MenStyle op de launch van GreenMobility

Scandinavische vloot met elektrische deelauto’s nu ook in Antwerpen en Gent…

Of wijzelf meer kunnen doen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen? Ongetwijfeld! Willen we dit ook? Twijfelgeval! Waarom? Omdat wij blij zijn met onze vlotte Duitse mazoutstoof, we als petrolheads, sorry Greta, wel eens het vliegtuig nemen om met heerlijke bolides over een buitenlands circuit te racen, we meer dan eens met een V8 twee keer per weekend naar de naftpomp moeten en wel eens fijnstof uit een Akrapovič-uitlaat laten knallen. Maar wil dit ook zeggen dat wij geen nieuwe en groene initiatieven steunen? Tuurlijk niet! Als iets vier wielen en een stuur heeft, zijn we er graag bij en gingen we eens horen met een hapje en een drankje wat GreenMobility gaat betekenen in Antwerpen en Gent én bij uitbreiding in heel Europa.

Wij zijn niet de enige oplossing voor alle verkeersproblematieken. Maar in combinatie met andere mogelijkheden vandaag op de markt, gaan we resoluut voor een shift.” Dat zei CEO Steve Van Avermaet vanmiddag bij de launch van GreenMobility. Vanuit Scandinavië krijgt het project met volledig elektrische deelwagens nu ook een Vlaamse vertaling met 150 auto’s in Antwerpen en 50 in Gent. Later is het nog de ambitie om verder uit te rollen richting Brussel en landen als Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

GreenMobility werd opgericht in 2016 in Kopenhagen. De doelstelling was en is om met de deelauto’s vooral inwoners van grootsteden een volledig elektrisch mobiliteitsalternatief te bieden. Dit gebeurt volgens het ’freefloating’-principe, de meest flexibele manier van autodelen binnen een stedelijke context. De betrachting bestaat er vooral ook in om gebruikers finaal de switch te laten maken en afstand te doen van een eigen voertuig; ‘on demand’ mobility op een zeer duurzame wijze. In september van dit jaar rondde GreenMobility met verve de kaap van 100.000 gebruikers in Denemarken en Zweden. Dit staat gelijk aan meer dan 660.000 ritten, een wagenpark van 900 voertuigen en een uitsparing van 667 ton CO2 op een totaaluitstoot van 1675 ton.

Eerste steden na Scandinavië

We zijn enorm trots dat Antwerpen en Gent de eerste steden zijn buiten Scandinavië waar GreenMobility actief wordt. En dat we ook het vertrouwen krijgen om dit geheel op maat van Vlaanderen met een eigen team te organiseren”, stelt CEO van GreenMobility België, Steve Van Avermaet. “Meer dan ooit zijn we er trouwens van overtuigd dat België hier klaar voor is. Bewoners van grotere steden gaan massaal op zoek naar betrouwbare en flexibele alternatieven voor de eigen wagen. Wij zijn op ons eentje uiteraard niet dé oplossing voor alle huidige verkeersproblematieken. Maar in combinatie met andere mogelijkheden die reeds op de markt zijn, kunnen we zonder twijfel nog sterker voor de zogeheten SHIFT gaan. Mensen denken steeds meer na over hoe ze een bepaalde verplaatsing efficiënt kunnen doen, alvorens onmiddellijk in de eigen auto te springen. Het is die mindset samen met verschillende deelopties die een krachtige impact zullen genereren op de mobiliteitsknoop.”

100% groen

GreenMobility – 100% groen zonder enige uitstoot wat 0,9kg CO2 bespaart per rit – werkt met een app die de klant toelaat om via zijn mobieltje een deelauto te vinden, reserveren en activeren. Naast het principe van ‘freefloating’ zijn er tal van hotspots in de stad, parkeerplaatsen specifiek voorzien voor wagens van GreenMobility mét oplaadpunten op de meeste plekken. Deze hotspots verlagen de parkeerstress en zorgen ervoor dat klanten in verschillende parkings gewoon binnen- en buitenrijden met een ‘green’. Brussels Airport is trouwens ook zo’n hotspot. Chauffeurs rijden zo lang en zo ver ze willen met de wagen, waarbij er kan betaald worden per minuut (inclusief parkeerkosten, laden, onderhoud en verzekering) of met dagformules. De klok rond staat er een klantendienst stand-by enGreenMobility zorgt voor een optimaal onderhoud van de auto’s: van opladen tot wassen en de plaatsing op de meest populaire plekken in de stad.

Er is wel degelijk onderscheid met andere aanbieders. Sinds de launch in 2016 werden de diensten enorm verfijnd en bijgestuurd om tot een zeer hoogwaardige service te komen”, benadrukt Van Avermaet. “Wij zijn momenteel de enige deelwagenaanbieder die zijn dienst aanbiedt met een volledig 100% elektrisch wagenpark. Daarnaast hebben we binnen onze app enkele features die uniek zijn binnen de sector. Zo belonen we onze klanten met gratis rijminuten als ze ons helpen met bijvoorbeeld het laden van de voertuigen. Ook onze ‘on demand’ delivery van een voertuig op een bepaalde plaats op een bepaald uur is pionierswerk. Op korte termijn stellen we tevens onze B2B app beschikbaar, wat een interessant platform moet worden voor bedrijven en KMO’s binnen de GreenMobility-zones.

GreenMobility en Renault

Net als in Scandinavië werkt GreenMobility in Vlaanderen samen met het automerk Renault. Niet toevallig want Renault is vandaag al leider op het gebied van elektrisch car sharing in Europa, met 9.000 elektrische auto’s in omloop, goed voor een marktaandeel van 60%.

In Antwerpen en Gent zullen de klanten rondrijden met de Renault ZOE (en later ook met de Renault Kangoo). “De keuze voor Renault ZOE is niet alleen gebaseerd op goede ervaringen in Denemarken. Renault ZOE beschikt namelijk over een aantal troeven die van deze auto een ideale oplossing voor autodelen maken. Renault ZOE is een moderne stadswagen die 5 volwaardige plaatsen biedt en tegelijkertijd compact is, wat parkeren in de stad vergemakkelijkt. Renault ZOE beschikt over een autonomie van 395 km autonomie (WLTP gemengde cyclus), één van de beste ratio’s prijs/autonomie op de markt.

You May Also Like

Dit waren de heetste Safari Nomads op WECANDANCE 2019

Met 37.000 waren we… Helaas kunnen we geen 37.000 foto’s uploaden want dan zouden ...

MenStyle Road Test: BMW X5 M

Dodelijk vertrouwd… Jaloers maar gegund, dat was het gemiddelde bericht in onze mailbox afgelopen ...

Abarth 695 Tributo 131 Rally brengt de legende na 40 jaar terug tot leven

Jouw partner in crime op kleine bochtige al dan niet geasfalteerde wegen De Abarth ...