En nu centjes tellen…
Wij zijn nog niet bekomen van onze longdrive met de Porsche 911 Carrera 4S of we worden warm, of zeg maar knalheet, gemaakt met de release van de nieuwste generatie (992) Porsche Turbo S. En dat hij nog krachtiger, sneller, mooier ging worden konden we moeilijk geloven…doch, het tegendeel is waar!
Een gewone Turbo? Vergeet het! Porsche lanceert gewoon ineens zijn nieuwste vlaggenschip, de 911 Turbo S, in zowel de coupé- als cabrio-versie. Achterin ligt een spiksplinternieuwe 3,8 liter biturbo flat 6, een uitgeboorde versie van de 3 liter die we kennen uit de Carrera met grotere turbo’s, intercoolers en piëzo-injectoren. Die laatste zorgen voor een snellere respons.
Het resultaat van al dat geweld aangedreven op vier wielen is een piekvermogen van 650 pk en 800 Nm, goed voor een spurtje van 0 tot 100 in 2,7 seconden of zowat 0,2 seconden sneller dan de 991 Turbo S. Qua topsnelheid blijven ze echter gelijk, afgetopt op 330 km/u. Of je dit ooit gaat halen, dat is een ander paar mouwen. Voor de echte fans en zij die vinden dat de 0-100 spurt wat te gewoontjes is…200 km/u haal je in 8,9 seconden.
Uiterlijk herkennen we natuurlijk de 992 maar dan wel met nieuwe actieve aerodynamica en een grotere achtervleugel. Die levert 15 procent meer downforce. Voor de geluid-puristen…je hebt keuze tussen twee soorten uitlaatpijpen: de vierdubbele rechthoekige pijpjes of de sportuitlaat met twee dikke ovalen schoorstenen. Hoewel wij de eerste iets mooier vinden, zouden we altijd kiezen voor de laatste variant. Het oor wilt ook wat, weet je wel.
Kostprijs? De 911 Turbo S Coupé staat in je garage vanaf 223.099,80 euro en de Cabriolet vanaf 236.893,80 euro. Een lotto-formuliertje iemand?