Eindelijk officieel: De Audi e-tron GT en RS e-tron GT (en de prijzen)

Hij komt meteen met de 646 pk krachtige RS.

De Taycan voor de man in de straat. Zo werd de Audi e-tron GT aangekondigd. Niet onlogisch want de e-tron GT uit Ingolstadt bouwt op dezelfde structuur en technologie dan zijn uit het zelfde DNA gesneden neefje uit Stuttgart. Zo is de wielbasis en lengte exact even lang, zijnde 2,70 en 4,99 meter.

Toch zien we ook duidelijke verschillen. Het koetswerk bijvoorbeeld. Hier staken de Audi-ingenieurs uren werk in de optimalisatie van de stroomlijn met als resultaat betere prestaties en rijbereik. Dat laatste is uiteraard erg belangrijk als we spreken over 100% elektrisch aangedreven wagens.

Zo zien we gestuurde flappen in het radiatorrooster. Die openen automatisch als de batterijen dienen gekoeld te worden. Achteraan vinden we een mobiele spoiler (twee standen) terug en een achterdiffusor die moeten zorgen voor extra neerwaartse druk, ook wel downforce genoemd. Die achterspoiler heeft ook twee standen. Standen die samenhangen met de geselecteerde rijmodus.

De E-Tron GT beschikt over twee motoren. Eentje voor de voorwielen en eentje voor de achterwielen. In sommige rijomstandigheden kan de achterwielaandrijving uitgeschakeld worden zodat enkel de voorwielen worden aangedreven.

Gecombineerd heeft de e-tron GT een vermogen van 476 pk en beschikt hij over 630 Nm aan koppel. Een tijdelijke boostfunctie maakt hier gedurende 2,5 seconden zelfs tot 530 pk van. Voor wie dit nog niet genoeg is, kan ongetwijfeld zijn gading vinden in de RS-versie. Die levert 598 pk en 830 Nm aan koppel of zelfs 646 pk met de boostfunctie.

Ook de prestaties zijn niet min. Zo schiet de e-tron GT van 0 naar 100 km/u in 4,1 of 3,3 seconden (RS-model). De topsnelheid bedraagt 245 km/u voor de e-tron GT quattro en 250 km/u (begrensd) voor het RS-model, kwestie van de batterij niet te snel te laten leeglopen.

Over de batterij gesproken, beide elektromotoren worden gevoed door een lithium-ionbatterij van 93 kWh. Deze ligt onder de vloer ligt tussen de assen in en dat maakt dat ook deze E-Tron GT een ideale gewichtsverdeling van 50/50 procent heeft. Dit in combinatie met het lage zwaartepunt, een pneumatische ophanging (optioneel op de basisversie) en een gestuurd achterdifferentieel (ook optioneel op de basisversie), maakt dat hij mag rekenen op een fantastisch weggedrag.

De Audi e-tron GT neemt de 800-volthoogspanningstechnologie van de Porsche Taycan over. Standaard wordt een driefasige interne lader van 11 kW meegeleverd maar optioneel is een versie van 22 kW beschikbaar. Aan een DC-snellaadpaal op gelijkstroom kan een e-tron laden met 270 kW, waardoor je, althans in theorie, zo’n 100 kilometer rijbereik zou kunnen opwekken  in amper 5 minuten tijd. Laden tot 80% kost je slechts 23 minuten.

De e-tron GT en RS e-tron GT kunnen eind deze maand besteld worden. Verwacht wordt dat de eerste exemplaren van deze groene jongens in mei de dealer buiten zullen rijden. Quanta costa?  De Audi e-tron GT is verkrijgbaar vanaf 102.900 euro en de RS vanaf 143.200 euro.

 

You May Also Like

BMW iX, het zuiver elektrisch Beierse paradepaardje

Het logisch vervolg na i3 en iX3 Noem het gerust een zuiver elektrische X5, ...

Win jij een een unieke, op maat gemaakte Porsche-ervaring op circuit?

Waag je kans! Ben je gepassioneerd door autoracen? Heb je al ervaring met een ...

DS4 komt als mooie cross-over

Oui monsieur Op Bugatti na halen we maar zelden een wagen van Franse makelij ...