Wij voelen beestige battles komen
Een sportieve pick-up? Dan gaat Toyota even langs zijn GR-afdeling en dan komen ze terug met de Hilux GR Sport II. Deze topversie krijgt een brutere look, een nieuwe en betere ophanging en uitrusting die het rijden meer dan alleen een niveau hoger brengen.
Een niveau dat hem in staat moet brengen om zijn grote en Amerikaanse concurrent de Ford Raptor het vuur aan de schenen te leggen en die misschien stoere mannen die niet houden van een ‘gewone’ pick-up te kunnen overtuigen om te gaan voor een sportiever, sneller, opvallender en imposanter exemplaar. Of ze dan de Amerikaan links laten liggen voor deze Japanner? Dat zullen we pas weten in 2024 wanneer de verkoop van deze bolide start.
Over opvallend gesproken, dat doet hij zeker. Uiterlijk en in volume zeker met dank aan zijn 14 cm (vooraan) en 15,5 cm (achteraan) breder spoor, zijn 2 cm hogere bodemvrijheid en zijn heerlijk dikke offroadbanden. Verder zien we onderaan de voorbumper een zilveren beschermplaat die contrasteert met een zwarte grille, wielkastbeschermers en 17-inch velgen.
De ophanging, waarvan sprake in de intro is helemaal nieuw en krijgt betere dempers waardoor zowel op de weg als offroad het rijgedrag aanzienlijk verbeterd wordt. Rijgedrag dat deze pick-up uiteraard sneller van punt A naar B brengt en waarbij het dan ook aangewezen is om het gevaarte ook snel en veilig tot stilstand te kunnen brengen wanneer dit nodig is. Hiervoor maakt de Hilux GR Sport II gebruik van grotere remschijven (17 inch vooraan en 15 inch achteraan).
Onderhuids vinden we de 2,8 liter vierpitter turbodiesel met 204 pk en 500 Nm die gekoppeld wordt aan een zestrapsautomaat. Binnenin domineren monochrome kleuren met rode accenten, wat het allemaal een lekker stoere uitstraling heeft. Ook de pportstoelen (in zwart stof en leer met zilveren stiksels en perforaties) zien er goed uit, ze zouden ook een uitzonderlijk comfort bieden.
De verkoop van de Hilux GR SPORT II begint in de eerste helft van 2024. De eerste exemplaren op onze wegen worden verwacht in de tweede helft van dat jaar. En onze testrit? Hallo Toyota?