Als er nog kasseien bestaan, worden ze nu uit de grond getrokken
Als er een aantal routes zijn die vanaf verboden terrein zullen zijn voor de Koenigsegg Gemera, dan is het Parijs-Roubaix of enkele stukken van onze Vlaamse klassiekers wel. Zo lanceren de Zweden van Koenigsegg de Gemera, een 2.300 pk sterke hypercar, een auto die qua looks erg trouw is gebleven aan zijn eerder onthulde concept uit 2020. Leuk extraatje, vier zitplaatsen. Je kan dus wat extra volk meenemen op ritjes waar je de straatstenen uit de grond trekt.
De Gemera krijgt onderhuids de ‘The Friendly Giant’ driecilinder die wordt bijgestaan door ‘Dark Matter’, een krachtige elektromotor. Samen goed voor een piekvermogen van 1.400 pk en 1.850 Nm aan koppel verdeelt over de vier wielen. En voor zij waarvoor dit nog niet genoeg is, kan je de ‘Dark Matter’ ook koppelen aan een 1.500 pk sterke 5-liter V8 waardoor het vermogen stijgt tot 2.300 pk en 2.750 Nm aan koppel.
“De Gemera V8 is niet enkel de krachtigste en meest extreme productiewagen ter wereld, met een verbluffende verhouding van 1,11 pk per kilo, maar het is ook de meest praktische en leefbare sportwagen ooit“, aldus Christian von Koenigsegg tijdens de presentatie van de Gemera die er ineens bij vertelde dat de Gemera eind 2024 in productie zal gaan.
De eerste leveringen worden verwacht begin 2025 aan zij die minstens en zonder belastingen en/of taks 1,7 miljoen euro op tafel hebben neergelegd. Minstens? Tja, dat was de prijs die ooit gevallen was tijdens de voorstelling van de concept in 2020. Gezien de wereldwijde inflatie, de ongetwijfeld grotere vraag dan aanbod en gewoon omdat het leven toch duurder is geworden, zal dit nog wel wat opgetrokken worden voor productieversie, toch?