Weg met die camouflage
Ongeveer een maand geleden kregen we al een eerste blik op de nieuwe en derde generatie Audi RS3 en verklapten ze ons al wat technische details van deze krachtpatser. Zo wisten we al dat hij rekent op de 2.5 TFSI, een vijfpitter die 400 paardjes (en 500 Nm koppel) over de renbaan, lees het asfalt, jaagt. Dit moet volstaan om de RS3 in 3,8 seconden naar 100 km/u te laten spurten en pas te laten stoppen met versnellen bij 290 km/u, als je tenminste het optionele RS Dynamic Package op de optielijst hebt aangevinkt. Wil je er ook nog eens een echte rauwe sound bij, dan is ook de RS-sportuitlaat een optie waar je ongetwijfeld wild van wordt.
Qua rijgedrag is er ook verder geborduurd en verfijnd. De Quattro-aandrijving en zijn RS Torque Splitter kent zijn gelijke niet en verdeelt het vermogen niet alleen over de voor- en achterkant, maar gelijk ook tussen de linker- en rechterachteras. Alles voor het betere bochtenwerk dus. En belangrijk voor de speelvogels onder ons, je hebt nu ook een drift-modus, te activeren via het Audi Drive Select en zijn RS Torque Modus.
Binnenin vinden we, zoals we het van een RS gewoon zijn, het vlakke stuurwiel terug. Verder, uiteraard, sportzetels die naar believen gestikt kunnen worden en een 12,3″ groot digitale instrumentenpaneel met RS 3-specifieke displays.
De eerste exemplaren zullen bij de dealer afgeleverd worden eind oktober na het betalen van minstens 61.900 euro voor de vijfdeurs RS3 of 63.300 euro voor de sedan. Uiteraard zijn dit vanafprijzen.
Wij kunnen alvast niet wachten om hem eens met onze rechtervoet kennis te laten maken.