We hebben er eventjes op moeten wachten
Hoewel de Lamborghini Urus al sinds 2018 in de toonzaal staat, hebben we er tot 27 augustus op moeten wachten alvorens wij deze grote krachtpatser zelf eens aan de tand mochten en konden voelen. Neen, het werd niet onze Lamborghini-ontmaagding, daar zorgde een jaar of vijf geleden een Gallardo nog voor. Toch, met dank aan Lamborghini Antwerpen mochten we voor onze eigenste grote dag, zoals trouwen bijvoorbeeld, een Urus voor een dagje oppikken. En of het de moeite werd.
We moeten toegeven, we waren een beetje sceptisch tegenover de Urus. Is dit geen gepimpte versie van de Audi RSQ8, die we hier al eerder reviewden? Is hij dan niet overpriced? Tgoh, we moeten jouw rekening niet maken maar zodra je achter het stuur kruipt doet het het toch iets meer dan in de Audi RSQ8, tevens een schitterende auto. We herkennen de typische Lamborghini-snuit en de hartslag slaat sowieso een paar tellen hoger en wanneer je straaljagergewijs de startknop indrukt en het gas beroert (zeker als je hem in ‘Corsa’-stand hebt staan). Het gegrom geeft echte petrolheads zonder twijfel goosebumps.
Over de standen, of beter rijmodi gesproken, die zijn er in overvloed. Strada, Sport, Corsa en Neve (sneeuw) en verder nog Terra (terrein) en Sabbia (zand) mocht je verzot zijn op het ruigere werk. Elke stand impliceert een andere werking van de differentiëlen en het geluid en ook van de besturing, de ophanging, en het reactievermogen van het gas en de automaat. Ook de luchtvering verhoogt (Neve, Terra, Sabbia) of verlaagt (Sport, Corsa) naargelang welke stand je rijdt.
In welke stand we ook gereden hebben, van één ding waren we snel overtuigd, ondanks de 650 Italiaanse raspaardjes en 850 Nm aan koppel fileert deze SUV elke bocht meer precies dan het scherpste mes door de heerlijkste Mortadella (een vleesspecialiteit uit Bologna, niet ver van de hoofdzetel van Lamborghini dus).
Niet alleen in de bochten is deze vierwielaangedreven Urus, met een standaard verdeling van 40/60 aandrijving, heer en meester, ook gewoon rechtdoor knalt hij de straatstenen uit de grond. Zo spurt deze toch wel zware jongen in in 3,6 seconden naar 100, in 12,8 seconden naar 200 en topt hij pas af op een dikke 307 km/u. Dit allemaal uit een, voor Lamborghini nieuw, 4 liter twin-turbo V8 die we ook terugvinden in de Bentley Continental GT, Audi RS6 en zoals eerder gezegd de RSQ8… weliswaar met zo’n 50 paardjes extra.
En naast de V8 kent de Urus nog een primeur of Lambo-record, die van de zuinigste motor ooit in een Lamborghini (12,7 l/100 km, 290 g/km CO2) met dank ook aan de cilinder-deactiveringssysteem dat werkt onder de 3.000 tpm.
Ons verdict? Hoewel de link met Audi er wel is, heeft de Urus qua look en beleving het DNA van een echte Lamborghini, wat zich (helaas voor ons) ook wat vertaalt in de prijs. De vanafprijs is 227.480 euro maar met de nodige opties mag je daar makkelijk minstens een 50.000 euro bijtellen. Mochten we de sollen kunnen laten rollen, zouden we onze daily bij deze hebben gekozen.
Met dank aan Lamborghini Antwerpen