Een geslaagde striptease
De Aston Martin Vantage geeft zich bloot. Dat moesten we bij Menstyle natuurlijk even persoonlijk checken. Het werd een zwoele date waarvan we elke seconde hebben genoten.
De Aston Martin Vantage is een kanjer van een GT die zowel indruk maakt met zijn adembenemend mooie lijn als met zijn sterke prestaties. Kan het nog beter? Jazeker! Als het dak eraf kan om bij mooi weer lekker met de haren wapperend in de wind te gaan scheuren op verlaten landwegen of te flaneren in de shoppingstraten of langs de kustboulevards. Moeten we nog zeggen dat we intens genoten hebben van de testrit met de nieuwe Vantage Roadster? Inderdaad, voor onze lezers en volgers op Menstyle.be hebben we heel veel over.
Geen toegevingen
Los van deze emoties over naar de cijfers en feiten. Wat onderscheidt de Vantage Roadster van de Coupé? Buiten het feit dat er 11.000 euro meer voor wordt aangerekend en hij dus voor 215.000 euro de poort van de dealer uitrolt. Wel, de basis van beide wagens is identiek en bij de ontwikkeling werd al rekening gehouden met een open variant. Vandaar dat het vouwdak naadloos overgaat in de fraaie koetswerklijn en de Roadster ook slechts 60 kilogram meer weegt dan Coupé, ondanks de verstevigingen aan de structuur. Handig is tevens dat de Vantage Roadster zich snel en eenvoudig blootgeeft. In slechts 6,8 seconden floept het vouwdak op en neer met een druk op de knop, ook al rijdend tot een snelheid van 50 km/u. Dat bekent dat deze operatie bijvoorbeeld makkelijk uit te voeren is bij een stop aan een verkeerslicht.
Ook op vlak van prestaties en rijdynamiek moet de Vantage Roadster amper inboeten. Onder de motorkap schuilt nog steeds de 4 liter V8-biturbo van AMG-origine, die via een achttrapsautomaat een slordige 665 pk en 800 Nm op de achterwielen zet. De Vantage mag dan wel het instapmodel zijn in het prestigieuze Aston Martin gamma, nog steeds schiet deze GT zeer gezwind uit de startblokken. De sprint 0 naar 100 km/u lukt in 3,5 seconden en de topsnelheid loopt op tot 325 km/u. Pittig en indien gewenst onder begeleiding van een diep ronkende sound van de achtcilinder als met een druk op de knop de uitlaatklep volledig wordt opengezet.
Cruisen of scheuren
De keuze uit verschillende rijprogramma’s die een invloed hebben op de vermogensopbouw, de schakelsnelheid, de stugheid van de demping, de impact van de rijhulpsystemen en het uitlaatgeluid maken van de Vantage Roadster een zeer veelzijdige GT die perfect elke dag dienst kan doen. Zo kan je het ene moment rustig cruisen door de stad om even later alle duivels te ontbinden op een circuit, waar je de transmissie dan manueel kan bedienen met de lepels achter het stuur. Daar laat deze Aston zich zowaar besturen als een grote gokart dankzij de nagenoeg perfecte gewichtsverdeling tussen beide assen.
Verder maakt de Aston Martin Vantage Roadster natuurlijk ook veel indruk met zijn hoog niveau van afwerking en verfijning in een interieur dat leder, alcantara, hout en carbon op een zeer geslaagde manier combineert. Uiteraard kan de aankleding volledig naar wens van de klant gebeuren als hij dat verkiest en er het nodige extra budget voor wil uittrekken. Je eigen logo of naam stansen op de hoofdsteunen die overtrokken werden met Nappa-leder in je favoriete tint is dus perfect mogelijk. Gewoon vooraf even overleggen met Freddy Loix die het Aston Martin dealership in Brussel runt.
Conclusie
Een instapmodel stelt vaak wat teleur, maar dat is zeker niet het geval met de Vantage Roadster. Bij Aston Martin ligt de lat gewoon hoger, zodat de ‘basismodellen’ nog steeds veel indruk maken op elk vlak. De Vantage Roadster is dan ook kanjer van een GT, die er fantastisch uitziet, indrukwekkend presteert en van elke rit een geweldige belevenis maakt. Enkel het prijskaartje kan een domper op de pret zetten, maar in zijn segment biedt de Vantage Roadster zeker veel waar voor zijn geld.



















