Een dagje Zolder? Wij kunnen!
Lang hoefden we niet na te denken toen we op een druilige ochtend in juni het bericht kregen of we ‘geïnteresseerd’ waren in een dagje rondhosselen met Mercedes-AMG’s op het circuit van Zolder. Onze agenda werd vakkundig vrijgemaakt voor een dagje vol vertier. En of het plezant was.
Maar wat is het? Wel, de ‘AMGonTrack Experience’ op Circuit Zolder is een event voor dealers, klanten en vooral ook potentiële klanten om het AMG-gamma van Mercedes ten volle te komen ontdekken zonder het gevaar je rijbewijs te moeten afgeven aan de arm der wet. Lees als, op circuit of afgesloten wegen het volle pond kunnen en mogen geven met bolides die hier simpelweg voor gemaakt zijn. AMG doet dit trouwens over de hele wereld en ook andere circuits, zoals Spa-Francorchamps, krijgt wel eens het gezelschap van de krachtige wagens uit Affalterbach. Een succesformule dat ook bij andere premium sportmerken als BMW (M) als Porsche een garantie is op het ondertekenen van enkele bestelbonnen.
De eerste test
De eerste AMG die we kennis lieten maken met onze rechtervoet was de A 45 en we mochten meteen onze borst natmaken en het testosterongehalte laten boosten. Zo stond deze kleine krachtige en speelse hatchback klaar om een soort uitgezet rallyparcours, inclusief enkele nat gemaakte stukken asfalt, om ter snelste af te haspelen. Een ideetje van AMG-sponsor IWC Schaffhausen, een leidende horlogemaker sinds 1868 en wiens officiële moto is ‘Probus Scafusia’, wat staat voor ‘Goed, solide vakmanschap uit Zwitserland’.
We zien de link wel. Het enige verschil tussen de twee? De ene komt uit Duitsland, de andere uit Zwitserland. Soit, er werden door de journalisten stevige tijden gereden en het was nog maar de vraag of er een dealer of klant überhaupt nog kans maakte op een IWC-prijs. De wagen? Een duivels, speels, uitgebalanceerd, direct en aalvlugge hatchback die zich als een vis in het water voelde op dit kort, smal uitgezet uitdagend parcours maar die wel enig stuurmanskunst verreist wil je er het onderste mee uit de kan halen.
Na deze krachtmeting stond er al snel ander geweld te wachten, deze keer op het circuit van Zolder zelf. Wat we allemaal gereden hebben? Wél, gewoonweg alles van de C-Klasse tot en met de AMG GT met uitzondering van de G-Klasse, dat was nog iets voor de afsluit en komen we dus later even op terug. Zo testten we de AMG C 63 S E Performance, AMG GT 4-Door 63 S E Performance, de AMG CLE 53, de AMG-versies van de EQE en EQS. En het gas mocht er zeker op hoewel het eigenlijk ’treintje’ rijden was.
Aangezien het niveau van onze groep zeer hoog lag en onze pacecar gereden werd door onder andere Célia Martin, een van de ondertussen wereldberoemde Iron Dames, haalden we vlot snelheden van boven de 200 km/u na het uitkomen van de Bianchi op weg naar de eerste chicane, niet verkeerd voor ‘gewone’ straatlegale wagens die menig raceauto’s uit bijvoorbeeld de Belcar-competitie hier qua tijden en topsnelheden een poepje laten ruiken.
Dit bericht op Instagram bekijken
Onze favoriet? Hoewel elke AMG de nodige glimlach op ieders gezicht toverde en zowel zijn potentieel als comfortabele daily driver als circuitbeest kon laten zien, was dit ongetwijfeld de AMG GT Coupé. Het gemak waarmee hij over het circuit raasde zonder het gevoel te hebben dat het net dat tikkeltje teveel was, zei genoeg. Toch blijft het natuurlijk enige stuurmanskunst vergen om tegen deze snelheden op het juiste moment te remmen, in te sturen, de apex te vinden en op het juiste moment terug te accelereren zonder het gevoel te hebben dat de wagen je intimideert en klaar staat om jouw fouten af te straffen.
Na de lunch stond nog een leuk intermezzo gepland. Als je net gevulde maag nog wat extra maagsappen nodig had om je middageten extra te helpen verteren, waren twee Mercedes-AMG GT4-racewagens op de afspraak. Twee rondjes aan boord en je beseft dan pas dat wat je zelf net gereden hebt, nog eens anderhalve keer zo snel kan. Veel later en veel bruusker remmen, wat meer glijden, meer (gecreëerd) overstuur… het is werken geblazen in een GT-4 racewagen al voelden we ook aan dat een beetje show en haantjesgedrag tussen de twee racepiloten, waaronder Nico Verdonck en vorig jaar nog winnaar van de 24u van Zolder, niet kon ontbreken.
Na al dat circuit-geweld werd het tijd om even het bos in te trekken. Dat deden we met de nieuwe G-Klasse. Die werd uitgedaagd door een kleine offroadpiste naast het circuit en toont aan waarom de stevige G-Klasse meer is dan de auto van de gefortuneerde Soccer-mom of gemiddelde verkoper van waspoeder op het Antwerpse Zuid. Wat een beest! Wij zijn fan! Als extra verrassing en als afsluiter van de dag maakten we ook kennis met de 100% elektrische G-klasse, niet de EQG, wel de G 580 genoemd. Die liet ook zijn ondertussen ook al wereldberoemde ‘G-Turn’ zien. Handig? Tgoh! Sensationeel en amusant? Op zijn minst!
Dit bericht op Instagram bekijken
Na een korte debriefing karden we voldaan terug naar huis. Helaas hebben wij (nog) niet het budget om een bestelbon voor een gloednieuwe AMG te tekenen maar we kunnen ons wel voorstellen dat er bij de potentiële klanten die vandaag aanwezig waren er wel wat zaten die nu niet meer twijfelen. En dan is het doel van AMG bij deze ook bereikt. Het is zoiets anders dan klanten ontvangen bij een statische wagen in een cleane showroom, nietwaar?