De snelste M ooit op de Nordschleife
Vergeet Coupé Sport Leichtbau, CSL staat vanaf nu voor Competition Sport Lightweight en moet de ontbrekende schakel zijn tussen de ‘gewone’ M4’s en de GT3-circuitbeestjes. En zo onderscheidt deze BMW M4 CSL zich van de M4 (Competition) door volgende zaken:
- De ‘Frozen Brooklyn Grey’ lak, al kan je hem ook in Alpinweiß of het Saphirschwarz bestellen
- Rode designaccenten
- Laserlight-koplampen die geel oplichten en speciaal design voor de lichtblokken achteraan
- Herwerkte voorzijde met splitter en flaps uit CFRP
- Geen gigantische vleugel maar een elegante een elegante en efficiënte ducktail
- Een dieet van 100 kilogram
- Een steviger koetswerk dankzij een speciale aluminium veerpootbrug die over de motor ligt
- …
En als we onderhuids kijken zien we 3-liter zes-in-lijn biturbo dat met wat aanpassingen goed is voor een piekvermogen van 550 pk (en 650 Nm koppel). Een motor die ook tegen een circuitstootje kan met dank aan het koelsysteem en olietoevoer dat hierop werd aangepast. Puristen zullen even met de wenkbrauwen fronsen als ze horen dat hij niet te bestellen is met een handbak al zal dat de pret nauwelijks drukken als je weet dat het volledige vermogen wordt losgelaten op de achterwielen.
Minder gewicht en meer kracht… dan hoeven volgende cijfers ook geen verrassing te zijn. Zo spurt de BMW M4 CSL in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,8 seconden van 0 naar 200 km/u. Een rondje Nordschleife werd afgeklokt op 7 minuten en 15 seconden en dat is meteen een record voor een productie BMW-model.
Debuteren doet de BMW M4 CSL op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este en de productie zal stoppen bij 1.000 stuks. Sowieso een collectors item, dus. Prijzen zijn vooralsnog niet gekend.