Ze clamen alvast van wel
Ze durven wel, die Amerikanen. Daar waar ze zo’n 80 jaar geleden ‘Den Duits’ op eigen terrein versloegen willen ze dit huzarenstukje nog eens overdoen. Niet met tanks deze keer, wel met de Ford Mustang GTD, waar de D staat voor Daytona, verwijzing naar het ovalen racecircuit gelegen in Daytona Beach, Florida, dat in 1959 in gebruik werd genomen en vooral gekend staat als een van de belangrijkste circuits als het gaat om endurance races meer bepaald de 24 uren van Daytona.
De Ford Mustang GTD is ontwikkeld door Multimatic die de Mustang wat bruter en stoerder maakt door extra brede wielkasten, grote aerodynamische elementen en veel, of gewoon heel veel, koolstofvezel aan het carrosserie toe te voegen. Naast zowat de hele carrosserie zijn ook de uit de kluiten gewassen Brembo-remmen ook uit carbon opgetrokken. Onder al dat koolstofvezel-geweld zit een 5,2 liter V8 met een piekvermogen van 826 pk en zo maar eventjes 900 Nm aan koppel, goed voor een topsnelheid van 325 km/u.
Met de deze voor straat en circuit, met race-geïnspireerde ophanging ontworpen Mustang hoopt Ford de 20,832 km lange Nürburgring Nordschleife, waar het ondertussen al vol aan het testen is, in minder dan 7 minuten af te leggen. Of er een record inzit of niet, het weerhoudt niet om ondertussen al zo’n 7.500 kooplustige petrolheads minstens 300.000 dollar neer te leggen. Hoeveel het speeltje in België zal kosten? Wordt vervolgd…