Hoezo, niet meer verkrijgbaar?
Ondanks de nieuwe Defender, die we hier al eens konden testen in de 110 en 130-versie, een verkoopsucces is, blijven diehards het nog steeds jammer vinden dat de ‘oer’-Defender niet meer bestaat. Of toch wel? Zo weten misschien niet veel mensen dat ze bij Land Rover nog steeds gelimiteerde reeksen bouwden op basis van de klassieke terreinheld onder het mom ven het Works Bespoke-programma.
Bouwden? Dit gaat lekker verder en zeer gepersonaliseerd. Zo kan je kiezen uit alle laktinten uit de Heritage-, de Contemporary-, de Premium- en SV Metallic-assortimenten en pimp je je terreinvreter verder met heel wat designdetails en off-roadaccessoires. En niet alleen het exterieur kan worden gepersonaliseerd, ook binnen kan je je lekker uitleven en de klassieke Defender een moderne look, inclusief de nieuwste multimediatoepassingen meegeven.
De basis van deze klassieker? Een 90 of 110 tussen 2012 en 2016 die verder wordt aangepakt met een nieuwe ophanging, betere remmen en een hart dat bestaat uit een atmosferische vijfliter V8-krachtbron van 405 pk en 515 Nm koppel. Dit volstaat om er de krachtigste en snelste klassieker van te maken met een springtij naar 100km/u van zes seconden. De topsnelheid is begrensd op 170 km/u.
Oh ja, de vanafprijs voor zoveel exclusiviteit? 225.000 euro voor de 90 en 245.000 euro voor de 110. Niet bepaald weinig natuurlijk.