MenStyle Road Test: Mazda CX-60 3.3L e-SkyActiv D (AWD )

Sorry Greta en andere boomknuffelaars… dit omdat de diesel er nog steeds toe doet! 

Verketterd, een beter woord kunnen we in de hedendaagse woke-wereld niet vinden. Over wie we het hebben? Zij die (te veel) vlees eten? Zij die niets hoeven te weten over een genderneutrale toilet? Zij die al eens zonder schroom toegeven wel eens te durven omkijken naar een knappe dame die passeert? Neen, vandaag gaat het om dieselrijders. Terecht? Alle Europese regelgevers ten spijt… absoluut niet. En wel daarom!

Dieselauto’s hebben een lange geschiedenis van efficiëntie en duurzaamheid. Ondanks de toegenomen populariteit (lees als door overheden opgelegd) van elektrische en hybride voertuigen, blijven diesels relevant dankzij hun unieke voordelen. Ze bieden superieure brandstofefficiëntie, vooral op lange afstanden, wat resulteert in lagere brandstofkosten, minder frequente tankbeurten en dus ook een kostenbesparing. Daarnaast leveren dieselmotoren doorgaans meer koppel bij lagere toerentallen, wat zorgt voor krachtige prestaties en verbeterde trekkracht, ideaal ook voor zware ladingen en off-road rijden. Bovendien zijn moderne dieselmotoren dankzij geavanceerde technologieën schoner geworden, waardoor ze onterecht als milieuonvriendelijk worden beschouwd en eigenlijk gewoon een aantrekkelijke keuze blijven voor veel automobilisten. Wie kan zeggen dat een volle tank je om en bij de 1.000 kilometer verder brengt? Juist…

Met dit in het achterhoofd gingen we de Mazda CX-60 3.3L zes-in-lijn diesel halen en of we van plan waren kilometers te malen. De plannen van onze rondtrip? Een uitje richting Duitsland, 900 kilometer heen en terug met uiteraard ook een kleine test op de ongelimiteerde Duitse Autobahn. 

Maar eerst de looks. De Mazda CX-60 heeft een opvallend en krachtig ontwerp dat de aandacht trekt. De kenmerkende designfilosofie van Mazda komt tot uiting in de vloeiende lijnen en gedurfde vormen van de SUV. Het exterieur straalt luxe en dynamiek uit, met een grote grille aan de voorzijde, slanke LED-koplampen, en een robuuste stance die zowel kracht als elegantie uitstraalt.

Kijken we binnenin, dan biedt de CX-60 een luxueus interieur dat is afgewerkt met hoogwaardige materialen die bijdragen aan een premium gevoel. Het ruime interieur zorgt voor comfort voor alle inzittenden, met voldoende beenruimte en ergonomisch ontworpen zitplaatsen. Het dashboard is modern en strak, met een groot infotainmentscherm en intuïtieve bedieningselementen die gemakkelijk te bereiken zijn en ook uitgerust zijn met de nieuwste technologieën om de rijervaring te verbeteren. Het infotainmentsysteem ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto, en de auto beschikt over een hoogwaardig audiosysteem voor een uitstekende geluidskwaliteit. Daarnaast zijn er diverse rijhulpsystemen aanwezig, zoals adaptieve cruisecontrol, lane-keeping assist, en een 360-graden camera die het parkeren vergemakkelijkt.

Motor en Prestaties

Als je, met alle regels ten spijt, dan toch beslist een dikke 3,3 liter diesel in je neus te pleuren, dan moet het er bonk opzitten. Zo kwamen de Japanse ingenieurs meteen bij een goed klinkende zescilinder-in-lijn en of dat een juiste keuze is. Hij levert krachtige prestaties met een output tussen 200 pk (RWD) en 254 pk (AWD) voor ons testmodel. De motor is gekoppeld aan een soepele automatische achttraps-transmissie die zorgt voor een naadloze acceleratie. De SUV biedt ook een indrukwekkend brandstofverbruik, met dank aan Mazda’s geavanceerde technologie, die zorgt voor een optimale verbranding en lagere emissies.

Zo wordt deze zescilinder ondersteund door een mildhybridesysteem op 48 volt om het brandstofverbruik te verlagen. Dit bestaat uit een starter-alternator die zich tussen de dieselmotor en de automatische versnellingsbak bevindt en die is verbonden met een kleine lithium-ionbatterij van 0,33 kWh dat de stroom die door de alternator is opgewekt opslaat op het moment de bestuurder van het gas gaat of het rempedaal indrukt.

De rijprestaties van de CX-60 diesel zijn indrukwekkend. De 3.3-liter zescilinder motor levert krachtige acceleratie (7,4 seconden naar 100 km/u) en soepel rijgedrag, ook bij hoge snelheden die waarbij we vlot de meter over 200 km/u (topsnelheid 219 km/u) duwden op de Duitse autosnelweg en dit zonder daarvoor de dieseltank leeg te trekken. De auto biedt verder een goede balans tussen comfort en sportiviteit, met een stabiele wegligging en precies stuurgedrag. 

En de de reden waarom we het nog eens met een diesel wilden doen? Het rijbereik. Onze 900 kilometer werd zonder problemen afgehaspeld met één volle tank. We tikten af op een verbruik van een kleine zes liter per 100 kilometer wat voor een 3,3 liter diesel grote, redelijk zware SUV fenomenaal en uiterst efficiënt is.

Heeft deze Mazda CX-60 dan geen nadelen? Oh jawel… en daarvoor wordt hij in België, zoals we in onze intro al omschreven verketterd. Bekijk anders de inschrijvingstaks (958 euro) of jaarlijkse rijtaks (1.778 euro) even. De vraag is of alle voordelen van de CX-60 zo nog in balans zijn met de (extra) kosten die je als notoir dieselrijder zal moeten ophoesten. Wij hebben die rekening voor jou niet gemaakt maar als onze (minder competente?) beleidsmensen dieselmotoren blijft afstraffen, is zelfs de toekomst van deze efficiënte, en veel milieuvriendelijkere-dan-ooit-krachtbronnen, waaronder deze Mazda CX-60 (waarvan ons testmodel een vanafprijs kent van 55.090 euro) helaas onzeker. Mogen we dat jammer vinden terwijl diezelfde groene jongens avocado’s uit Peru op hun toast met gerookte zalm uit Noorwegen beleggen met veel te kleine bio-scharreleieren van kippen met vrije uitloop? Ik denk dat het antwoord net is gegeven.   

Conclusie? Mazda roeit met onze support in tegen de stroom en levert met deze zes-in-lijn een uiterst efficiënte CX-60 af. Wie dus op zoek is naar een comfortabele, krachtige en zuinige grote diesel en er niets op tegen heeft er ietwat fiscaal voor afgestraft te worden, dan is dit het mannetje. Wil je niet zoveel betalen, kijk dan even naar de even karaktervolle RWD van 200 pk, die is evengoed uitgerust net dat tikkeltje goedkoper (zo’n 3500 euro) en zal je iets minder centen uit de zakken geklopt zien worden door Vadertje Staat. 

You May Also Like

Red Bull atleet racet zich tot op hoogste gebouw ter wereld (video)

Straf gastje, die Sam Sunderland… Als je als atleet bij Red Bull binnen bent ...

Mercedes S-Klasse krijgt Maybach-variant

Groter, exclusiever en ongetwijfeld ook veel duurder… Wat AMG voor de meest sportieve Mercedessen ...

Bentley Bentayga? Extreme dudes gaan voor de Bengala

De meest extreme Bentley ooit… Luxueuzer cruisen in een SUV als de Bentley Bentayga ...