Een stukje praktischer
Of we fan zijn van de VW ID.Buzz? Hélemaal! De test, die we notabene deze week aan het doen zijn en die je één van de weken hier zeker in alle geuren en kleuren kan lezen doet het allerbeste vermoeden. Het design, het fungehalte, de goedkeurende blikken… zelden dat we zoveel positieve reacties en opgestoken duimpjes hebben gekregen als met deze elektrische variant op een echt VW-icoon.
Maar zijn er nadelen ten opzichte van het icoon met de rammelende viercilinder boxertje in de koffer? Ja! Het rijbereik. Hoewel we nog volop aan het testen zijn en op papier de ID. Buzz een WLTP-range van meer dan 400 kilometer belooft, komen we helaas voorlopig niet verder dan 300 kilometer. Jammer voor een busje dat als de ideale roadtrip-makker kan en mag gezien worden.
Dat hebben ze bij ABT ook begrepen en de Duitse tuner die wel vaker modellen binnen de grote VW-groep onder handen nemen. Deze keer ligt de prioriteit niet op extra pk’s, wel op extra rijbereik. Hoe? Door zonnepanelen op het dak te monteren. Zo zou de ABT e-Line tot 600 wattpiek kunnen produceren, een vermogen dat nog kan oplopen tot 1.000 wattpiek indien ook de zijpanelen met zonnepanelen worden bekleed. Omgerekend zou dit een voordeel (op jaarbasis) van 3.000 extra kilometers opleveren… of in ons geval het equivalent van een retourtje Saint-Tropez.
Kostprijs? Dat is voorlopig nog niet bekend. Wél dat de eerste exemplaren in de loop van 2024 zouden kunnen afgeleverd worden. Interesse? Kijk dan zeker even hier.