Het zou zo maar eens kunnen
Alpine gaat elektrisch en de eerste in rij is de A290! Een kleine hot hatch met de looks van de Renault 5 E-Tech maar dan eentje voor de stoere en sportievere jongens. Zo krijgt deze uitgekaste Alpine specifieke bumpers, zijschorten en spoilers, net als zijdelingse, weliswaar valse luchthappers, een directe verwijzing naar de R5 Turbo uit de jaren ‘80.
Kijken we binnenin zien we ook hier een sportieve saus gegoten over de Renault 5 E-Tech. We zien nog wel hetzelfde dashboard en een 10,1 inch groot centraal touchscreen maar verder wordt dit aangevuld met specifieke Alpine-speeltjes zoals sportzetels, sportstuur, mét ‘OV’-knop wat staat voor ‘Overtake’ en waarmee je tien seconden lang alle vormogen op de A290 loslaat.
Kijken we onderhuids, dan vinden we op de vooras dezelfde elektromotor terug als in de Megane E-Tech waar je de keuze hebt tussen een 130 kW (180 pk) en 285 Nm, of 160 kW (220 pk) en 300 Nm elektromotor. Goed voor een sprintje van respectievelijk 7,4 of 6,4 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid? 160 of 170 km/u naargelang de eerste of tweede versie.
De batterij blijft hetzelfde en heeft een capaciteit van 52 kWh, net zoals als in de Renault 5 E-Tech. Hiermee geraakt de Alpine A290 op één stroombeurt zo’n 380 kilometer (WLTP) ver. Laden kan aan 100 kW waardoor de batterij van 15 tot 80% in 30 minuten wordt opgeladen. Ook leuk, deze Alpine wordt standaard uitgerust met een warmtepomp en bidirectioneel laden waardoor je tot 2 kW aan stroom kan aftappen via een optionele 220 V-adapter.
Waar maakt deze sportieve jongen helemaal het verschil? Via zijn onderstel. Zo is hij 7cm langer en 6cm breder dan zijn neefje en is zijn ophanging helemaal herwerkt om zijn sportieve prestaties extra te benadrukken. Hiervoor is ook wat gewicht verplaatst en geeft hem dit een 57-43 verhouding waardoor hij wat meer met zijn kont schudt bij het aanremmen, ideaal om de apex beter te pakken tijdens een rondje op het circuit.
Alpine zal vier versies lanceren van de nieuwe A290, zijnde de GT, GT Premium, GT Performance en GTS. De instapper, de GT heeft 180 pk net als de GT Premium maar die is net iets beter uitgerust. De GT Performance krijgt hetzelfde uitrustingsniveau van de GT maar heeft wel 220 pk en dan heb je het neusje van de zalm, de GTS met zowel 220 pk en een complete uitrusting. De prijs? Voorlopig nog onbekend maar Alpine gaf mee dat dit zal starten vanaf 38.000 euro.