Nieuwe Ducati Panigale V4 is de MotoGP voor de openbare weg

Grenzen worden verlegd

De nieuwe Panigale V4 is ontstaan uit de grondige evolutie van de motorfiets die twee jaar op rij het Superbike Wereldkampioenschap won en heeft een complete verandering ondergaan op het gebied van design, technische basis en ergonomie. Een ontwikkeling die optimaal profiteert van de voordelen die voortkomen uit de evolutie van banden, aerodynamica en elektronica, mede dankzij de ervaring van Ducati Corse. De voortdurende zoektocht naar prestaties, kenmerkend voor de wereld van de racecompetitie, heeft ook de evolutie van het ontwerp van de motorfiets diepgaand beïnvloed.

Een echt technisch hoogstandje.

De nieuwe Panigale V4 is een motorfiets waarop degenen die erop rijden de sensaties van een professionele rijder kunnen ervaren dankzij ongekende elektronische oplossingen en technologieën, grotendeels afgeleid van de MotoGP. Oplossingen zoals het V4 motorblok met desmodromische kleppen en contra roterende as, of een chassis en elektronica die nog dichter in de buurt komen van die van de officiële Desmosedici GP. Een motor die in staat is om de rijvaardigheid van zijn rijder te versterken, of het nu gaat om een professional of een amateur, en die hem het vertrouwen geeft om zijn grenzen te verleggen op het circuit.

Een Panigale V4 die het evolutionaire pad volgt dat Ducati heeft afgelegd in de MotoGP, waar de Desmosedici de meest begeerde motorfiets in de categorie is geworden, waarmee in 2023 zeven van de acht rijders ten minste één race wisten te winnen.

Voor het ontwerp van de nieuwe Panigale V4 liet het Centro Stile Ducati zich inspireren door de legendarische Ducati 916. Het zijaanzicht van de nieuwe Panigale V4 vindt de balans tussen voor- en achterzijde die typerend is voor de 916, met een meer horizontale algemene lay-out die meer lijkt op die van de MotoGP motoren van de afgelopen jaren. De onmiskenbare lijn van de 916 was ook de inspiratie voor het ontwerp van de koplampen, waarbij de assertieve uitstraling wordt onderstreept door de dubbele V-vormige DRL die typerend is voor de Borgo Panigale sportmotoren. Tot slot is de luchtinlaat nu enkel en centraal, verborgen onder de kuip, terwijl de staart, breder en langer, de ruimte voor de rijder vergroot.

Motorblok gebaseerd op de racerij
De Panigale V4, krachtiger en lichter dan het vorige model, is gemaakt om liefhebbers ongeëvenaarde sensaties te geven. Zijn motor, de Desmosedici Stradale, is strikt afgeleid van die van de Ducati MotoGP motorfiets, waarmee hij tal van technische oplossingen deelt, te beginnen met de constructie. Het is een 90° V4 met desmodromische kleppen, contra roterende as en Twin Pulse timing, wat de Panigale V4 een geluid geeft dat lijkt op dat van de Desmosedici GP.

Het Desmosedici Stradale motorblok, gehomologeerd volgens Euro5+, levert 216 pk bij 13.500 tpm en een maximumkoppel van 120,9 Nm bij 11.250 tpm. Waarden die toenemen in circuitconfiguratie: met de Ducati Performance race-uitlaat van Akrapovič stijgt het maximumvermogen naar 228 pk.

Chassis afgeleid van de MotoGP

De Panigale V4 is altijd de supersportmotor geweest die het dichtst in de buurt kwam van een MotoGP. In 2022 noteerde Francesco Bagnaia een beste tijd van 1.35,8 tijdens de Lenovo Race of Champions, een door de FMI goedgekeurde wedstrijd, op het asfalt van Misano. Een tijd die minder dan 4 seconden verwijderd is van het absolute MotoGP racesrecord: 1.31,8 seconden, neergezet door Francesco Bagnaia zelf op zijn Ducati Desmosedici GP.

Om de Panigale V4 nog competitiever te maken, vroeg Ducati Corse om nieuwe stijfheidsdoelstellingen voor het frame en de achterbrug om het volledige potentieel van de nieuwe slickbanden die in Superbike worden gebruikt te kunnen benutten. De Ducati Corse ingenieurs bepaalden de optimale laterale stijfheid om grip te behouden bij hellingshoeken van nu meer dan 60°, terwijl tegelijkertijd hoge waarden voor de stijfheid werden behouden om het motorkoppel tijdens het accelereren en het remvermogen tijdens het remmen te benutten.

De nieuwe Ducati Panigale V4 is de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met Brembo HypureTM remklauwen. De Brembo HypureTM remklauwen zijn lichter (-60 gram per set) en leveren betere prestaties. Ze voeren de warmte die vrijkomt bij het remmen effectiever af en bieden consistentere prestaties, waardoor de rijder effectiever zijn eigen grenzen kan opzoeken. Een andere belangrijke wereldpremière is het Race eCBS systeem, ontwikkeld door Bosch in samenwerking met Ducati. In de niveaus voor circuitgebruik kan deze laatste de achterrem activeren volgens strategieën die de technieken van professionele rijders nabootsen en dus experimenteren met de mogelijkheid om het rempunt op het circuit te vertragen in vergelijking met de afwezigheid van het systeem. Het systeem blijft met name de achterrem activeren, zelfs na het loslaten van de voorrem bij het ingaan en nemen van bochten, zoals professionals dat doen met de stuurbediening.

Ducati Vehicle Observer
De voortdurende toewijding aan elektronische innovatie heeft Ducati ertoe aangezet de Vehicle Observer (DVO) te ontwikkelen. De Ducati Vehicle Observer simuleert de input van meer dan 70 sensoren en verfijnt zo de elektronische besturingsstrategieën, die een ongekende effectiviteit kunnen bereiken in serieproductie. De extreme precisie van deze functionaliteit stelt de besturing in staat om op een bijna voorspellende manier in te grijpen om direct te voldoen aan de verzoeken van de rijder in de zoektocht naar maximale prestaties.

De DVO, ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, maakt een schatting van de grondkrachten die op de motorfiets werken en van de belastingen die de motorfiets kan dragen in verschillende rijomstandigheden, waarbij de informatie van het IMU traagheidsplatform op een nog nauwkeurigere manier wordt geïntegreerd.

De 2025 Panigale V4 is uitgerust met een compleet pakket elektronische bedieningselementen: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0.

MotoGP dashboard
Het dashboard is volledig nieuw. De afmeting van 6,9” met een beeldverhouding van 8:3 biedt maximale leesbaarheid zonder het zicht door de voorruit te belemmeren. Het veiligheidsglas maakt gebruik van Optical Bonding-technologie voor optimale leesbaarheid op een zwarte achtergrond, zelfs overdag.

Op de nieuwe Panigale V4 wordt het gevoel dat je op een Desmosedici GP zit versterkt door het nieuwe Track-display op het dashboard. De interface voor gebruik op het circuit is in feite ontworpen om de rijder te ondersteunen in zijn streven naar maximale prestaties. Dankzij het formaat en de “brede” vormfactor van het nieuwe dashboard kan een reeks nieuwe parameters aan één kant van het scherm worden weergegeven:

  • “g-Meter”, die in realtime de waarde van de laterale acceleratie bij overhellen en de longitudinale tijdens accelereren en remmen weergeeft.
  • Vermogen en koppel”, dat het percentage vermogen en koppel weergeeft dat op dat moment wordt geleverd ten opzichte van de maximaal beschikbare waarden in de ingeschakelde versnelling.
  • Overhellingshoek”, dat de momentane overhellingshoeken toont, samen met het niveau van gasopening en de op de rem uitgeoefende druk.

De Info Mode Track kan chronologische prestaties in real-time weergeven. Het dashboard maakt gebruik van het GPS-systeem om rondetijden weer te geven en kan drie tussentijden verwerken, die door de rijder kunnen worden ingesteld met de flashknop tijdens de eerste sessie. Het dashboard toont de sectietijden tabel, met T1, T2, of T3 iconen die de behaalde prestaties in die sector van het circuit aangeven met dezelfde kleurcodes – wit, grijs, oranje, rood – gebruikt in de MotoGP.

De Info Mode Road is erg strak, met een grote nadruk op de ronde toerenteller in het midden en met de versnellingsindicator erin. De linkerkant van het scherm is gereserveerd voor instellingen, de navigatie (indien geïnstalleerd), de muziekspeler, smartphonebeheer en accessoire voor verwarmde handvatten, en de verschillende functies die voor elk van deze beschikbaar zijn. Aan de rechterkant staan de aanduidingen voor snelheid, tijd, watertemperatuur en cruise control, indien ingeschakeld. Het dashboard verandert dynamisch de verdeling van de ruimte, door de kolommen te verplaatsen en de vlakken te herverdelen, om maximaal zicht te bieden op de functies die je op dat moment gebruikt, zoals de navigatie.

Bij terugkomst in de pits maakt de nieuwe DDL data acquisitie de officiële rijderservaring compleet. Het systeem, ontwikkeld door 2D in samenwerking met Ducati, registreert alle parameters die relevant zijn voor het rijden vanaf de CAN-lijn van de Panigale en vergelijkt deze met een geavanceerd GPS-systeem dat in staat is om de afgelegde trajecten met grote precisie te tekenen. De gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd met behulp van externe software met sjablonen en rapporten die zijn gemaakt door Ducati Corse, om je prestaties op het circuit te perfectioneren.

De nieuwe Panigale V4, wordt aangeboden als een single-seat configuratie met een passengerkit als accessoire, de nieuwe Panigale V4 zal in september 2024 bij de dealers arriveren.

You May Also Like

Limited Edition DS 3 Crossback Faubourg verlegt de grens

DS… elegantie ten top! Saint-Honoré en zijn luxe boetieks, Saint-Germain en zijn hoge plaatsen ...

Hier is de gloednieuwe Audi Q6 en SQ6 e-tron

De eersteling van een nieuwe lichting EV’s bij Audi Ingolstadt vernieuwt en dat mag ...

MenStyle On Tour: Alfa Romeo B-Tech Lifestyle Event in Turijn

Cars, Travel, Food…een All-In-tripje dat we niet snel zullen vergeten. Alfa boomt…Met een verkoop dat ...