Drie prijsbeesten
Ferrari is opnieuw in de prijzen gevallen — en niet zomaar een beetje. De Italiaanse sportwagenbouwer won met niet één, maar drie modellen de hoogste onderscheiding tijdens de prestigieuze Red Dot Awards 2025: de F80, Ferrari 12Cilindri en de 12Cilindri Spider mochten stuk voor stuk de felbegeerde titel ‘Best of the Best’ in ontvangst nemen in de categorie ‘Product Design’.
Of zoals ze het in Maranello zeggen: la forma volgt la funzione… met heel veel flair.
Design met hoofdletter D
Voor wie de Red Dot Award nog niet kent: het is zo’n beetje de Champions League van industrieel ontwerp. Deze internationale prijs bekroont jaarlijks de crème de la crème op het gebied van innovatie, esthetiek en functionaliteit. En als je dan als fabrikant in elf jaar tijd 32 keer wint – waarvan 13 keer het allerhoogste eremetaal – dan mag je jezelf zonder blozen de Messi (of is het Cristiano Ronaldo?) van het autodesign noemen. Niemand doet Ferrari dat na.
De man achter het meesterwerk? Flavio Manzoni, hoofd van het Ferrari Styling Centre. Onder zijn leiding balanceert elk nieuw model op het messcherpe snijvlak van design, aerodynamica en Italiaanse emotie.
De 12Cilindri: retro roots, moderne spierballen
De Ferrari 12Cilindri en zijn open variant, de Spider, zijn een ode aan de gloriedagen van de Ferrari GT’s uit de jaren ’50 en ’60 — maar dan met 2025-performance en tech onder de motorkap. Denk aan een machtige V12 voorin, cleane lijnen, actieve aerodynamica en genoeg elegantie om James Bond in zijn Aston Martin jaloers te maken.
De Spider gaat nog een stapje verder: met zijn inklapbare hardtop die binnen 14 seconden verdwijnt (zelfs bij 45 km/u), verander je zonder moeite van gentleman naar casanova — bij voorkeur met zonnebril op en het elleboogje uit de deur.
De F80: de straatauto die Le Mans rookt
En dan is er nog de F80. Ferrari’s zesde supercar is allesbehalve een speeltje voor op de oprit. Dit is een straatlegale bom die technologie uit Le Mans direct overplant naar de openbare weg. Denk: 1.200 pk, een hybride V6 gebaseerd op de tweevoudig winnende 499P Le Mans-auto, én een actieve vleugel die zelfs bij 250 km/u nog 1.050 kg downforce produceert. Alsof dat nog niet genoeg is, beschikt hij ook over 3D-geprinte ophangingsarmen en een circuitherkenning die automatisch extra vermogen vrijgeeft op de juiste momenten. Boost me, baby.
De cockpit? Asymmetrisch, minimalistisch, en volledig gericht op de bestuurder. Ferrari noemt het zelf een “1+ configuratie”. Jij rijdt, de rest mag kijken.