Dag V10, hallo PHEV V8: hier is de nieuwe Lamborghini Temerario

De opvolger van de Huracan

In afwachting van Lamborghini’s eerste EV, de Lanzador, gaan alle andere modellen aan de stekker. Zo kwam de Revuelto de Aventador aflossen, kwam er een batterij in de Urus en is het nu de beurt aan de Temerario om de Huracan naar de geschiedenislessen te verbannen.

En wat zien we? Een iets meer bescheiden en minimalistischer uiterlijk dan zijn grote broer, de Revuelto en in contrast met wat zijn naam eigenlijk wilt zeggen, geen stier deze keer, maar wel vrij vertaald, ‘Roekeloos’. Maar is hij dit ook? Wél, er wordt alles aan gedaan om deze krachtige sportieve jongen netjes op de baan te houden. Zo zien we groter luchthapper achter de deuren die moeten zorgen voor meer neerwaartse druk. In vergelijking met zijn voorganger, zo’n 103% meer! En met het optionele ‘Alleggerita’-pakket krijg je er nog een pak spoilerwerk bij waarbij de downforce groeit tot wel 158 procent. Wat ook groeit, en niet onlogisch met het batterijwerk, is het gewicht. Zo staat deze jongen zo’n 250 kilogram zwaarder dan zijn voorganger, oftewel 1.690 kilogram.

Onderhuids maakt de 5,2 liter V10 plaats voor een 4-liter biturbo V8 die tot 10.000 tpm blaast, goed voor zo’n 800 pk. Deze krachtbron wordt ondersteund door maar liefst drie elektromotoren, waarvan er eentje tussen de motor en de achttraps versnellingsbak zit bij de achteras en twee stuks bij de vooras. Die halen hun stroom uit een batterijtje van, euh, 3,8 kWh. Reken dus niet op een elektrisch ritje door de stad, het dient enkel om meer power op de wielen over te brengen. Wel berekend, het vermogen dat zo stijgt tot 920 pk. Dat volstaat om het geheel in 2,7 seconden naar 100km/u te brengen en pas af te toppen bij 343 km/u.

Driften

In het, opmerkelijke ruim, interieur zien we drie schermen waaronder centraal een infotainmentdisplay van 8,4 inch, achter het stuur een digitale tellerpartij van 12,3 inch en een eigen scherm voor de passagier (9,1 inch). Lamborghini geeft zelfs mee dat mannen van 1m90 zonder problemen (en met helm op circuit) zich zonder problemen kunnen amuseren met deze jongen. Wij, met onze 1m89, zijn benieuwd.

Op het stuur vinden we tal van fysieke knoppen terug waaronder die van de rijmodi, van zuiver elektrisch (?) tot de driftmodus (!) die alle kracht op de achterwielen aflevert. Kun gegarandeerd. Nog niet gegarandeerd, de prijzen… dat is nog even afwachten.

 

You May Also Like

LF-Z Elecrified Concept toont de richting waar Lexus naartoe wil

En die richting is tegen 2025 veel nieuwe elektrische modellen Naast een pak hybride ...

Audi snoept BMW Ring-record af (video)

Althans in de compact-klasse Records op de Nürburgring, daar zijn veel constructeurs tuk op. ...

MenStyle Road Test: BMW i5 M60

De BMW 5 Reeks is al jaren een begrip, zeker voor de zakenman die ...