Jeep lanceert vijfde generatie Grand Cherokee

The story goes on…

Goed anderhalf jaar geleden waren we nog te gast in Monaco om een gefacelifte Cherokee als één van de eerste te mogen ontdekken. Ondertussen kondigt Jeep al een vijfde generatie aan van zijn Grand Cherokee, een Jeep die de naam Grand Cherokee L meekrijgt en die zijn vertrouwde lijnen en design behoudt én die qua offroad-mogelijkheden, zuinigheid en comfort netjes is verder geëvolueerd.

 

Binnenin garandeert Jeep meer luxe, meer comfort en modernere multimediatoepassingen. Wat direct opvalt is de centrale Uconnect 5-module op een 10,1 inch groot scherm. Nog nieuw is dat deze Grand Cherokee bij zijn lancering in de Verenigde Staten optioneel ook beschikbaar zal zijn met een derde zitrij. Je offert er dan wel wat kofferruimte voor op maar dat heeft wel het voordeel dat er zeven zitplaatsen mogelijk zijn. Of de zevenzitter ook naar Europa komt is nog koffiedik kijken.

 

Het nieuw ontworpen koetwerk is met zo’n 3,6 centimeter verbreed en krijgt een adaptieve luchtvering, Quadra-Lift. Die verlaagt het koetswerk met dik twee centimeter als je over de snelweg bolt en ‘lift’ de wagen op met 6 centimeter wanneer je in offroad-modus gaat. Zo moet de Grand Cherokee in staat zijn om een aanrijhoek van 30,1 en een afrijhoek van 23,6 graden te baas te kunnen. Zo blijft deze SUV ook een echte terreinvreter. De ‘L’ komt ook met drie verschillende 4×4-systemen:

1 Quadra-Trac I
2 Quadra-Trac II (met lage terreingearing voor de versnellingsbak)
3 Quadra-Drive II (met elektronisch gestuurd achterdifferentieel)

De ‘L’ is ook zuiniger. Dit mede dankzij een slim gestuurde vierwielaandrijving. Het is te zeggen, de vooras kan worden losgekoppeld wanneer de rijomstandigheden het toelaten. Is er echter meer grip nodig? Dan schakelt hij automatisch terug over. Jeep biedt trouwens ook verschillende rijmodi aan: – — Auto
– Sport
– Rock
– Snow
– Mud & Sand.

Bij zijn Amerikaanse lancering, deze zomer, zal de Jeep de Grand Cherokee L beschikbaar zijn in twee motorvarianten, die allebei standaard gekoppeld worden aan een achttrapsautomaat.
– Een 3,6 liter-V6  (bijna 300 pk en een maximumkoppel van 350 Nm)
– Een met cilinderdesactivatie grote 5,7 liter-V8 (365 pk en 530 Nm)

 

Niet direct twee lieverdjes die ze in Europa op de weg willen (tenzij om extra taksen op te halen). Wel interessant is het feit dat het gamma nog zal worden uitgebreid met een plug-inhybride variant, die de 4xe-technologie gebruikt die we eerder al terugvonden in de Jeep Wrangler. De stekkerversie van de Grand Cherokee krijgt een 2 liter-turbobenzine met een gecombineerd systeemvermogen van 375 pk en 637 Nm aan maximumkoppel.

Wanneer de Jeep Grand Cherokee L naar Europa komt is nog niet duidelijk maar de prognoses hier liggen in het voorjaar van 2022.

You May Also Like

Kim test en geniet van Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm

“Ik vind hem echt goed” Na de testsessie met de Giulia GTA en GTAm ...

Cristiano Ronaldo koopt zichzelf opnieuw een heerlijke bolide

Een verloren match dien je zo te verwerken… Het was niet het zondagje van Cristiano ...

Giulia GTA: de opmerkelijke terugkeer van een Alfa Romeo-legende

Wat een bom! Tijd om terug een afspraak te maken op Balocco, oftewel het ...