We hebben er weer een Chinees automerk bij. Maar wacht even – dit is geen BYD-kloon met goedkoop plastic en kabels die warm worden zodra je je oplader insteekt. Nee, dit is Nio: high-tech, ambitieus en meteen met een volledig gamma. En alsof dat nog niet genoeg is, lanceren ze er ook hun submerk Firefly bij, waarmee je voor minder dan 30K elektrisch rijdt.
Firefly: meer Mini dan Aldi-EV
Instappen doe je met de Firefly, een hatchback van 29.990 euro. Vergeet het idee van een uitgeklede budget-EV. Deze werd getekend in München en oogt daardoor eerder als een Mini Cooper Electric (30.600 euro) dan een Citroën ë-C3 (23.300 euro). Onder de kap: 143 pk, achterwielaandrijving en een 41,2 kWh-accu die goed is voor 330 kilometer range (in de praktijk: 250 km). Snelladen kan aan 100 kW, goed voor 10 naar 80% in minder dan een halfuur.
En ja, je krijgt verwarmde zetels, verwarmd stuur, parkeersensoren en adaptieve cruisecontrol standaard mee. Voor de levensgenieters is er de Comfort-versie: panoramadak, elektrische (én geventileerde) zetels, betere materialen en een elektrisch kofferdeksel voor 32.590 euro. Lifestyle boven budget, quoi.
ET5 tot EL8: van Tesla-killer tot wellness op wielen
Wie meer wil dan een pittige hatchback, kan bij Nio meteen terecht voor een volledig gamma. De ET5 (of ET5 Touring, hun Tesla Model 3-break) is een rijdende businesscard: 490 pk, vierwielaandrijving en een sprint naar 100 km/u in 4 seconden. Prijzen starten bij 62.530 euro en gaan tot 70.750 euro. De First Edition Touring (69.995 euro) gooit er massagezetels en Gladiator-velgen bij.
SUV-liefhebbers krijgen de keuze uit de EL6 (vanaf 67.610 euro) en de über-SUV EL8 (115.580 euro). Die laatste is letterlijk een rijdende living room: zes zetels, 650 pk, 100 kWh-batterij en stoelen die masseren alsof je bij Thermen Dilbeek ligt.
Batterij-swappen: tanken 2.0
Nio doet niet mee aan de klassieke “zoek een snellader en wacht een halfuur”-logica. Hun paradepaardje heet Power Swap Station: een soort robot-werkplaats waar je wagen zelf naar binnen rijdt, de lege batterij in 5 minuten wordt losgeklikt en een volle accu er meteen onder schuift.
Het is letterlijk sneller dan tanken – en je stapt weer buiten met een volle “tank”, zonder gedoe met kabels of wachtrijen bij de laadpaal. In China staan er al honderden van die stations, en ook in Europa is Nio bezig met een uitrol.
Het slimme eraan? Je hoeft niet per se een grote batterij te kopen. Je kan instappen met een 75 kWh-versie en voor een langere trip gewoon een 100 kWh-accu “lenen” via zo’n swapstation. Je abonnement bepaalt dan hoeveel swaps je per maand mag doen.
Helaas is dit (voorlopig) en met de lancering van Nio in België nog niet mogelijk. Het enige station in ons land bevindt zich in Edegem (Hotel Ter Elst). Een Nio kopen in België, en dat kan alleen bij Hedin Automotive, is dus (voorlopig) inclusief batterij en laadkabels.
Test Firefly: compact maar serieus speels
De Firefly is geen saaie elektrische boodschappenkar. Dankzij achterwielaandrijving en multilink-ophanging ligt hij strak in de bochten en geeft hij in sportmodus een verrassend leuke kick. Met zijn wielbasis van 2,62 meter (vergelijkbaar met een Golf) en een koffer van 404 liter plus extra frunk (92 liter) is hij ruimer dan je denkt.
Binnenin geen overkill aan schermen, maar een centraal display met Apple CarPlay/Android Auto en een paar fysieke knoppen (halleluja!). De software is snel en overzichtelijk, al snapt de spraakassistent nog geen Nederlands – wie “Hoboken” zegt, eindigt in “Hoboken, New Jersey”. Range? Officieel 330 km, realistisch 250 km. Genoeg voor dagelijks gebruik, maar voor een gezinsauto net aan de krappe kant.
Test EL8: executive SUV met een kanttekening
De Nio EL8 wil het luxe-alternatief zijn voor Range Rover, Volvo EX90 en Mercedes EQS SUV. Hij rijdt comfortabel, met luchtvering die vooral op glad asfalt indruk maakt. Op kasseien of klinkers voel je soms nog trillingen – denk: Jurassic Park-waterflesje in de bekerhouder. Maar verder: topzitjes, premium afwerking en een interieur waar minimalisme de boventoon voert.
Kleine minpunten? Net iets té kaal vanbinnen, met weinig fysieke knoppen en software die nog altijd in “update-modus” lijkt. De 654 pk voel je pas écht in de sportstand, maar wie 4,1 seconden naar 100 km/u wil, moet die knop maar even indrukken.
Is het zijn prijs waard? Tja, een Kia EV9 is een kleine 30.000 euro goedkoper en niet zoveel minder speciaal. Maar als je wil pronken met een SUV die je schoonmoeder een stoelmassage geeft terwijl jij file rijdt op de Antwerpse ring – dan is dit je, weliswaar duur, speeltje.
Conclusie
Met Nio en Firefly krijgen we in België niet alleen nog een Chinees automerk, maar eentje dat durft mikken op stijl, performance en comfort. Van de compacte Firefly tot de luxueuze EL8: Nio wil bewijzen dat elektrisch rijden allesbehalve saai is.
En geef toe: een auto die je massage geeft, die in München is getekend én waarmee je je maten kunt inwrijven dat hij “Made in China, but styled in Europe” is… klinkt als de perfecte cocktail voor de moderne gentleman-driver. Want zeg nu zelf, wie lust er niet graag cocktails en eet graag Chinees?