. Meer nog, het weer de afgelopen dagen had meer iets van een mooie, warme nazomer. En nu we het toch over wind en seizoen hebben, dan is er ook de ‘Mistral’, een unieke wind die Zuid-Frankrijk overspoelt en de seizoenswisseling aankondigt. Een natuurkracht dat met zijn kracht sensaties oproept en inspireert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Bugatti zijn dakloze hypercar noemde naar dit natuurfenomeen en zijn laatste in een illustere reeks modellen laat aandrijven door de iconische Bugatti W16 motor: de W16 Mistral werd geboren.

Trouw gebleven aan Bugatti’s lang gekoesterde ethos ‘vorm volgt prestatie’, wordt de W16 Mistral gedefinieerd door het gebruik van lucht. De werkelijk elementaire rijervaring wordt alleen mogelijk gemaakt door een eeuwenoud meesterschap in aerodynamica…beide versmelten tot een meesterwerk in de open lucht, en zo een intense dakloze ervaring laten genieten bij 420 km/u. Design en techniek op hun hoogtepunt vieren, dat is het idee.

Voor Bugatti’s meesterontwerpers begon de zoektocht naar het perfectioneren van de kunst van aerodynamica helemaal vooraan in de W16 Mistral met een icoon van het Bugatti-merk dat opnieuw werd ontworpen om de grenzen van innovatie te verleggen, het onnavolgbare Bugatti hoefijzergrille. Die werd voor de W16 Mistral in een nieuwe vorm gegoten, verbreed en voorzien van perfect uitgelijnde 3D-geprinte mazen om de lucht naar de centrale radiator te leiden en de kracht ervan te benutten voor de cruciale koeling van de 1600 pk sterke W16 met vierturbo.

En het stopt niet bij de hoefijzergrille. De ontwerpers van de W16 wilden de geest van de legendarische innovatie van het merk nog verder eren en benutten de kracht van de lucht dat zich ook uitstrekt tot de koplampunits. Het driedimensionale oppervlak van het verfijnde, elegante ontwerp, dat de Chiron met acht elementen weerspiegelt en verticaal is geplaatst als eerbetoon aan andere meesterwerken van Bugatti zoals de Divo en La Voiture Noire, vermindert de luchtweerstand met groeven die het luchtgordijn geleiden – waardoor lucht uit de wielkast wordt afgevoerd en de prestaties worden verbeterd.

Wanneer de lucht naar het midden van de W16 Mistral stroomt, stuit ze op een nieuwe interpretatie van een kenmerk dat Bugatti al een eeuw lang uniek maakt op het gebied van designinnovatie: de inkapselende C-lijn. De C-line is hoger in de aandrijving geplaatst voor maximale prestaties en herbergt intelligente luchtinlaten die dienen om de ongelooflijke dynamische drukniveaus van de W16 Mistral verder te verhogen waarbij lucht en druk tegelijk worden verwerkt om de motor, versnellingsbak en achteras te koelen.

Trouw gebleven aan Bugatti’s leidende ethos, eert de vorm van de C-lijn het streven naar prestaties. De lijn volgt een naadloos en elegant traject tot aan de ruiten en de voorruit en doet denken aan het vizier van een racehelm, terwijl een geïntegreerde dwarsbalk over de voorruit de luchtstroom over de open cockpit vloeiend laat verlopen en de lucht naar de achtervleugel leidt voor maximale downforce.

Waar het de ruiten van de W16 Mistral ontmoet, vloeit de C-lijn langs prachtig vormgegeven luchthappers, als eerbetoon aan een reeks iconen van Bugatti met open dak – van de verbluffend mooie Type 57 Roadster Grand Raid Usine uit 1934 tot de eerste Bugatti met open dak uit de moderne tijd, de Veyron 16.4 Grand Sport. De opstelling op de W16 Mistral vertegenwoordigt een geheel nieuw, zeer geavanceerd en volledig op maat gemaakt luchtinlaatsysteem dat volledig is geïntegreerd in de immens sterke koolstofvezel crashstructuur van de auto. Vanuit de bewerkte scoops wordt de lucht door luchtfilters naar de vier turboladers van de 8,0-liter 16-cilindermotor geramd, waardoor de W16 Mistral over ongelooflijk vermogen, acceleratie en snelheid beschikt. Het is ook een feest voor de zintuigen, doordrenkt met de heerlijke tonen van de W16 motor, waar inzittenden een auditieve ervaring krijgen die ongeëvenaard is in de autowereld.

De hete lucht die uit de radiateurs komt om de 16-cilinder motor te koelen, wordt via kanalen naar achteren geleid. De hete lucht wordt door negatieve druk naar buiten gezogen via de ventilatieopeningen in de X-taillight opstelling van de W16 Mistral. De luchtstroom vanaf de achterzijde van de auto wordt drastisch versneld door de verbeterde diffuser waardoor warme lucht verder wordt afgevoerd en de algehele downforce wordt vergroot, waardoor het model uitblinkt bij hoge snelheden.

Terwijl de nadruk ligt op opwindende prestaties, komt de schoonheid die de X-taillight opstelling kenmerkt terug in het gehele exterieurdesign, tot in de kleinste details. Geïnspireerd door de unieke symfonie van zwart en geel van de Type 57 Roadster Grand Raid Usine, waar Ettore Bugatti zo van hield, biedt de W16 Mistral een creatief canvas waarvoor een overvloed aan kleurencombinaties kan worden gespecificeerd, zodat bestuurders een echt individueel karakter voor hun voertuig kunnen creëren, net zoals Ettore dat deed.

Oh ja, mocht je er zelf eentje willen? Alle 99 stuks zijn al verkocht…

 

 

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: Audi RS6 Avant (2020)

“Probably the best car in the world” Een slogan uit onze mond die kan ...

MenStyle Roadtest: Jeep Wrangler Sahara 2020 Cabrio (272pk)

Na de diesel in de bergen en in de stad, nu de vijfdeurs benzine ...

MenStyle Road Test: Mercedes-AMG GLB 35 4Matic

De praktische en snelle familiewagen… Woensdagmiddag 15u…kind 1 naar de hockey, kind 2 naar ...