Aston Martin Valhalla kiest voor AMG 4.0 V8 biturbo

Zet Aston Martin Valhalla de Ferrari SF90 onder druk?

Hij is af, Aston Martins productversie van de Valhalla. En dat James Bonds favoriete automerk er grootse plannen mee heeft is een statement. Zo plannen ze er een aanval op het ronderecord van de Nürburgring mee. En niet zomaar een record, ze hopen een rondje Nordschleife af te ronden in 6’30, of zowat 13 seconden sneller dan de Porsche GT2 RS MR.

Onderhuids en achterin vinden we geen V6, wel de AMG 4.0 V8 biturbo van 750 pk die we ook kennen uit de Mercedes-AMG GT Black Series, uiteraard met wat aanpassingen. Die V8 (op de achterwielen) krijgt hulp van twee elektromotoren (op de voorwielen), samen goed voor 204 pk, wat het totaal op 950 pk (en 1.000 Nm) brengt. Zuiver elektrisch, en dus als voortrekker, kom je zo’n 15 kilometer ver met een maximum van 130 km/u. Rij je hybride, dan verdeelt de wagen de power over vier wielen. Alles samen sprint je in 2,5 seconden naar 100 en versnel je tot maar liefst 330 km/u.

Schakelen doe je met een robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen. Opvallend detail, er is geen traditionele achteruit. De elektromotoren die in de andere richting kunnen draaien zorgen hiervoor. Een handigheidje dat plaats en gewicht spaart.

Is hij dan helemaal klaar om nu geproduceerd te worden? Neen, de lancering wordt verwacht maart 2023. Tijd genoeg dus nog om de laatste details op punt te zetten. Hiervoor laten ze F1-fabriekspiloten Vettel, Stroll en Hülkenberg nog even losgehen met de Valhalla.

En er is nog goed nieuws, er zal geen beperking qua oplage zijn. Leg je de nodige sollen op tafel, tussen de 700.000 en 850.000 euro, heb je hem. Een stevige prijs maar ook eentje die meer dan alleen een circuitbeest is. Ook in het normale verkeer kan je ermee uit de ‘rechtervoet’ en zijn er tal van rijhulpmiddelen die ervoor moeten zorgen dat het allemaal ook veilig kan, zoals daar zijn noodremassistent, een colission warning, adaptieve cruise control, dodehoeksensoren en een 360°-camera.

Ook aan entertainment is gedacht. Het infotainmentsysteem van Aston Martin is zowaar compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

Wij kunnen niet wachten tot maart 2023 voor een echte MenStyle Road Test.

 

 

You May Also Like

Tag Heuer x Porsche: Zwitserse precisie, Duitse snelheid

Een heerlijke collab Samenwerkingen tussen horlogemakers en automobielfabrikanten zijn niet nieuw. Dat is ook ...

MenStyle Road Test: BMW i4 M50

Wie zegt dat een elektrische BMW geen M kan zijn? BMW is klaar voor ...

MenStyle Road Test: Met de Alfa Romeo 4C naar de Alfa Romeo GTAm

“Jens, zin om nummer 000/500 van de Alfa Romeo GTAm te komen aanschouwen?“ De ...