Goed om weten…
Een droom voor veel mannen? Een Porsche! En mochten de financiën net niet voldoende zijn, of wil je het liever vintage aanpakken, dan is een tweedehands Porsche misschien wel de oplossing. Maar let op, sommige Porsches op de tweedehandsmarkt hebben afgezien, of op de weg, of op track days. Heb je er toch eentje op het oog en wil je zeker zijn dat je jezelf geen half gemolesteerde motor (lees dus als een garantie op kosten) aanschaft, is er een trucje.
Zo bestaat er, sinds de 996, een logboek van de toerenbegrenzer. In eerste instantie een hulpmiddel voor monteurs die bij een kapotte motor kunnen zien waar het probleem mogelijks ligt en of het een garantiekwestie is of, in het slechtste geval, een fout van de chauffeur betreft, ook wel de money shift genoemd.
Zo kan je dat verslag uit de boordcomputer halen via een OBD2-lezer. Bij de RR1 zie je hoe vaak en hoe lang de toerenbegrenzer heeft ingegrepen. Hoe vaker de toerentalbegrenzer is aangetikt, des te ‘zotter’ heeft de vorige eigenaar de motor tot het uiterste gedreven.
Hoewel, tot het uiterste? Zo is er ook de RR2, waar de teller aangeeft hoevaak de motor zowaar voorbij de toerentalbegrenzer is gegaan. Dingen die gebeuren als je bijvoorbeeld te snel naar een lagere versnelling hebt geschakeld terwijl de snelheid daarvoor nog te hoog was. Niet direct een probleem als dat per ongeluk eens één keer gebeurt maar niet iets wat je veel op het uitlezen van de motor wilt terugvinden.
De laatste generaties Porsches gaan zelfs ondertussen tot RR6. Is dat laatste aagetikt, dan mag je blij zijn dat je de wagen nog gestart krijgt en is de wagen een garantie op hoge kosten, of toch in de nabije toekomst.
Dus conclusie, laat zeker de ECU uitlezen en hou rekening met de RR2 of hoger. Is die in een ver verleden aangetikt, zal er wel geen probleem zijn maar als je heel recent enkele R2’s of hoger terugvindt, mogen alle alarmbelletjes afgaan. Een verwittigd man is…
Credits: Renée Zwijsen