Wat een machine
Ducati brengt een eerbetoon aan de Braziliaanse autocoureur Ayrton Senna met de lancering van een Monster in gelimiteerde oplage. Het gelimiteerde aantal stuks is een eerbetoon aan de legende: 341. 3 is het aantal wereldtitels dat Senna won in de Formule 1. 41 is het aantal Grand Prix dat Ayrton vierde op de hoogste trede van het podium.
De Monster Senna special edition is bedoeld als hommage aan de solide relatie tussen Ducati en de Braziliaanse kampioen. Een wederzijdse passie tussen twee motorsportlegendes die de in Bologna gevestigde motorfabrikant vandaag de dag nog steeds koestert, getuige hievan de relatie met Ayrton’s familie en met Senna Brands. Deze samenwerking leidde tot deze speciale livery, ontworpen door het Centro Stile Ducati.
De keuze van de Monster als het model om deze gelimiteerde editie te creëren is ook gekoppeld aan de geschiedenis van Ayrton, die één van de allereerste en trotse eigenaren was van de Monster 900. Hij gebruikte deze moto om zich te verplaatsen in Monte Carlo en hij verscheen er zelfs mee op de gala-avond van de 1993 Monaco F1 Grand Prix. Zelf liet de kampioen op vier wielen toen weten fan te zijn van het eenvoudige concept van de Monster dat met ingrediënten als een sportieve motor, perfect voor gebruik op de weg, chassis afgeleid van de Superbike, breed stuur en geen kuip je steeds hongerig bent naar een ritje.
De Monster Senna krijgt een speciale livery die is geïnspireerd op de kleur van de helm die de coureur droeg tijdens races gedurende zijn carrière met onderdelen in geel, groen en blauw, duidelijke hommages aan de Braziliaanse vlag.
De presentatie van de motorfiets die Ducati opdroeg aan Senna vond onlangs plaats in de paddock van het circuit van Enzo en Dino Ferrari in Imola ter gelegenheid van de Made in Italy en Emilia-Romagna Formule 1 Grand Prix, 30 jaar na zijn fatale crash daar.
Claudio Domenicali, Ducati Motor Holding CEO: “Ayrton Senna was en zal voor altijd een icoon blijven. Een sportlegende, een buitengewoon persoon, maar ook een gepassioneerd motorrijder, die we willen eren met een speciale editie van een van de meest iconische modellen in ons assortiment: de Monster. Senna was één van de allereerste eigenaren van de Monster 900 en vertegenwoordigde perfect de waarden van deze motorfiets: stijl, durf en plezier. De Monster Senna is een demonstratie van hoe vereerd we zijn om een kampioen van dit ongelooflijke niveau te definiëren als een echte Ducatista.”
Bianca Senna, Senna Brands CEO: “De samenwerking met Ducati is historisch en zeer relevant tot op de dag van vandaag. De Monster is een perfecte motorfiets die herinnert aan Ayrton’s levensstijl, gericht op hoge prestaties maar met de mogelijkheid om te genieten van momenten van ontspanning. Fans over de hele wereld die Ayrton bewonderen zullen deze samenwerking een echt eerbetoon aan zijn nalatenschap vinden”.
Het verhaal van Ducati en Ayrton Senna
De paden van Ducati en Ayrton Senna kruisten elkaar voor het eerst in 1990, toen Claudio Castiglioni, destijds eigenaar van Ducati en een gepassioneerd fan van Senna en zijn aangeboren talent, de drievoudig wereldkampioen een 851 SP gaf. In de daaropvolgende jaren realiseerden Senna en Ducati zich dat ze veel waarden gemeen hadden en toen de wereldkampioen de nieuwe Ducati 916 in levende lijve zag, was hij er absoluut door gefascineerd, waardoor het idee ontstond voor een samenwerking aan een speciaal project dat het merk Ducati en het merk Senna kon verenigen.
Zo werd de Ducati 916 Senna geboren, een motorfiets die werd gekenmerkt door een livery die door de Braziliaanse coureur persoonlijk was uitgekozen, door te kiezen voor een contrasterende graphic tussen antracietgrijs, matzwart en rood, die iconisch werd in de daaropvolgende jaren. De speciale serie, gelimiteerd tot slechts 300 stuks, werd in maart 1994 door Ducati aangekondigd.
Het tragische ongeluk waarbij Ayrton Senna om het leven kwam vond een paar maanden voor de start van de productie van de Ducati 916 Senna plaats en stopte alle activiteiten die met Ayrton te maken hadden, maar het daaropvolgende overleg tussen Ducati en Senna’s familie overtuigde de partijen om door te gaan met het project ter nagedachtenis aan Ayrton, waarbij de presentatie plaatsvond op de Motor Show van 1994. De eerste serie was in zeer korte tijd uitverkocht en werd gevolgd door nog twee series in 1997 en 1998 met kleuren gekozen door Ayrton’s broer, Leonardo Senna.
De samenwerking met Senna Brands werd in 2014 hervat met de 1199 Panigale, op basis waarvan een gelimiteerde serie van 161 eenheden werd gecreëerd, hetzelfde als het aantal Grand Prix dat door Ayrton werd gereden, voorbehouden aan de Braziliaanse markt. Alle Ducati Senna’s zijn zeer gewild bij verzamelaars over de hele wereld.
Monster Senna Specs
De Monster Senna is uitgerust met componenten die, naast het verfraaien van zijn uiterlijk, ook de dynamische kwaliteiten van de motorfiets verbeteren en die hem in staat stellen om een rijklaar gewicht zonder brandstof van 175 kg te bereiken, dat is 4 kg minder dan het standaard model, al een benchmark in de categorie voor lichtheid.
De Monster, een moderne re-interpretatie van het originele recept, is een lichte, gemakkelijke, goed hanteerbare en snelle motorfiets. Hij wordt aangedreven door het Testastretta 11° motorblok, een vloeistof gekoelde 4-kleppen tweecilinder met desmodromische kleppen die 111 pk produceert, betrouwbaar en leuk dankzij een volledige vermogenscurve bij alle toerentallen. Hij heeft een uiterst functioneel en effectief chassis geïnspireerd op Ducati Superbikes, volledig instelbare en sportieve Öhlins-vering, gesmede wielen, een geavanceerd remsysteem met Brembo Stylema-remklauwen voor en aluminium flenzen voor de remschijven, en elektronica van topklasse.
De esthetiek van de Monster Senna wordt, naast de speciale kleurstelling, verfraaid door de geel/groen/blauwe tag op de zwarte velgen, speciaal gemaakt voor dit model, en door het geel op de remklauwen en op de Termignoni gehomologeerde carbon fiber dempers. Andere kenmerkende elementen van dit model zijn het speciale zadel, het bijpassende motorblok beschermkap en de speciale dashboardanimatie die start zodra het contact wordt aangezet.
Tot slot wordt elke motorfiets uniek gemaakt door een plaquette op de kroonplaat met het model en nummer van de motorfiets, een certificaat van echtheid en de aanwezigheid van een speciale motorhoes. Kostprijs? Minstens 25.000 euro.
Foto’s: Ducati Media House