Lexus LFA Concept en Toyota GR GT/GR GT3: van straat- tot circuitplezier

Lexus en Toyota zetten deze week de toon voor de sportwagenliefhebber van de toekomst.

Eerst was er de wereldpremière van de Lexus LFA Concept, een volledig elektrische sportwagen die rijplezier, vakmanschap en design combineert. Kort daarna onthulde TOYOTA GAZOO Racing zijn GR GT en GR GT3, de nieuwe vlaggenschepen die motorsporttechniek naar de openbare weg brengen.

Lexus LFA Concept: elektrisch én meeslepend

De LFA Concept is geen gewone EV. Lexus wil met dit concept “Shikinen Sengu” nieuw leven inblazen: technieken en skills van autoveteranen doorgeven aan de volgende generatie. Net als de originele LFA en de legendarische Toyota 2000GT draait het hier om rijplezier dat je zintuigen wakker schudt.

Dankzij een all-aluminium frame, een cockpit waarin de bestuurder één wordt met de auto, en een ontwerp dat zowel sculpturaal als tijdloos oogt, bewijst Lexus dat EV-sportwagens emotie kunnen leveren. Het motto? “Discover Immersion”: van stuurbeweging tot pedaalgevoel, alles moet je diep onderdompelen in de rijervaring. Minimalistisch, intuïtief en verrassend emotioneel – dit is rijden op de Lexus-manier, maar dan elektrisch.

GR GT en GR GT3: racetechniek voor op de weg

Niet te vergeten: Toyota Gazoo Racing tilt de motorsportervaring naar straatniveau met de GR GT en GR GT3. Ontwikkeld in een “one-team”-aanpak onder toezicht van Master Driver Morizo (aka Akio Toyoda), combineert deze duo V8 twin-turbo-hybridevermogen met een lage zitpositie, lichte aluminiumchassis en precisie-aerodynamica. Met een doelvermogen van 650 pk en 850 Nm koppel is dit geen kinderspel, maar een auto die elke rijder – van professional tot gentleman driver – op het scherpst van de snede laat rijden.

De GR GT3 is de raceversie, klaar voor de FIA GT3-klasse, terwijl de GR GT op straat legaal kan worden gereden. Beide modellen werden getest op alles van de Nürburgring tot Fuji Speedway én openbare wegen, zodat je zowel circuit als kronkelweg meesterlijk kunt aanpakken. En ja, het geluid van die V8 twin-turbo? Het geeft je kippenvel zonder dat je je buurman stoort (tenzij hij ook van racen houdt).

Eén filosofie, drie auto’s

Wat deze drie modellen verbindt, is een focus op vakmanschap, de bestuurder centraal en het doorgeven van kennis. Of het nu de elektrische LFA Concept is of de hybride GR GT/GR GT3, de kern blijft dezelfde: lage zwaartepunt, lichte constructie met hoge stijfheid en aerodynamica die je letterlijk in je stoel drukt. Het verschil? De LFA Concept onderzoekt de vrijheid van EV-pakketoptimalisatie, terwijl de GR GT-modellen technologie uit de motorsport rechtstreeks naar de openbare weg brengen.

Conclusie: emotie voor elke smaak

Of je nu team EV-fan bent of petrolhead, Lexus en Toyota tonen dat je niet hoeft te kiezen tussen techniek en emotie. De LFA Concept biedt een elektrische toekomst vol rijplezier, terwijl de GR GT en GR GT3 je adrenalinepeil naar ongekende hoogte brengen. Eén ding is zeker: Master Driver Morizo laat zien dat passie, techniek en innovatie hand in hand kunnen gaan, ongeacht de brandstof.

En voor wie dacht dat EV’s saai zijn… de LFA Concept bewijst het tegendeel. Voor wie dacht dat racewagens niet straatlegaal kunnen zijn… de GR GT lacht je uit terwijl hij zijn 650 pk tot leven wekt.

Kortom: Lexus en Toyota hebben het mooiste van twee werelden samengebracht. Elektrische emotie en motorsportpassie – en wij zitten al klaar achter het stuur in onze verbeelding.

You May Also Like

Mansory maakt brute Urus Coupé

Alsof het nog niet exclusief genoeg is… Wie Mansory een beetje kent, weet dat ...

MenStyle Road euh, Water Test: Suzuki Jimny (Amfibie)

Wat een helden toch… Zot, zotter, zotst. Dat krijg je als YouTubers en petrolheads ...

Ferrari SF90 XX Stradale vestigt nieuw ronderecord

1:17.309 minuut Gisteren werd de snelste ronde ooit op Fiorano met een straatauto bekendgemaakt. ...

Hosting door Fraai