Nissan, dat was tot afgelopen week een blinde vlek voor ons bij MenStyle. Niet dat wij de Japanners niet genegen zijn want zeg nu zelf, wie vindt de Nissan GT-R niet top? Maar om één of andere reden was het nog niet gelukt met de sympathieke kerels om iets concreet af te spreken. Hier kwam snel verandering in toen zij ons uitnodigden om de fel opgefriste Nissan Qashqai te ontdekken in Faro, Portugal oftewel de inrijpoort van de Algarve. Was het het zonnige weer, zo’n 32°C, de roep voor een stevige dosis vitamine D of een frisse plons in een zwembad onder de stralende zon dat ons overstag deed gaan? Neen, tuurlijk niet al kunnen we niet ontkennen dat dat een beetje geholpen heeft. Soit, de Qashqai dus…
Die kent een stevig opgefrist design van zijn derde generatie. Zo stevig dat wij ervan schrikken dat het niet gewoon de vierde generatie is geworden. Zo krijgt hij een meer moderne, sportievere en dynamischere look en een pak updates op het gebied van (rij)technologieën. Het verwondert ons niet dat Nissan (opnieuw) pretendeert de maatstaf in het crossover-segment te zijn.
Wat we zien? Niet in de minst een volledig hertekende front. De grille wordt gekenmerkt door tientallen, driedimensionale kommavormige elementen in hoogglans zwart. Aan de zijkanten vormen de ‘komma’s’ een driehoekige vorm vanaf de nieuwe koplampen naar beneden tot een punt aan de zijkant van de kentekenplaathouder die bij de topversie zijn afgewerkt in satijn chroom. Ook valt zowel vooraan als achteraan de vernieuwde lichtpartij op. Vooraan krijgt deze een scherpere look met ook de dagrijverlichting die nu bestaat uit vijf kleinere lenzen die dezelfde vorm hebben als de ‘komma’s’ van de grille. Opvallend is dat de dagrijverlichting voortaan de koplampunits omsluit en harmonieert met de smalle lichtstrip erboven die enige gelijkenis vertoont met de vorige Qashqai. Het bovenste dagrijlichtelement dient tevens als richtingaanwijzer. Die werkt voor het eerst sequentieel, dus met een naar buiten vegende beweging. Achteraan bestaan de rode lichtelementen, die nu lijken te zweven, uit vier individuele LEDs in dezelfde vorm als de ‘komma’s’ in de grille.
Gaan we verder met uiterlijke kenmerken staat de nieuwe Qashqai nu standaard op nieuwe 18” diamantgeslepen lichtmetalen velgen. Voor de hogere uitvoeringen zijn er nieuwe 19” lichtmetalen velgen en ook 20” diamantgeslepen exemplaren. Die laatste voegen een extra dimensie toe aan het toch al zeer treffende design van de Qashqai die nu ook verkrijgbaar is in drie nieuwe lakkleuren zijnde Pearl White, Pearl Black en Deep Ocean.
Wil je het allemaal wat sportiever is er ook het nieuwe N-Design. Hier worden de lagere carrosseriedelen onder de portieren en bovenlangs de wielkasten in de carrosseriekleur gespoten. Bovendien staat deze versie op unieke, geheel nieuwe 20” lichtmetalen wielen.
Kijken we dan weer binnenin, dan zien we vooral nieuwe en hoogwaardige elementen zoals Alcantara op het dashboard, de portierpanelen en -armsteunen, de centrale opbergconsole en zelfs de kniebeschermers. Verder kent dit veruit met afstand populairste model van Nissan een verbeterde technologie. Zij krijgt de Around View Monitor een upgrade en beschikt hij nu over een 3D-functie waardoor de bestuurder de auto niet alleen van bovenaf kan zien. Hij kan ook één van de acht verschillende externe camerastandpunten selecteren om de auto van voren, van achteren, van de zijkanten of op de hoeken te zien. Zo zijn mogelijke obstakels nog beter te identificeren en wordt parkeren en manoeuvreren nog makkelijker. Meer nog, met dank aan zijn GPS-gehuegen onthoudt hij eerdere lastige verkeersobstakels.
Ook leuk, en als onderdeel van het NissanConnect infotainmentsysteem beschikt de nieuwe Qashqai als eerste Nissan voor Europa over de online diensten van Google. De nieuwe Qashqai heeft nu standaard Google Maps en kan je vlot babbelen, lees als ‘haar commanderen’, met de Google Assistant. “Hey Google, zet de temperatuur eens twee graden kouder?” Geen enkel probleem en het commando werd, zelfs in verhitte omstandigheden perfect uitgevoerd.
Voor zij die wel eens een nachtje gaan stappen en niet weten waar ze (de dag ervoor) hun auto hebben achtergelaten is er nu ook een verbeterde NissanConnect Services. Dat helpt bestuurders er niet alleen aan te herinneren waar ze hun wagen hebben achtergelaten maar ook of ze vergeten zijn de auto te vergrendelen of de ramen te sluiten. NissanConnect Services geeft ook een waarschuwing als de auto is geforceerd of weggesleept. In geval van vermoedelijke diefstal is de auto te immobiliseren en te lokaliseren, zelfs in het buitenland.
e-POWER: een unieke en innovatieve aandrijflijn
Met wat goed is, moeten we houden als motto zien we weinig verschillen en vinden onderhuids de unieke en innovatieve aandrijflijn terug die sinds de lancering in 2022 maar liefst meer dan 140.000 keer van de band is gerold… e-POWER. Deze enorm populaire technologie is een unieke geëlektrificeerde aandrijflijn waarbij een benzinemotor elektriciteit opwekt voor de aandrijving en wat een eenvoudigere oplossing is dan traditionele hybrides. Zo belooft Nissan een responsieve, verfijnde en efficiënte rijervaring zonder in te leveren op rijplezier.
En klopt dit? Ja! De vlekkeloze en versnellingsbakloze Qashqai drijft de wielen aan via een elektromotor die gevoed wordt door een 3-cilinder turbomotor. het systeemvermogen? 140 kW oftewel zo’n 190 PK. Deze techniek resulteert in directe kracht en een lineaire gasrespons, vergelijkbaar met het rijgevoel van een volledig elektrische auto maar dan zonder de noodzaak om op te laden. Mooi toch?
De wagen rijdt dynamisch, zeker in Sport-modus, heeft een goed onderstel, stuurde scherp en voelde zich als een vis in het water op het bochtige parcours middenin het Portugese landschap. Het verbruik tijdens onze toch wel kleine 300 aan testkilometers zakte vlot onder de zes liter per 100 kilometer en de boordcomputer gaf aan dat we tegen de 1.000 kilometer aan rijbereik zaten voor een tank van 55 liter. Leg dat maar eens uit aan een te laden PHEV of zelfs EV. Een ideaal alternatief dus voor stadsmensen waar thuisladen een probleem is al zal de klantenbase een pak uitgebreider zijn dan de gemiddelde stadsmens… en terecht.
Het comfort aan boord is groot en de zetels bieden voldoende steun. Ook handig, de aanwezigheid van fysieke knoppen voor enkele toch wel veel gevraagde functies zoals klimaatregeling. Zo hoef je tenminste geen scrollsessies te houden met het ene oog op de weg en het andere op het anders zo intuïtief infotainmentsysteem.
Kwanta kosta? De nieuwe Qashqai is beschikbaar vanaf deze zomer bij de officiele Nissan concessiehouders met een vanafprijs van 35.740 euro voor de Mild-Hybride (140 MT) en 42.890 euro voor de e-POWER.