En of we vaak bekeken zijn afgelopen week
MG vierde vorig jaar z’n honderdste verjaardag niet met champagne of een gouden horloge, maar met een roadster die vleugeldeuren heeft alsof hij recht uit een Marvel-film komt. De MG Cyberster is een elektrische cabrio met 340 (RWD) of 510 pk (AWD), looks die je altijd-beter-wetende-schoonbroer doen watertanden en een prijskaartje dat Porsche-rijders spontaan zenuwtrekjes bezorgt. Maar is het ook écht een sportwagen, of eerder een vermomde luxe cruiser?
Van Morris Garage naar Marvel Garage
Voor de jongere lezers: MG begon in 1924 als Morris Garage, de Britse bouwer van de legendarische MGA en MGB roadsters. Die auto’s maakten cabriorijden betaalbaar en sexy – tot de Mazda MX-5 er eind jaren ’80 met de buit vandoor ging. Het merk zelf wisselde sindsdien vaker van eigenaar dan Ruben Van Gucht van lief, maar de huidige Chinese eigenaars (SAIC) besloten: “We zetten ons 100-jarig feestje in de verf met een knaller.” Enter de Cyberster.
De cijfers waar je goesting van krijgt
Hij oogt als een mix van Lamborghini en McLaren, maar de prijs is verrassend nuchter: 69.990 euro voor de topversie GT. Daarvoor krijg je twee elektromotoren, 510 pk, 725 Nm koppel en een sprint naar de 100 km/u in 3,2 seconden en een top van 200 km/u. Of, anders gezegd: prestaties die de saaie en gemiddelde Tesla-rijder een paniekaanval bezorgen.
De instapper is anders ook niet verkeerd. Die begint vanaf 65.490 euro, heeft één 340 pk sterke elektromotor die met 475 Nm aan koppel de achteras bedient en aftopt op 195 km/u.
Toch is het geen hardcore Nürburgring-wapen, want de Cyberster weegt bijna twee ton en de demping is eerder gericht op comfort dan op circuit-precisie. Denk dus minder Ferrari 849 Testarossa, meer AMG GT 4-Door 63 S E Performance. Perfect om langs de kustlijn te cruisen, of om in stijl naar Knokke te rollen – zonder daarbij je ruggengraat te riskeren.
Comfort met kuren
Binnenin krijg je een trio schermen recht voor je neus, plus nog eentje extra in de middenconsole. Ziet er hightech uit, maar voelt soms alsof de designers dit ding getekend hebben op een maandagmorgen na Kamping Kitsch. Functies zitten verstopt op plekken waar je ze niet verwacht, en Apple CarPlay (of Android Auto)? Die staan op het linkerscherm. Ja, links en half verstopt achter het stuur en niet altijd makkelijk te volgen… als je al verbonden geraakt. Draadloos ging dit niet en ook aan de kabel kreeg het infotainmentsysteem zijn kuren. Lastig als je rekent op Waze en je met deze snelle jongen op stroom wel eens iets te snel door zone 30 laveert of onderweg naar de F1 in Zandvoort bent op de trage Nederlandse snelwegen.
De stoelen zelf zijn mooi maar vrij hard, en meet je, net als ondergetekende én ook mevrouw van ondergetekende, boven de 1m85, dan is de kans groot dat je laatste netjes met gel in de plooi gelegde haarlokken tegen de softtop geplet worden of, indien je dakloos rondtoert, je haarlijn boven de voorruit de volle wind pakt en je knieën het stuur raken tijdens het nemen van iets uitdagendere bochten. Kortom… hoe graag we er ook mee reden afgelopen week… uit praktische en ergonomische redenen zal deze nooit ten huize Aerts op onze oprit staan.
Roadster zonder motorgeluid
Geen grommende viercilinder of zingende zescilinder, maar wel stilte. MG lost dat op met… kunstmatige geluiden. Je kan kiezen tussen een fake verbrandingsmotor of het geluid van een ruimteschip. Serieus. Je voelt je dus half James Bond, half Darth Vader. Het stoffen dak verdwijnt in 10 seconden en ineens zit je met wind in je haren te cruisen.
Prijs versus prestige
Laat ons eerlijk zijn: met 69.990 euro zit de Cyberster in een klasse waar je zelfs geen enkele kale Porsche Boxster meer vindt. Hier krijg je full option, 510 pk én vleugeldeuren die elke parkeerplaats in een catwalk veranderen. En de catwalk, dat is zijn plaats. Zelden hebben we zoveel blikken onze richting zien uitgaan met de frons op een voorgevel die hardop denkt: ‘Welke hypercar is dit?”. En omdat hij elektrisch is, kan je hem zelfs als bedrijfswagen op de zaak zetten met 100% fiscale aftrekbaarheid. Plots lijkt het geen guilty pleasure meer, maar een slimme investering.
Conclusie
De MG Cyberster is geen puristische sportwagen die je Nürburgring-records laat breken. Het is een GT met vleugels, letterlijk en figuurlijk. Hij scoort met zijn looks, prijs en fun factor, maar mist nog wat finesse qua zitcomfort, zeker voor grote mensen, en software.
Toch: als verjaardagsfeestje op vier wielen is dit een van de meest opvallende cadeaus die een autobouwer zichzelf ooit gaf. Een roadster die je schoonzus cool vindt, je boekhouder goedkeurt en je innerlijke kind doet glunderen? Cheers, MG. Op naar de volgende 100 jaar…